Philips oferuje adaptery CANbus do świateł LED | MOTOFAKTOR

Philips oferuje adaptery CANbus do świateł LED

person Redakcja 25/05/2023

Adaptery Philips LED CANbus oraz Philips CANbus light repair to odpowiedź marki na anomalie w działaniu oświetlenia LED w samochodach.

 

Adaptery są łatwe w montażu, w niektórych modelach jest to nawet montaż plug and play. Opakowanie zawiera dwa adaptery – do LED-ów w obu reflektorach.

 

Są one wykonane bardzo solidnie i wyposażone w wodoodporne złącza, tak aby można je było bez przeszkód montować w komorze silnika – najlepiej w dobrze wentylowanym miejscu. Podczas pracy adaptery mocno się nagrzewają, więc muszą być zamocowane tak, aby nie dotykać elementów z tworzyw sztucznych – osadza się je na zewnątrz reflektorów. Dla prawidłowej pracy adaptera temperatura otoczenia nie powinna wykraczać poza zakres od -40°C do +85°C.

Szeroka gama adapterów

W samochodach wyposażonych w instalację CAN, zastąpienie zwykłych żarówek żarówkami LED może spowodować problemy z działaniem oświetlenia. Najczęściej chodzi o nadmierne miganie (szybkie miganie) kierunkowskazów lub komunikaty o błędach na desce rozdzielczej. Problemy te występują, ponieważ system CANbus pojazdu wymaga od żarówek określonego poziomu oporu elektrycznego (lub też odpowiedniej mocy żarówki), a żarówki LED mają niższą rezystancję w porównaniu z żarówkami halogenowymi. Oba parametry wiążą się ze sobą – niższy opór wynika z niższej mocy żarówek LED. Dla porównania: żarówka halogenowa H7 ma moc 55W a żarówka LED H7 ma moc ok. 18-20W.

 

Rozwiązaniem są adaptery LED CANbus – specjalnie zaprojektowane oporniki. To niewielkie urządzenia elektroniczne instalowane między żarówką LED a instalacją elektryczną pojazdu. Rezystancja adapterów została dobrana tak, aby łącznie z żarówką LED wygenerować rezystancję zwykłej żarówki co pozwala na skuteczne „oszukanie” instalacji CAN. Dzięki temu żarówka LED działa prawidłowo bez wywoływania komunikatów o błędach lub usterek.Należy zauważyć, że nie wszystkie pojazdy wymagają adapterów LED CANbus. Niektóre pojazdy mają bardziej tolerancyjny system CAN, który bez problemu może współpracować z żarówkami LED.

 

Innym problemem, który może się pojawić po zainstalowaniu żarówek LED jest migotanie reflektorów lub całkowity brak świateł. Za ten błąd opowiada układ Puls Modulation Witdth (Modulacja szerokości impulsów). Układ PWM zasila urządzenie bezpośrednio lub przez filtr dolnoprzepustowy wygładzający zmiany natężenia prądu elektrycznego i napięcia (kondensator). Przy tego typu błędach konieczne jest również zainstalowanie adaptera CANbus, ale tym razem powinien być to CANbus light repair czyli tym razem kondensator, którego zadaniem będzie wypłaszczenie linii sygnału napięcia i natężenia. Obecnie tego typu kondensatory już są wbudowane w korpus żarówki ale ciągle może się zdarzyć, że ostatecznie będzie potrzebny jeszcze jeden, dodatkowy CANbus light repair.

 

Philips oferuje wiele rodzajów adapterów. Różnią się mocą, konstrukcją, a także zastosowaniem (m.in. żarówki P21, W21, H11, H4, H7, HB3/HB4, HIR2). Choć zadaniem adapterów niezależnie od ich budowy jest eliminacja błędu przepalonej żarówki oraz stabilizacja pracy oświetlenia nie należy stosować ich w sposób przypadkowy. Dla przykładu do żarówek sygnalizacyjnych takich typów jak np. P21, W21 służy model 18957X2 (12V/21W). Natomiast do żarówek H7 zastosowanie ma model 18952 (12V/10W).

Nietypowe ​sytuacje

W niektórych modelach samochodów może się zdarzyć, że mimo montażu adaptera samochód nadal komunikuje przepalenie żarówki. Wynika to z bardzo wysokiej czułości systemu pojazdu. W takiej sytuacji do podstawowego adaptera 10W można domontować jeszcze jeden, dodatkowy, 5W. Na ogół ostatecznie rozwiązuje to problem.

 

Należy podkreślić, że wszelkie przeróbki oświetlenia pojazdów samochodowych – w tym montaż oświetlenia LED – powinien być wykonywany zgodnie z prawem obowiązującym na danym obszarze. Oferta adapterów CANbus nie może być w żaden sposób traktowana jako zachęta do naruszania przepisów, a jedynie jako ułatwienie przeróbek kierowcom, którzy wykonują je na tych rynkach lub obszarach, gdzie jest to dozwolone. Należy pamiętać, że oświetlenie LED jest masowo wykorzystywane na sportowych obiektach zamkniętych – torach wyścigowych lub trasach rajdowych (np. rajdów przeprawowych) i w takich warunkach, jeśli regulamin imprezy nie stanowi inaczej, oświetlenie LED wsparte adapterami CANbus poprawia widoczność, a tym samym zwiększa bezpieczeństwo jazdy i ułatwia osiąganie lepszych wyników sportowych.

 

Źródło: Philips

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).