PE zatwierdził zmienione zasady pobierania opłat drogowych | MOTOFAKTOR

PE zatwierdził zmienione zasady pobierania opłat drogowych

PE zatwierdził nowe, oparte na odległości zasady pobierania opłat drogowych od pojazdów ciężarowych, które pomogą zmniejszyć emisje CO2.

Parlament zatwierdził 17 lutego zmianę przepisów dotyczących pobierania opłat za użytkowanie dróg przez pojazdy ciężarowe.

 

Zmiany w tzw. dyrektywie o eurowinietach zastępują obecnie obowiązujące opłaty czasowe dla pojazdów ciężarowych opłatami uzależnionymi od pokonanej odległości.

 

Pobieranie opłat za faktycznie przejechane kilometry ma lepiej odzwierciedlać zasadę „zanieczyszczający płaci”, na której opiera się unijna strategia ochrony środowiska, i która stanowi, że szkodzący środowisku powinni płacić za pokrycie kosztów tej szkody.

 

Zmiany mają ujednolicić system opłat drogowych w całej UE i pomóc w finansowaniu infrastruktury drogowej, zmniejszając jednocześnie zagęszczenie ruchu i przyczyniając się do osiągnięcia celów klimatycznych.

 

W ciągu ośmiu lat od wejścia w życie przepisów, opłaty za korzystanie z infrastruktury oparte na czasie – winiety – dla pojazdów ciężarowych na głównej sieci drogowej Europy – transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) – mają być stopniowo wycofywane i zastąpione opłatami za przejazd opartymi na pokonanej odległości.

 

Istnieje możliwość pewnych wyjątków od przepisów i zastosowania systemu łączonego, a państwa UE będą mogły nadal stosować winiety na innych odcinkach swoich sieci drogowych.

 

Inne zmiany obejmują:

 

  • Opłaty drogowe od samochodów ciężarowych i lekkich pojazdów użytkowych będą zróżnicowane w zależności od emisji CO2 i/lub efektywności środowiskowej pojazdu, aby zachęcić do stosowania pojazdów bardziej przyjaznych dla środowiska.
  • Przepisy dotyczące opłat zostaną rozszerzone, aby uwzględniać nie tylko pojazdy ciężarowe o masie powyżej 12 ton, ale wszystkie ciężarówki, autobusy, samochody osobowe i furgonetki.
  • Jeżeli państwa UE zdecydują się na pobieranie opłat od tych pojazdów, będą mogły stosować systemy opłat lub winiet.
  • Zostaną wprowadzone limity cen na winiety krótkoterminowe dla samochodów osobowych; winiety jednodniowe będą musiały być dostępne dla podróżnych tranzytowych.
  • Istnieje możliwość nałożenia opłaty od zagęszczenia ruchu na wszystkie pojazdy, z której wpływy miałyby być przeznaczone na rozwiązania dla tego problemu.

 

Kraje UE będą mogły stosować różne opłaty dla różnych kategorii pojazdów. Mogą na przykład zdecydować, że w ogóle nie będą nakładać opłaty na autobusy.

 

Aby uniknąć podwójnych opłat, jeżeli w przyszłości transport drogowy zostanie objęty mechanizmem ustalania opłat za emisję gazów cieplarnianych, powyższe przepisy nie będą już miały zastosowania.

Kolejne kroki

Decyzja, czy wprowadzić opłaty drogowe, należy do krajów członkowskich UE, ale jeśli je wprowadzą, muszą stosować się do nowych przepisów, aby uniknąć zakłóceń warunków konkurencji w transporcie drogowym.

 

Państwa członkowskie będą miały dwa lata na wprowadzenie nowych przepisów do prawa krajowego.

 

Źródło: Parlament Europejski 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).