PE: koniec z przekręcaniem liczników? | MOTOFAKTOR

PE: koniec z przekręcaniem liczników?

Europosłowie chcą nowych rozwiązań prawnych w walce z fałszowaniem przebiegu pojazdów.

Zyski z tego procederu są ogromne, ponieważ sztucznie zwiększona wartość ekonomiczna wynosi – w zależności od segmentu pojazdów – średnio od 2000 do 5000 euro – informuje Parlament Europejski. Według szacunków zjawisko to dotyczy od 5 do 12 proc. samochodów na rynkach krajowych, ale od 30 do 50 proc. wszystkich samochodów w obrocie międzynarodowym. W niektórych państwach UE prawdopodobieństwo trafienia na takie auto wynosi nawet 80 proc.

 

Posłowie chcą stworzenia prawnych, technicznych i operacyjnych przeszkód, które uczynią manipulowanie przy licznikach albo niemożliwym, albo tak czasochłonnym, trudnym i kosztownym, że przestanie się ono opłacać.

Propozycje Parlamentu Europejskiego:

  • utworzenie europejskiej bazy danych, w której przechowywane są wskazania drogomierza samochodów poddawanych okresowym badaniom technicznym, serwisowaniu i przeglądom w warsztatach samochodowych (na podobnej zasadzie działa belgijska baza Car-Pass i holenderska Nationale AutoPas)
  • kryminalizacja tego rodzaju praktyk na poziomie UE – obecnie fałszowanie liczników jest zabronione w 25 państwach członkowskich (poza Cyprem, Łotwą i Portugalią), a kary są zróżnicowane (od maks. 2 lat więzienia we Francji do mandatu w wysokości 226 euro na Słowacji) i tylko w 5 państwach (Belgia, Holandia, Węgry, Szwajcaria, UK) fałszowanie jest przestępstwem
  • regularne rejestrowanie wskazań drogomierzy w czasie przeglądów technicznych
  • nałożenie na producent obowiązku zabezpieczenia drogomierzy – można w tym celu wykorzystać np. technologię łańcucha bloków, która z natury uniemożliwia modyfikowanie danych

Fakty i liczby

Szkody gospodarcze dla całej UE wynikające z fałszowania przebiegu pojazdów szacuje się na 5,6–9,6 mld euro. Zjawisko to powoduje koszty dla ubezpieczycieli, dealerów samochodów używanych, firm leasingowych, producentów, jak również konsumentów.

 

Kosumenci nie tylko ponoszą większy niż rzeczywista wartość ata koszt zakupu. ale są także narażeni na konieczność częstszego serwisowania i naprawiania pojazdu. Po drogach porusza się więcej niebezpiecznych samochodów, które emitują więcej zanieczyszczeń.

 

Z badania przeprowadzonego przez Komisję Europejską wynika, że konsekwencją tego jest najniższe zaufanie do rynku samochodów używanych spośród wszystkich rynków towarów w UE.

Kolejne kroki

Debata plenarna odbędzie się 30 maja 2018, a głosowanie dzień później. Po uchwaleniu rezolucji Komisja Europejska opracuje propozycje legislacyjne w tej sprawie.

 

Źródło: PE

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).