Toyota wraz z Kenworth Truck Company i władzami Kaliforni testują bezemisyjne ciężarówki z napędem elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe.

Ciężarowe pojazdy napędzane silnikami Diesla są w Kalifornii największym źródłem zanieczyszczeń środowiska tlenkami azotu. Branża stara się rozwiązać problem, używając innowacyjnych rozwiązań z dziedzin elektryfikacji, autonomicznych pojazdów oraz łączności.

 

To w Kalifornii sprzedaje się najwięcej pojazdów osobowych o napędzie elektrycznym i hybrydowym w całych Stanach Zjednoczonych. Stanowe regulacje należą tu do jednych z najbardziej restrykcyjnych w kraju. Niestety jak dotąd nie rozwiązało to poważnego problemu jakości powietrza. Na przeszkodzie stoi ogromny ruch pojazdów ciężarowych w tym prężnym gospodarczo stanie.

Nasze powietrze należy do najbardziej szkodliwych w kraju. Matt Miyasato zastępca dyrektora wykonawczego stanowej agencji South Coast Air Quality Management District

Motoryzacyjne innowacje w portach Kalifornii

W południowej Kalifornii znajdują się trzy istotne dla Stanów Zjednoczonych porty morskie, które położone są w granicach miast Los Angeles, Long Beach i San Diego. Wszystkie trzy należą do regionu South Coast Air Quality Management District, na który składają się hrabstwa Los Angeles, Orange, San Bernardino i Riverside, stanowiące 44% populacji Kalifornii. Stały ruch pojazdów ciężarowych odpowiadających za przywóz i odbiór towarów w portach jest najważniejszym źródłem spalin w stanie Kalifornia. Trudno się dziwić – ponad 40% ruchu kontenerów towarowych w Stanach Zjednoczonych odbywa się w tych portach. Aby spełnić federalne standardy, Kalifornia musi ograniczyć emisje tlenku azotu o 45% do 2023 roku, a i wtedy nie może spocząć na laurach – jeszcze bardziej restrykcyjne regulacje zaczną obowiązywać w roku 2031.

 

Port w Los Angeles rozpoczął już testy ciężarówek Kenworth T680s z napędem wodorowym Toyoty. Wodorowe pojazdy ciężarowe znajdą swoje zastosowanie, rozwożąc towary w kotlinie Los Angeles oraz do okolicznych miast. Port w Long Beach planuje zastąpić obecnie używany transport wewnętrzny autami niskoemisyjnymi do 2035. Port w San Diego używa różnych pojazdów, które są przyjazne środowisku. W tym dwóch elektrycznych ciężarówek produkowanych w Lancaster w Kalifornii. Ten port posiada indywidualny plan walki z emisjami spalin.

Po kablu, elektrycznie czy na wodór?

Pragnąc zadbać o jakość powietrza w stanie, władze Kalifornii rozpoczęły współpracę z Toyotą oraz Kenworth Truck Company. Razem pracują nad rodzajem transportu, który znacznie ograniczy emisje szkodliwych substancji do środowiska.

Ten projekt to o wiele więcej niż eksperyment badawczy. Naszym celem jest dokonanie zmiany o społecznym znaczeniu – redukcja zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza w okolicach Los Angeles. Bob Carter wiceprezydent Toyota Motor North America

 

W ramach współpracy z Portem Los Angeles Toyota razem z Kenworth Truck Company opracowała serię 10 bezemisyjnych ciężarówek z napędem elektrycznym na wodorowe ogniwa paliwowe. Pojazdy powstały na bazie modelu Kenworth T680s.

 

Ogniwa paliwowe opracowane przez Toyotę produkują prąd, którym na bieżąco zasilają silnik elektryczny. Energia jest generowana w reakcji wodoru i tlenu z powietrza w obecności katalizatora, a jej nadmiar przy mniejszym zapotrzebowaniu na moc (podczas spokojnej jazdy z umiarkowaną prędkością) jest gromadzony w akumulatorze litowo-jonowym. Jednostka sterująca przepływami energii koordynuje pracę ogniw paliwowych, silnika elektrycznego, baterii i innych podzespołów, takich jak elektryczne wspomaganie układu kierowniczego czy kompresory powietrza w układzie hamulcowym. Ciężarówka Kenworth T680s z napędem na ogniwa paliwowe Toyoty ma zasięg 480 km w przeciętnych warunkach pracy.

Różni producenci prześcigają się w pomysłach na przyszłość transportu. Nikola Motor Co. rozpoczęła produkcję elektrycznych i wodorowych ogniw dla klasy 6 i 8 pojazdów ciężarowych. Siemens i SCAQMD testują ciężarówki z elektrycznym łączem nad ciężarówkami na odcinku jednej mili (1,6 km) w Kalifornii. Odcinek drogi wzoruje się na 10-kilometrowym odcinku “e-highway” umieszczonym na niemieckiej autostradzie. Tesla zapowiada produkcję własnych ciężarówek elektrycznych.

Czy autonomiczna jazda obniży zużycie paliwa?

Autonomiczne rozwiązania także znajdują swoje miejsce w sektorze pojazdów ciężarowych. Waymo, jedna ze spółek zależnych Alphabet, rozpoczęła w tym roku testy swoich ciężarówek autonomicznych klasy 8 w Arizonie. Niestety nie są to pojazdy niskoemisyjne.

 

Niemniej autonomiczne ciężarówki komunikujące się między sobą także mogą odegrać rolę w ograniczeniu emisji spalin. Dzięki inteligentnym systemom mogą jechać odpowiednio blisko siebie, powodując w ten sposób niższy opór powietrza. Według U.S. Department of Transportation może to poprawić zużycie paliwa nawet do 8%. Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley razem z Kalifornijskim Departamentem Transportu już od 2015 roku współpracują nad innowacyjną komunikacją pomiędzy pojazdami ciężarowymi w ramach programu California Partners for Advanced Transit and Highways (PATH). Wzajemna komunikacja pomiędzy autonomicznymi pojazdami ma nie tylko zmniejszyć zużycie energii i emisję spalin, ale także przyspieszyć transport towarów.

W ten sposób można zwiększyć wydajność. Matt Miyasato

 

Źródło: Toyota

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl