3. Opony całoroczne
W przypadku pojazdów dostawczych coraz częściej już przy ich zakupie wyposaża się je w ogumienie wielosezonowe. Jest to z dobre rozwiązanie dla kierowców, którzy nie muszą na co dzień przemieszczać się po terenach górzystych – gdzie jest śnieg lub w rejonach, gdzie w okresie letnim panują upały. Trzeba jednak pamiętać, że opona całoroczna – choć posiada cechy ogumienia letniego i zimowego – to nie jest w stanie im dorównać przy ciężkich warunkach pogodowych. Warto też wziąć pod uwagę, że całoroczne gumy szybciej się zużywają – zwłaszcza latem, bo mają mieszankę bieżnika bardziej miękką niż typowe opony letnie. Nie ma więc opon idealnych. Idealnie można je tylko dobrać do naszych preferencji.
4. Sprawdź ciśnienie
Odpowiednie, czyli nie za słabe i nie za mocne napompowanie opon to wyznacznik przyczepności pojazdu. Producenci aut ściśle określają, jakie powinny być to parametry. Przeważnie można je znaleźć np. na słupku bocznym auta (tzw. słupek “B”) lub na klapce wlewu paliwa i na pewno w instrukcji pojazdu. Zanim więc przystąpimy do pompowania, powinniśmy sprawdzić, jakie ciśnienie jest odpowiednie. Trzeba też pamiętać, że ciśnienie w oponach sprawdzamy na zimno, zanim ruszymy w trasę.
5. Pakowanie też ma znaczenie
Odpowiednie rozłożenie paczek w samochodzie dostawczym jest nie tylko istotne z punktu widzenia komfortu, ale również bezpieczeństwa. Źle zabezpieczone pakunki mogą stanowić śmiertelne zagrożenie. Ich niewłaściwe ulokowanie i niezabezpieczenie może spowodować przesunięcie się środka ciężkości auta, podczas np. jazdy po łuku.
To z kolei wpłynie na zachowanie się pojazdu, a w skrajnych sytuacjach może nawet wybić go z równowagi. Ponadto kierowca powinien zadbać również o umieszczanie napojów w schowkach albo w dedykowanych uchwytach w kabinie pasażerskiej. Ich ulokowanie “gdziekolwiek” może skutkować wtoczeniem się pod pedały i ich zablokowaniem.
6. To nie wszystko
Przed wyjazdami o tej porze roku warto też wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy, który nie zamarznie w sytuacji, gdy na zewnątrz temperatura znacząco spadnie poniżej zera. Nie zaszkodzi też sprawdzić stan wycieraczek, bo od ich kondycji zależy widoczność kierowcy – gdy powierzchnia szyby jest źle oczyszczana, wówczas powstają smugi albo mazy. To sygnał, że pióra wycieraczek należy bezwzględnie wymienić.
Ponadto, nie można zapominać o stanie pozostałych płynów eksploatacyjnych, w tym oleju silnikowego, płynu chłodniczego i hamulcowego jak i elementów oświetlenia zewnętrznego pojazdu. Taka kontrola w warsztacie trwa kilka chwil, a może oszczędzić poważnych wydatków i kłopotów. W bagażniku warto też mieć zestaw zapasowych żarówek (jeżeli w samochodzie nie ma zastosowanych świateł typu LED).
W przypadku samochodów dostawczych, które służą w dużej mierze do prac kurierskich na krótkich i średnich dystansach, konieczne jest również sprawdzenie stanu akumulatora. W wielu przypadkach silniki tych aut są uruchamiane na krótką chwilę co negatywnie wpływa na poziom ich ładowania za pomocą alternatora. Dlatego zawczasu warto go podładować, a gdy ma już kilka lat, wymienić na nowy.
Źródło: PZPO