Kupujemy chińskie opony, ale też modele premium | MOTOFAKTOR

Kupujemy chińskie opony, ale też modele premium

Na przestrzeni lat obserwujemy ewolucję rynku opon w kraju i na świecie, na którą olbrzymi wpływ mają dynamiczne zmiany globalne. Istotnie przełożyła się ona na preferencje zakupowe Polaków. Coraz częściej kupują opony budżetowe i chińskie.

Na przestrzeni lat obserwujemy ewolucję rynku opon w kraju i na świecie, na którą olbrzymi wpływ mają dynamiczne zmiany globalne. Istotnie przełożyła się ona na preferencje zakupowe Polaków. Z jednej strony zwracamy uwagę na bezpieczeństwo podczas jazdy, a z drugiej wciąż szukamy oszczędności. Kwestiom tym przyjrzało się Oponeo.pl w najnowszym raporcie, w którym analizowane są dane sprzedażowe, a o opinie zostali poproszeni eksperci z branży motoryzacyjnej.

Stawiamy na opony budżetowe, ale segment premium nie traci

Jak wynika z raportu „Jakie opony kupują Polacy? Prognozy na 2025 rok”, w ostatnich dwóch latach widoczny jest wzrost zainteresowania Polaków ogumieniem z segmentu ekonomicznego, w tym produkcji chińskiej.

W 2024 roku siła nabywcza była na wyższym poziomie niż w roku 2023, mimo tego konsumenci nadal wykazywali tendencję do poszukiwania rozwiązań ekonomicznych. Mogło to być rezultatem niepewności gospodarczej, rosnącej potrzeby gromadzenia oszczędności, a także wzrostu cen podstawowych produktów” – mówi Łukasz Maroszek, Zastępca Dyrektora Handlowego Oponeo.pl S.A.

Obecnie ogumienie z Azji stanowi mocną konkurencję dla europejskich propozycji. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Gumy ETRMA mają na to wpływ m.in. koszty energii, pracy i surowców. Trudno jednak wyrokować, czy sytuacja ta się utrzyma. Z jednej strony przewiduje się dalszy wzrost jego popularności w związku z możliwym obniżeniem kosztów importu. Z drugiej eksperci z Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego nie wykluczają, że opony produkowane w Europie znowu mogą stać się cenowo konkurencyjne. Wiele może zależeć od sytuacji międzynarodowej, w tym m.in. na linii USA – Chiny, i jej wpływu na globalne łańcuchy dostaw.

Mimo wszystko, jak pokazują wyniki Oponeo.pl, swoją pozycję rynkową wzmacniają modele klasy premium. Stopniowo odbudowywany jest dość duży spadek, jaki nastąpił w 2023 roku. Zwrot ku nowoczesnym rozwiązaniom oraz lepszym parametrom dzieje się kosztem segmentu środka.

wykres - opony z podziałem na klasy

Ufamy oponom całorocznym

O tym, że szukamy dodatkowych oszczędności w domowych budżetach, świadczyć może coraz większa liczba opon całorocznych na polskich ulicach. Między 2019 a 2023 ich udział w sprzedaży wzrósł niemal dwukrotnie, sięgając 25%. Wzrost w 2024 roku nie był już tak wyraźny, co pokrywa się z przewidywaniami – pozycja opon całorocznych stabilizuje się. Co ciekawe, to wielosezonowe ogumienie z segmentu ekonomicznego produkcji chińskiej cieszy się szczególnym powodzeniem pośród polskich kierowców.

Chęć obniżenia kosztów eksploatacji pojazdów, wzrosty udziału flot w parku samochodowym i średniej liczby aut w gospodarstwach domowych czy zmiany klimatyczne, to tylko kilka z potencjalnych powodów rosnącego zainteresowania oponami całorocznymi. Znaczenie ma też ich dostępność.

Producenci opon intensyfikują rozwój gamy produktów wielosezonowych, oferując coraz szerszą paletę rozmiarów. Warto zauważyć, że jeszcze kilka lat temu użytkownicy pojazdów wyposażonych w felgi o średnicach 19-21 cali napotykali na poważne ograniczenia w dostępności odpowiednich modeli. Obecnie ten problem praktycznie zniknął, a szeroki wybór ogumienia wielosezonowego w tych rozmiarach stał się standardem na rynku” – stwierdza Łukasz Maroszek.

Polacy zaufali oponom całorocznym i wybierają je zwykle kosztem ogumienia letniego. Modele zimowe natomiast utrzymują mocną pozycję. Oznacza to, że w bardziej wymagających warunkach mimo wszystko chcemy czuć się maksymalnie pewnie.

wykres - podział opon ze względu na rodzaj

Kupujemy większe samochody i większe opony

Ewolucja parku samochodowego przekłada się na spadki sprzedaży opon w mniejszych rozmiarach. Jest widoczne już nie tylko w przypadku ogumienia 14 czy 15-calowego, zaczynają tracić także królujące „szesnastki”.

Tendencja ta wynika z dwóch głównych czynników. Po pierwsze, rosnąca popularność crossoverów oraz SUV-ów, które zazwyczaj wyposażane są w większe koła. Po drugie, coraz więcej nowych modeli samochodów, zwłaszcza z segmentów C i D, jest fabrycznie montowanych w konfiguracjach z większymi felgami. Ta zmiana w standardzie wyposażenia odzwierciedla rosnące preferencje konsumentów względem estetyki oraz właściwości jezdnych, jakie oferują większe koła” – wskazuje Łukasz Maroszek.

Wykres - podział opon ze względu na średnicę

Jak wynika z danych Oponeo.pl polscy kierowcy coraz częściej decydują się na opony o wyższych indeksach prędkości. Jest to powiązane m.in. z częstszym wyborem samochodów sportowych oraz z napędami alternatywnymi.

Pełen raport „Jakie opony kupują Polacy? Prognozy na 2025 rok”, dostępny jest tutaj: https://www.oponeo.pl/artykul/sprzedaz-opon-w-polsce-2025

 

Źródło: Oponeo

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google