Opel Astra J – najczęstsze usterki | MOTOFAKTOR

Opel Astra J - najczęstsze usterki

Opel Astra J to jeden z głównych konkurentów Volkswagena Golfa 6. generacji. i Forda Focusa Mk2.

  • Wybór silników benzynowych w tym modelu jest spory.
  • Decydując się na 6-biegowe skrzynie manualne M20 lub M32, trzeba liczyć się z ryzykiem uszkodzenia łożysk.
  • Użytkownicy Opla Astry J skarżą się na problemy z elektroniką.
  • Polecamy także inne artykuły z cyklu „Najczęstsze usterki”.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Opel Astra J to jeden z głównych konkurentów Volkswagena Golfa 6. generacji. i Forda Focusa Mk2. Kusi atrakcyjną ceną i ciekawym designem. Na co zwrócić uwagę przy zakupie takiego auta na rynku wtórnym? Który silnik warto wybrać?

Opel Astra J - ważne daty

Samochód zadebiutował na rynku w 2009 roku i był produkowany do roku 2018. To dość długo jak na stosunkowo współczesną konstrukcję. W 2012 roku auto przeszło dyskretną modernizację. Co się zmieniło? Między innymi zderzaki, reflektory, tylne lampy oraz atrapa chłodnicy. Samochód był dostępny w kilku wersjach nadwozia. Jako 5- i 3-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi.

Opel Astra J - silniki benzynowe

Wybór silników benzynowych w tym modelu jest naprawdę spory. Bazowa jednostka to wolnossące 1.4 o mocy 87 lub 100 KM. Do bardzo spokojnej jazdy po mieści niektórym użytkownikom pewnie wystarczy, ale Opel Astra J z tym motorem zupełnie nie nadaje się do jazdy w trasę. Wyraźnie brakuje tutaj mocy, by bezpiecznie wykonywać manewry wyprzedzania. Za to odwdzięczy się niezawodnością.

Trochę bardziej wymagający kierowcy mają do wyboru wolnossący silnik 1.6 o mocy 115 KM. Ta wersja jest nieco żwawsza i równie niezawodna co podstawowy motor 1.4. Nie ma jednak co liczyć na spektakularne osiągi.

Opel Astra J tył auta

Najlepszy kompromis między dobrymi osiągami, a zużyciem paliwa zapewniają jednostki 1.4 Turbo o mocy 120 lub 140 KM. Dobrze sprawdzą się zarówno w mieście jak i w trasie. To silniki trwałe i godne polecenia. Co prawda, zdarzają się tutaj przypadki pękania kolektorów ssących, ale cena samej części to zaledwie kilkaset złotych. Do tego trzeba doliczyć drugie tyle za wymianę. Nie jest to jednak nic poważnego.

Topowe jednostki benzynowe dostępne w cywilnej odmianie Opla Astry J to silniki 1.6 Turbo. Wersja z pośrednim wtryskiem ma 180 KM, a te z bezpośrednim generują moc 170 lub 200 KM. To również niezawodne odmiany, które możemy polecić.

Opel Astra J - diesle

Ci, których interesują diesle, również znajdą odpowiednią jednostkę dla siebie. Bazowy motor to 1.3 CDTI o mocy 95 KM. Naszym zdaniem nie warto rozważać zakupu tej wersji, bo nieco mocniejsza 110-konna odmiana 1.7 CDTI zużywa podobne ilości paliwa, a jest nieco dynamiczniejsza. Bardziej wymagający powinni zainteresować się 125, 130-konnymi wersjami 1.7 CDTI. Dostępne były również wersje 1.6 CDTI: 110- i 136-konna, jednak w tych motorach występuje problem z rozrządem.

Topowe silniki Diesla w Oplu Astrze J to 160, 165 i 195-konne odmiany jednostki 2.0 CDTI. Ta najmocniejsza to 2.0 BiTurbo CDTI z podwójnym doładowaniem.

Jak jest z niezawodnością diesli? W 1.3 CDTI może rozciągać się łańcuch rozrządu, ten sam problem dotyczy jednostki 1.6 CDTI. Reszta motorów nie powinna sprawiać poważniejszych problemów. W 1.7 CDTI spotykane są co prawda wycieki, które mogą przyczynić się do szybszego  zużycia paska rozrządu. Jednak jeśli wymienimy go w porę i wyeliminujemy nieszczelności, silnik ten posłuży przez kolejne długie lata.

Opel Astra J wnętrze

Motor 2.0 CDTI to udana konstrukcja, jednak ewentualne naprawy – szczególnie turbosprężarek w topowej 195-konnej wersji 2.0 BiTurbo CDTI mogą być niemiłą niespodzianką dla właścicieli tej odmiany. Egzemplarze, które jeżdżą głównie po mieście mogą mieć problemy z zapchanym filtrem cząstek stałych.

Opel Astra J - najczęstsze usterki

Często spotykaną i zarazem dość dziwną przypadłością tego modelu jest zbierająca się w tylnych drzwiach woda. Przy ich otwieraniu słychać jak chlupie w środku. Lepiej ją opróżnić wyciągając jedną z gumowych zaślepek w dolnej części drzwi. Przelewająca się tam woda może doprowadzić do korozji tego elementu.

Decydując się na 6-biegowe skrzynie manualne M20 lub M32, trzeba liczyć się z ryzykiem uszkodzenia łożysk. Taka przekładania wymaga remontu za kilka tysięcy złotych. Można spróbować kupić używaną, ale nie ma żadnej gwarancji czy i ta nie będzie uszkodzona. 5-biegowe skrzynie ręczne są znacznie trwalsze, niestety nie występują we wszystkich wersjach silnikowych.

Dostępne w niektórych egzemplarzach amortyzatory o regulowanej sile tłumienia FlexRide będą znacznie droższe w zakupie niż konwencjonalne. Warto o tym pamiętać szukając auta na rynku wtórnym.

Opel Astra J tył profil auta

Użytkownicy Opla Astry J skarżą się na problemy z elektroniką. Czasem szwankują czujniki, na przykład ciśnienia w oponach. W innych egzemplarzach kapryśny bywa system info-rozrywki. Niekiedy nie działają też czujniki parkowania.

Opel Astra J - podsumowanie

Opel Astra J to ciekawa alternatywa dla Volkswagena Golfa 6. generacji oraz dla Forda Focusa Mk3. Główne zalety tej konstrukcji to ciekawy i nowoczesny design, duży wybór niezawodnych silników oraz niewielka ilość poważnych usterek. Na rynku jest dużo zadbanych egzemplarzy z polskich salonów. Atutem tego modelu jest również dość bogate wyposażenie. Najczęściej spotykane w egzemplarzach sprowadzanych ze Szwajcarii.

Wady? Dość duża waga jak na auto tego segmentu, co przekłada się na nieco gorsze osiągi niż u konkurentów i trochę większe zużycie paliwa. Jednak wiele osób nie zauważy znaczącej różnicy. Zastrzeżenia można mieć też do przeciętnego wykończenia wnętrza, jednak w tej klasie trudno oczekiwać fajerwerków. Auto jest dość ciasne w porównaniu do rynkowych rywali. Warto decydować się na egzemplarze z mniejszymi przebiegami. Ta najtańsze, które mają za sobą już większe dystanse mogą przysparzać wiele problemów.

Zdjęcia: Opel

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google