Oleje silnikowe do aut z LPG | MOTOFAKTOR

Oleje silnikowe do aut z LPG

person Redakcja 26/11/2021

Gaz ma nieco inne właściwości niż benzyna. Czy z tego powodu do silników wyposażonych w LPG musimy używać specjalnych olejów?

Obecnie silniki pracują w wysokich temperaturach i wysokich ciśnieniach roboczych. Sprzyja to utlenianiu oleju i negatywnie wpływa na strukturę molekularną, co prowadzi do wzrostu oporu, zanieczyszczeń i osadów w silniku. Zasilanie gazem może intensyfikować te zjawiska, zwłaszcza jeśli zamontowana instalacja jest niezbyt dobrej jakości lub została źle zestrojona.

Istotne różnice

Jednym z najważniejszych czynników do rozważenia w kontekście instalacji gazowej jest temperatura spalania LPG. W przypadku benzyny jest ona niższa niż w przypadku silnika zasilanego gazem. Wyższa temperatura w komorze spalania (utrzymująca się przez dłuższy czas) prowadzi do podwyższenia temperatury całego silnika, co bezpośrednio wpływa na trwałość układu cylindrowo-tłokowego. Jedną z głównych funkcji oleju jest właśnie odprowadzanie ciepła z tych miejsc w silniku.

 

W przypadku silników, które dały się poznać jako modele dobrze współpracujące z gazem, podane odchyłki mieszczą się w granicach rezerw konstrukcyjnych.

Temperatura a olej

Wyższa temperatura nie pozostaje jednak bez wpływu na olej silnikowy – przyspiesza utlenianie. Zjawisko to pogarsza parametry smarne i pompowalność oleju. Proces ten prowadzi do wzrostu lepkości oleju, podnoszenia jego liczby kwasowej. To może spowodować generowania szlamów, które osadzają się na elementach silnika. Ostatniemu zjawisku sprzyja również nitrowanie oleju. Jest to niepożądany stan, który wskazuje na nasycenie oleju związkami tlenków azotu. Ich reakcja z węglowodorami, będącymi w składzie oleju silnikowego, powoduje powstawanie azotanów organicznych. Może mieć to destrukcyjny wpływ na działanie dodatków uszlachetniających w oleju, które są stopniowo niwelowane.

Oddziaływanie siarki

Innym ważnym czynnikiem w przypadku wpływu paliwa LPG na olej silnikowy jest siarka zawarta w tym paliwie. I generalnie jest jej znacznie więcej niż w benzynie. Gaz spalany w komorze spalania jest przenoszony w postaci kwaśnych związków do skrzyni korbowej, a tym samym do oleju. Powoduje to zakwaszenie oleju, co może skutkować korozją części mechanicznych silnika, głównie tulei wykonanych z metali nieżelaznych, zmianą lepkości i pompowalności oleju oraz powstawaniem osadów. Jest to jeden z powodów dla których rekomendowane są krótsze okresy pomiędzy wymianami przy jeżdżeniu na LPG.

Pora na wnioski

Czy zatem powinniśmy używać specjalnych olejów do silników wyposażonych w instalacje LPG?

 

Jeśli stosujemy oleje półsyntetyczne lub syntetyczne najwyższej jakości, takie jak np. TotalEnergies, to nie, ponieważ i tak doskonale wywiążą się z postawionego im zadania. Ważne jedynie, aby spełniały zalecaną przez producenta samochodu klasę jakościową i lepkościową. Zalecane jest jednak, ze względu na zakwaszanie oleju, skrócenie interwału między wymianami oleju od ok. 30% do 50%.

 

Osoby stosujące najtańsze, mineralne oleje silnikowe mogą natomiast rozważyć wymianę dotychczasowego oleju na produkt wyższej jakości.

 

Źródło: TotalEnergies

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).