Obowiązek zgłoszenia w SKP wymiany drogomierza już od 1 stycznia 2020 r. | MOTOFAKTOR

Obowiązek zgłoszenia w SKP wymiany drogomierza już od 1 stycznia 2020 r.

Właściciel pojazdu, który dokonał wymiany drogomierza, będzie musiał to zgłosić na stacji kontroli pojazdów.
18/11/2019

Taki obowiązek nakłada na właścicieli i posiadaczy pojazdów nowelizacja ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks karny. Od 1 stycznia 2020 r. wymiana drogomierza będzie dopuszczalna, gdy drogomierz nie odmierza przebiegu pojazdu w sytuacji, w której ze względu na przeznaczenie drogomierza powinien ten przebieg odmierzać lub gdy jest konieczna wymiana elementu pojazdu, z którym drogomierz jest nierozerwalnie związany. Drogomierz będzie mógł być wymieniony tylko na drogomierz sprawny oraz dedykowany dla danego typu pojazdu.

 

Właściciel lub posiadacz pojazdu, także niezarejestrowanego, który dokonał wymiany drogomierza, będzie miał obowiązek w terminie 14 dni od dnia jego wymiany przedstawić pojazd w stacji kontroli pojazdów w celu dokonania odczytu wskazania urządzenia. Będzie zobowiązany także do złożenia diagnoście pisemnego oświadczenia o wymianie drogomierza, sporządzonego na urzędowym formularzu. Oświadczenie składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

Za dokonanie odczytu pobierana będzie opłata, stanowiąca przychód przedsiębiorcy prowadzącego stację kontroli pojazdów, której wysokość nie będzie mogła przekroczyć 100 zł. Do tej pory stacje przekazywały do ewidencji jedynie stan licznika odczytany podczas obowiązkowych przeglądów technicznych pojazdów.

 

Dane o wymianie drogomierza i jego odczycie będą przekazywane do centralnej ewidencji pojazdów przez stacje kontroli pojazdów. Ponadto Policja, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa, Straż Graniczna oraz Służba Celno-Skarbowa uzyskają uprawnienie do dokonywania odczytu wskazania drogomierza pojazdu, pojazdu holowanego i pojazdu przewożonego, wraz z jednostką miary, podczas każdorazowej kontroli pojazdu, a następnie zawiadomienia CEP o stwierdzonym stanie drogomierza.

 

Przypomnijmy, że wcześniej, 25 maja 2019 r. weszły w życie zmiany w Kodeksie karnym, które mają ukrócić proceder cofania liczników w używanych autach. Zdaniem Ministerstwa Sprawiedliwości już sama zapowiedź wprowadzenia sankcji karnych za cofanie liczników spowodowała, że z internetu zaczęły znikać ogłoszenia o “zmianie wskazań liczników”, a z dotychczasowej działalności wycofują się firmy sprzedające urządzenia do “korekty” liczników. W myśl obowiązującej nowelizacji Kodeksu karnego za każde “przekręcenie” licznika grozi kara więzienia od 3 miesięcy do 5 lat – zarówno dla zlecającego oszustwo, jak i wykonawcy, np. mechanika w warsztacie. Dotąd trudniono się takim procederem bez narażania się na karę, co więcej – niektóre warsztaty wręcz oferowały taką “usługę”.

 

Podobne rozwiązania funkcjonują od dawna w państwach Europy Zachodniej. W Niemczech za fałszowanie wskazań licznika przebiegu kilometrów w samochodzie można dostać 5 lat więzienia. W Austrii rok więzienia grozi za fałszowanie danych technicznych pojazdów. Francuskie prawo przewiduje 2 lata więzienia za zmianę wskazań licznika przebiegu, a w Czechach każda ingerencja w stan licznika grozi rokiem więzienia i przepadkiem samochodu.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).