O czym należy pamiętać podczas wymiany oleju silnikowego? | MOTOFAKTOR

O czym należy pamiętać podczas wymiany oleju silnikowego?

Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów w samochodzie.

Wraz z eksploatacją auta traci swoje właściwości ochronne, dlatego podlega obowiązkowej wymianie po określonym czasie lub przebiegu kilometrów. O czym powinniśmy pamiętać i czym kierować się podczas wyboru serwisu, który podejmie się wymiany oleju w naszym aucie?

 

Olej silnikowy spełnia kilka funkcji. Zmniejsza tarcie pomiędzy ruchomymi elementami silnika, uszczelnia, chłodzi, utrzymuje silnik w czystości i zapobiega wewnętrznej korozji. Rozróżniamy trzy rodzaje olejów silnikowych: syntetyczne, półsyntetyczne oraz mineralne. Te pierwsze są najlepiej dostosowane do wymagań współczesnych jednostek i rekomendowane przez większość producentów aut. Mineralne są z kolei zarezerwowane już tylko dla samochodów zabytkowych. Najważniejszym czynnikiem podczas doboru oleju jest jego klasa jakościowa oraz lepkościowa (kolejność nieprzypadkowa). W związku z tym, olej powinien przede wszystkim spełniać aprobatę producenta samochodu, która określa powyższe parametry. Informacje na ten temat oraz dane, co ile kilometrów lub co jaki czas powinniśmy wymienić olej w naszym aucie, znajdziemy najczęściej w instrukcji samochodu, w wersji papierowej lub elektronicznej.

 

Jeśli nasz silnik pracował dotychczas na oleju 5W30 (syntetyk) i nie sprawiał problemów, to powinien dalej pracować na takim samym oleju. Niestety, są „fachowcy”, którzy doradzają zmianę oleju na półsyntetyczny lub nawet mineralny ze względu na wiek auta lub dużą ilość przejechanych kilometrów! Jak wiadomo, jest to jeden z popularnych motoryzacyjnych mitów, którego należy się wystrzegać, ale który wciąż funkcjonuje w niektórych warsztatach. Przebieg i wiek samochodu nie mają nic do rzeczy w kontekście doboru oleju, ponieważ zawsze należy stosować się do instrukcji auta, gdzie znajduje się wykaz wszystkich środków smarnych, zalecanych przez producenta.

 

Wymiana oleju, jeśli mowa o wymianie „interwałowej”, po określonym czasie lub przebiegu kilometrów, powinna uwzględniać wymianę filtra oleju oraz korka spustowego.

Zadaniem filtra jest wyłapywanie wszelkich nieczystości z oleju. Jeśli filtr jest zbyt zanieczyszczony, do gry wkracza wewnętrzny zawór przelewowy, który pozwala ominąć olejowi wkład filtrujący, gdyż lepsze jest smarowanie czymkolwiek niż jego zupełny brak. Niestety sprawia to, że po silniku zaczyna krążyć brudny olej. Zanieczyszczenia w nim powstałe mogą zapchać np. kanaliki olejowe, co zazwyczaj prowadzi do braku smarowania, a w konsekwencji kosztownych awarii.

Manager ds. Klientów Kluczowych i Sieci Serwisowych ELIT Polska - Tomasz Góra

 

Tego typu czynności serwisowe powinny być realizowane w sposób kompleksowy, to znaczy uwzględniający wymianę wszystkich elementów. Podobnie sprawa wygląda z innymi częściami czy płynami eksploatacyjnymi. Klocków hamulcowych i amortyzatorów również nie wymienia się np. tylko z jednej strony. W przypadku oleju, procedury serwisowe zalecają też wymianę korka spustowego i podkładki, umieszczonych w misce olejowej. Nie jest to duży wydatek, a daje nam pewność, że przy następnej takiej czynności mechanik nie zerwie gwintu albo korek nie zacznie przeciekać po wyjeździe samochodu z warsztatu.

 

Oprócz zasad, jakimi powinniśmy kierować się podczas wymiany oleju, warto zadbać, by zrobić to w miejscu do tego przeznaczonym. Takim miejscem jest oczywiście warsztat wyposażony w kanał lub podnośnik. To wygoda i gwarancja użycia odpowiednich narzędzi, gdyż olej można wymienić na dwa sposoby – albo poprzez wyssanie go z miski olejowej albo spuszczając przez wspomniany korek spustowy. Ważne jest także to, co stanie się ze zużytym olejem silnikowym.

Jest on traktowany jako odpad niebezpieczny i podlega utylizacji. Profesjonalne warsztaty mają podpisane umowy z firmami, które np. raz w miesiącu przyjeżdżają i zabierają beczki ze starym olejem. Następnie olej poddawany jest przetworzeniu, przez co nadaje się do ponownego wykorzystania w innej formie lub utylizowany. Dzięki temu mamy pewność, że środek smarny składowany jest w bezpiecznych warunkach, a my nie przyczyniamy się do zanieczyszczania środowiska naturalnego. W warsztatach partnerskich Elit przykładamy do tej kwestii szczególną wagę.

ELIT Polska - Tomasz Góra

 

Oprócz narzędzi, profesjonalny serwis odznacza się oczywiście aktualną wiedzą. Warsztaty, które proponują opisane już zmiany typu „olej syntetyczny na mineralny” ze względu na wysoki przebieg, powinniśmy raczej omijać. Kompetentny mechanik zawsze zaleca olej dostosowany do wymogów producenta samochodu, co pozwoli na skuteczne smarowanie, chłodzenie i zabezpieczenie silnika przed nadmiernym zużyciem.

 

Kierując się wyborem warsztatu, który świadczy usługę wymiany oleju pamiętajmy, by miał on infrastrukturę dostosowaną do tego typu czynności serwisowych oraz by posiadał aktualną wiedzę na temat doboru oleju. Stosowanie się do tych zasad oraz zakup części najwyższej jakości to gwarancja spokoju ducha i bezproblemowej eksploatacji naszego samochodu.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).