W marcu br. ruszają nabory na rozwój stacji ładowania i sieci elektroenergetycznych w Polsce.
„Wspieramy rozwój elektromobilności. Już niedługo rozpocznie się nabór wniosków na dofinansowanie budowy i rozbudowy stacji ładowania dla transportu ciężkiego oraz sieci elektroenergetycznych dla ogólnodostępnych ładowarek dużych mocy” – poinformował wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.
Wiceminister podumował pierwsze tygodnie funkcjonowania programu NaszEauto, który 3 lutego został uruchomiony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program przeznaczony jest dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych. Beneficjenci mogą uzyskać do 40 tys. zł dopłaty do zakupu nowego samochodu elektrycznego.
W pierwszym miesiącu od uruchomienia programu złożono 1 322 wnioski na ok. 39 mln zł. W tej liczbie jest 126 wniosków z Kartą Dużej Rodziny i 225 złożone przez osoby z niższym dochodem. Liczba ta wzrasta jednak z każdym kolejnym dniem. Wiceszef MKiŚ poinformował ponadto, że w ramach programu zezłomowano 186 wyeksploatowanych pojazdów.
W ramach programu NFOŚiGW przewidywane jest wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T (trasy tranzytowe), centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza.
Budżet na realizację celu programu wynosi 2 mld zł, w ramach pierwszego naboru przewidziano do 1 mld zł. Realizacja programu przyczyni się do budowy, rozbudowy lub przebudowy ok. 550 ogólnodostępnych stacji ładowania. Nabór wniosków ruszy 31 marca 2025 r.
Celem programu NFOŚiGW jest wsparcie rozwoju infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby budowy ogólnodostępnych stacji ładownia dużych mocy, zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T, centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych, terminalach intermodalnych, miejscach obsługi podróżnych na sieci bazowej rozszerzonej lub kompleksowej TEN-T, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2, a tym samym poprawić jakość powietrza.
Dofinansowanie zaprojektowano w formie dotacyjnej w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych. Beneficjentami będą mogli być operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD). Nabór wniosków w trybie ciągłym odbywać się będzie w latach 2025-2029 do wyczerpania alokacji.
Wiceminister poinformował także o przygotowaniach do uruchomienia programu NFOŚiGW wsparcia zakupu/leasingu elektrycznych ciężarówek kategorii N2 lub N3. Rozpoczęcie naboru zaplanowane jest w drugim kwartale 2025 r.
Źródło: Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: