Nowe referencje w ofercie PZL Sędziszów - skąd się biorą? | MOTOFAKTOR

Nowe referencje w ofercie PZL Sędziszów - skąd się biorą?

person Redakcja 12/08/2022

Inż. Dominik Zwierzyk na przykładzie PZL Sędziszów wyjaśnia na jakiej zasadzie rozbudowuje się katalogi dużych firm produkujących nowoczesne filtry.

 

Wprowadzanie na rynek nowych referencji, czyli nowych modeli filtrów do kolejnych samochodów jest bardzo poważnym przedsięwzięciem, w które zaangażowana jest spora grupa osób. PZL Sędziszów jak każdy nowoczesny producent filtrów, ma pewne długofalowe plany obejmujące zarówno szacunkową liczbę wprowadzanych nowych referencji jak też liczbę referencji wycofywanych z oferty. Nie ma oczywiście sztywnej zależności pomiędzy obiema grupami, ale jest rzeczą bardzo ważną, aby na bieżąco dostosowywać się do zapotrzebowania rynkowego, czyli mieć w ofercie poszukiwany towar i nie gromadzić zapasów tych referencji, które już się przestały sprzedawać w wyniku tego, że wybrane modele samochodów praktycznie zniknęły z rynku.

Jak określa się zapotrzebowanie?

Istnieją takie modele samochodów, o których już od momentu wprowadzenia wiadomo, że bez wątpienia odegrają kluczową rolę na rynku i zawsze będzie zielone światło na produkcje filtrów do nich. Przykładem może być np. top 10 europejskich samochodów kompaktowych. Każda nowa generacja z tej grupy ma zadatki na to by zostać rynkowym hitem, więc jak najszybciej trzeba zaoferować do nich filtry.

 

W pozostałych przypadkach analizuje się faktyczne zapotrzebowanie rynkowe. Podstawą są dane statystyczne (każdy producent filtrów ma w tym wypadku własne źródła informacji) a także informacje zbierane od agentów handlowych. Zdarza się bowiem, że w niektórych hurtowniach koncentrują się użytkownicy jakiejś niszowej marki i widać, że w danym regionie będzie odpowiednio wysoki popyt, który należy szybko zaspokoić zanim zrobi to konkurencja.

Jak się produkuje?

Niektóre nowe modele filtrów bazują na konstrukcji poprzednich, więc zmiany w procesie produkcyjnym są łatwe do wprowadzenia i stosunkowo niewielkie. W innych przypadkach niezbędne jest wprowadzenie zupełnie nowych form lub zastosowanie innych procesów wytwarzania, co drastycznie podnosi koszty. Ma to oczywiście wpływ na decyzję nie tylko o uruchomieniu produkcji, ale także o jej skali. Czasem opłacalne jest wyprodukowanie np. 100 sztuk danego filtra. Czasem opłacalne minimum będzie np. pięciokrotnie większe – właśnie ze względu na koszty.

Nie tylko produkcja

Nie tylko produkcja nowych referencji jest wyzwaniem. Należy także liczyć się z kosztami logistyki i magazynowania. Dla uproszczenia – zakładając, że minimum skali produkcji każdej nowej referencji (każdego nowego filtra) to 100 sztuk, już przy 120 nowych referencjach (10 na miesiąc) mamy 12 tys. sztuk nowych filtrów, które należy gdzieś składować. Trochę z przymrużeniem oka i jeszcze bardziej obrazowo – jeśli 100 sztuk zajmuje jedną półkę, a typowy regał ma np. 10 półek, mamy do postawienia w ciągu roku 12 nowych regałów!

 

Jak pokazuje praktyka, stare referencje znikają z rynku znacznie wolniej niż pojawiają się nowe a zatem siłą rzeczy magazyny dużych firm produkujących filtry muszą się rozrastać.

 

PZL Sędziszów jest nowoczesnym producentem filtrów do współczesnych modeli samochodów, ale nie tylko – bardzo duża część produkcji jest skierowana dla klientów z branży ciężarowej, rolniczej, przemysłowej i specjalistycznej (np. lotnictwo czy wojsko). Stawia to szczególne wyzwania przed działem planowania, który z jednej strony trzyma rękę na pulsie monitorując popyt, a z drugiej analizuje wszystkie aspekty ekonomiczne. Warto w tym miejscu dodać, że PZL Sędziszów to polska firma, która jest obecna nie tylko w Naszym Kraju, ale także w Europie (niedawno np. informowaliśmy o rozwoju naszego oddziału we Włoszech) oraz niektórych regionach poza jej obszarem. Oznacza to, że musimy naprawdę szybko odpowiadać na zapotrzebowanie rynkowe, co jest bardzo dobrą wiadomością dla naszych klientów – mówi Inż. Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.

 

Źródło: PZL Sędziszów

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).