Nowe prawo wodorowe w parlamencie w 2022 r. | MOTOFAKTOR

"Prace nad tzw. specustawą wodorową potrwają około roku" - powiedział na Forum Ekonomicznym w Karpaczu wiceminister klimatu Ireneusz Zyska.

Podczas panelu “Wodór ogniwem transformacji energetycznej w Polsce” Zyska poinformował, że prace nad nowym prawem wodorowym już się rozpoczęły. Zapytany, kiedy najwcześniej regulacja może wejść w życie powiedział, że biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia w pracy legislacyjnej, prace zajmą około roku czasu. Być może połowa przyszłego roku to jest ten termin, kiedy prawo wodorowe trafi pod obrady Sejmu i Senatu.

 

Zdaniem wiceministra wodór i technologie wodorowe będą kluczowe w procesie transformacji energetycznej i w procesie obniżania emisyjności najważniejszych działów gospodarki, w tym zwłaszcza w transporcie, energetyce, ciepłownictwie i przemyśle. Przy czym, jak zaznaczył, to przemysł będzie największym beneficjentem i adresatem technologii wodorowych.

 

Zyska przypomniał, że już dziś Polska jest trzecim w UE i piątym na świecie producentem wodoru.

Jest to wodór różnie określany: szary, niebieski, z reformingu parowego. Generalnie są to technologie emisyjne, ale zmierzamy w kierunku uwzględnienia większego udziału technologii nisko- i zeroemisyjnych w procesie produkcji wodoru. Chodzi przede wszystkim o elektrolizę z wykorzystaniem w następnych latach morskiej energetyki wiatrowej, ale także o inne technologie. Ireneusz Zyska wiceminister klimatu

 

Zdaniem Zyski Polska i cały świat są cały czas na początku technologicznej drogi do gospodarki wodorowej.

Dlatego mamy ogromną szansę, aby wykorzystać potencjał rozwojowy, potencjał intelektualny i pozostać liderem w Europie i na świecie w produkcji wodoru w technologiach nisko- i zeroemisyjnych. Ireneusz Zyska

 

Według Bartosza Sokolińskiego, dyrektora Biura Rozwoju i Innowacji ARP, potencjał projektów wodorowych w Polsce jest bardzo duży.

Już w tej chwili w Polsce produkowane jest dość dużo wodoru, ale ciągle jest to wodór szary, czyli wytwarzany z wykorzystaniem starych źródeł energii. Wiemy, że trzeba go zamienić na tzw. wodór zielony. Mamy już pierwsze technologie w tym zakresie. Bartosz Sokoliński

 

Dodał jednak, że one bardzo szybko się zmieniają, dlatego m.in. ARP tworzy tzw. doliny wodorowe, w których eksperci, naukowcy i firmy starają się proponować nowe projekty wodorowe.

Mamy już m.in. autobusy elektryczne, które myślimy, żeby zwodorować, mamy fabrykę pociągów w Poznaniu, która tworzy swój pierwszy projekt wodorowy. Również pojawiają się projekty wodorowe w naszych fabrykach rozsianych w całej Polsce. Bartosz Sokoliński

 

Z kolei Michał Piekarski z kancelarii Baker McKenzie wskazał, że nadal największą barierą dla rozwoju gospodarki wodorowej jest brak regulacji prawnych w tym zakresie.

One dopiero się tworzą, dlatego trzymamy kciuki za ustawę prawo wodorowe. Bo rzeczywiście potrzebna jest ustawa, która w sposób kompleksowy ureguluje to, w jaki sposób wodór w całym kraju wytwarzać, transportować, magazynować i używać w rozmaitych ogniwach gospodarki. Michał Piekarski

 

Jego zdaniem potrzebny jest też system zachęt żeby podążać za trendem globalnym i myśleć ambitnie o gospodarce wodorowej, musimy się skupić na wodorze zielonym.

 

Źródło: PAP

Zdjęcie główne: PAP/T. Klepczyński

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).