21 kwietnia 2025 roku, podczas inauguracyjnego Super Tech Day, firma CATL zaprezentowała trzy przełomowe produkty dla pojazdów elektrycznych: baterię Freevoy Dual-Power, Naxtra – pierwszą na świecie masowo produkowaną baterię sodowo-jonową, drugą generację baterii Shenxing do ultraszybkiego ładowania, a także zintegrowaną 24-woltową baterię Naxtra typu start/stop do pojazdów ciężarowych.
21 kwietnia 2025 roku, podczas inauguracyjnego Super Tech Day, firma CATL zaprezentowała trzy przełomowe produkty dla pojazdów elektrycznych: baterię Freevoy Dual-Power, Naxtra – pierwszą na świecie masowo produkowaną baterię sodowo-jonową, drugą generację baterii Shenxing do ultraszybkiego ładowania, a także zintegrowaną 24-woltową baterię Naxtra typu start/stop do pojazdów ciężarowych.
Bateria Naxtra firmy CATL przełamuje fizyczne ograniczenia materiałów, umożliwiając masową produkcję baterii sodowo-jonowych. Dzięki naturalnemu bezpieczeństwu sodu oraz jego dużej dostępności, rozwiązanie to zmniejsza zależność od litu i przyspiesza przejście od „zależności od jednego źródła” do „wolności energetycznej”.
Linia produktów Naxtra obejmuje dwa rozwiązania: baterię Naxtra do samochodów osobowych oraz zintegrowaną 24V baterię typu start/stop do ciężarówek. Obie pracują w pełnym zakresie temperatur od -40°C do +70°C, redefiniując dotychczasowe granice działania baterii. Bateria do pojazdów osobowych zachowuje aż 90% dostępnej mocy przy -40°C. Nawet przy niskim poziomie naładowania (SOC 10%), nie obserwuje się znaczącej utraty mocy.
Bateria Naxtra osiąga gęstość energii na poziomie 175 Wh/kg – najwyższą spośród dostępnych baterii sodowo-jonowych, porównywalną z LFP. Oferuje zasięg do 500 km i żywotność przekraczającą 10 000 cykli, co znacząco obniża koszty serwisowe. Pod względem bezpieczeństwa, eliminacja czynników wspierających zapłon na poziomie materiałowym oznacza przełom – od „pasywnej ochrony” do „wrodzonego bezpieczeństwa”.
Zintegrowana bateria start/stop Naxtra 24V do ciężarówek zapewnia ponad 8 lat żywotności, redukując całkowite koszty cyklu życia o 61% w porównaniu do klasycznych akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Umożliwia głębokie rozładowanie, rozruch przy -40°C oraz uruchomienie pojazdu po roku postoju. Jest bardziej wydajna, ekologiczna i ekonomiczna, torując drogę ku erze bez ołowiu w transporcie ciężkim.
Freevoy Dual-Power to rozwiązanie integrujące architekturę podwójnego zasilania i technologię samotworzącej się anody. Architektura ta tworzy w jednej baterii dwa niezależne obszary energetyczne, umożliwiając pięć funkcji dualnych: podwójne wysokie napięcie, podwójne niskie napięcie, podwójną strukturę, podwójne zarządzanie termiczne oraz podwójne zabezpieczenie przed termicznym rozbiegiem, co zapewnia ciągłość, stabilność i bezpieczeństwo zasilania – idealne rozwiązanie dla pojazdów autonomicznych poziomu L3 i L4.
Technologia „samotworzącej się anody” to rewolucja na poziomie atomowym – pozwala zwiększyć gęstość objętościową energii o 60%, a masową o 50%. Dzięki temu możliwe jest umieszczenie większej ilości energii w tej samej przestrzeni baterii, co przekłada się na większy zasięg. Technologia ta może być łączona z różnymi systemami chemicznymi, a przy połączeniu z NCM umożliwia osiągnięcie gęstości energii powyżej 1000 Wh/l.
Na wydarzeniu zaprezentowano trzy rozwiązania dualne:
W 2023 roku CATL wprowadziło baterię Shenxing 4C, rozpoczynając erę ultraszybkiego ładowania. Teraz, druga generacja tego rozwiązania ustanawia nowe światowe rekordy.
Bateria Shenxing II to pierwsza na świecie bateria LFP oferująca zarówno zasięg 800 km, jak i ładowanie z mocą szczytową 12C (1,3 MW), co przekłada się na 2,5 km zasięgu za każdą sekundę ładowania. W temperaturze -10°C ładowanie od 5% do 80% SOC trwa tylko 15 minut – to dwa razy szybciej niż obecnie najlepsze rozwiązania na rynku.
Bateria ta zachowuje wysoką moc w każdej temperaturze i stanie naładowania. Nawet przy niskim SOC może wygenerować 830 kW, a przy -10°C bez problemu zasila pojazd w zakresie przyspieszenia 0–100 km/h.
Źródło: CATL
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: