Nowatorski system Kii do przekładni automatycznej | MOTOFAKTOR

Nowatorski system Kii do przekładni automatycznej

person Adrian Januszkiewicz 28/02/2020

Kia opracowała pierwszy na świecie system zarządzania pracą przekładni automatycznej, dostosowujący bieg do profilu drogi i do warunków ruchu.

Dzięki systemowi Smart Drive Mode (wybór profilu jazdy) – oferowanemu do większości modeli marek Kia – przekładnie automatyczne już dzisiaj potrafią dostosować moment i prędkość zmiany przełożeń do preferencji kierowcy. Nowy system zarządzania pracą skrzyni biegów jest pierwszym, który automatycznie dostosowuje bieg do profilu drogi i warunków ruchu.

 

Pracą systemu steruje jednostka kontrolna, która w czasie rzeczywistym zbiera i przetwarza informacje z różnych źródeł – nawigacji 3D wyposażonej w precyzyjną mapę drogi, a także z kamery i radaru wykorzystywanych do działania aktywnego tempomatu.

 

Dane z nawigacji 3D obejmują wszelkie informacje nie tylko o profilu drogi – wysokości nad poziomem morza, kącie nachylenia podjazdu lub zjazdu i krzywiźnie zakrętu, ale również o zdarzeniach na drodze i aktualnych warunkach ruchu.

 

Radar wykrywa prędkość poprzedzających pojazdów i odległość do nich. Kamera, która widzi linie wyznaczające pas ruchu, dostarcza informacji o przebiegu drogi.

Jednostka sterująca, wykorzystując i przetwarzając dane wejściowe, w czasie rzeczywistym przewiduje optymalny scenariusz zmiany biegów za pomocą algorytmu, który korzysta ze sztucznej inteligencji i dostosowuje przełożenie odpowiednie do danej sytuacji.

 

Na przykład, gdy spodziewane jest spowolnienie ruchu, a radar nie rejestruje zmiany prędkości poprzedzającego samochodu, następuje automatyczne rozłączenie sprzęgła, aby ograniczyć zużycie paliwa.

 

Jak podaje Kia, podczas testów samochodu z nowym systemem na krętej drodze częstotliwość zmian przełożeń była mniejsza o około 43% w porównaniu z autami bez tego systemu.

 

Kierowcy, dzięki nowemu systemowi zarządzania pracą przekładni automatycznej, o 11% mieli rzadziej korzystać z hamulców, co nie tylko ograniczało ich zużycie, ale również zmęczenie kierowcy w czasie jazdy.

 

Gdy potrzebne jest gwałtowne przyspieszenie, na przykład podczas włączania się do ruchu na autostradzie, system wyboru profilu jazdy automatycznie przełącza się na tryb Sport. Po osiągnięciu stałej prędkości jazdy system automatycznie wraca do wcześniejszego trybu jazdy.

 

Dodatkową funkcją nowego systemu jest wykorzystywanie hamowania silnikiem, gdy tylko kierowca zwolni pedał przyspieszenia, na przykład, przed progami zwalniającymi, podczas zjazdu czy zmiany ograniczenia prędkości przy wjeździe w teren zabudowany.

 

Nowy system zarządzania pracą przekładni automatycznej będzie wykorzystywany również w przyszłości w samochodach autonomicznych. Kia będzie go rozwijać tak, aby mógł się komunikować z sygnalizacją drogową w oparciu o technologię łączności LTE lub 5G i aby jeszcze lepiej potrafił odczytywać intencje kierowców.

Z prostych urządzeń, które przez lata służyły wyłącznie do transportu, samochody ewoluują w inteligentne rozwiązania mobilne. Nawet tak tradycyjny obszar techniki jak układ napędowy staje się technologią high-tech, zoptymalizowaną pod kątem inteligentnej mobilności. Byeong Wook Jeon szef laboratorium badawczego Intelligent Drivetrain Control

 

Źródło: Kia

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).