Normy emisji CO2 dla ciężarówek | MOTOFAKTOR

Normy emisji CO2 dla ciężarówek

Po raz pierwszy UE ustanawia docelowe poziomy redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich.
27/12/2018

Rada Europejska uzgodniła stanowisko w sprawie wniosku dotyczącego zmniejszenia emisji CO2 generowanych przez nowe pojazdy ciężkie. Na podstawie tego stanowiska prezydencja będzie mogła rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim.

Od 2025 r. nowe ciężarówki i autobusy emitować będą średnio o 15% mniej CO2. A od 2030 r. – o 30% mniej. To część naszych działań na rzecz obniżenia emisyjności sektora transportu drogowego i istotny krok w kierunku realizacji celów zapisanych w porozumieniu paryskim. Uzgodnione dziś przepisy oznaczają, że w latach 2020–2030 wyemitujemy 54 mln ton CO2 mniej, co odpowiada rocznym emisjom CO2 w Szwecji.

austriacka minister zrównoważonego rozwoju i turystyki - Elisabeth Köstinger

 

Rada utrzymuje ogólny docelowy poziom obniżenia emisji dla unijnych nowych pojazdów ciężkich od 2025 r. – obniżka w stosunku do emisji z 2019 r. wyniesie 15%, zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej. Docelowo od 2030 r. Rada wprowadzi obowiązek obniżenia emisji o 30%, chyba że po przeglądzie rozporządzenia w 2022 r. postanowi inaczej.

 

Wobec producentów, którzy nie przestrzegają docelowych wartości emisji CO2, przewiduje się karę finansową w postaci opłaty z tytułu przekroczenia docelowych poziomów emisji.

 

Wprowadzony zostanie system zachęt zwany systemem superjednostek – każdy pojazd bezemisyjny – i niskoemisyjny będzie liczony jako więcej niż jeden pojazd przy wyliczaniu wartości emisji producenta ciężarówek. Wprowadzone zostaną konkretne górne limity superjednostek, tak aby nie osłabić ekologicznych celów rozporządzenia. Rada postanowiła nie obejmować systemem zachęt autobusów i autokarów, co stanowi zmianę w stosunku do pierwotnego wniosku Komisji.

 

Wprowadzone zostaną też konkretne środki, aby zapewnić dostępność wiarygodnych i reprezentatywnych danych na temat emisji CO2 przez producentów oraz zużycia paliwa w ciężarówkach przez nich produkowanych.

 

Emisje CO2 z pojazdów ciężkich, w tym samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów, stanowią około 6 % całkowitych emisji CO2 w UE i około 25 % całkowitych emisji CO2 w transporcie drogowym. Obecnie prawo unijne nie określa żadnych wymogów dotyczących redukcji emisji CO2 dla takich pojazdów.

 

Komisja przedłożyła wniosek w sprawie rozporządzenia 17 maja 2018 r. Ma on na celu ustalenie norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich i ma pomóc w ten sposób państwom członkowskim w osiągnięciu poziomów obniżenia emisji uzgodnionych w ramach rozporządzenia o wspólnym wysiłku redukcyjnym. 9 października Rada ds. Środowiska zorganizowała debatę orientacyjną w sprawie wniosku. Parlament Europejski ustalił swoje stanowisko 14 listopada.

 

Wypracowane dziś podejście ogólne oznacza, że Rada gotowa jest rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim. Negocjacje trójstronne mają rozpocząć się w styczniu za prezydencji rumuńskiej.

Źródło: Rada Europejska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).