Normy emisji CO2 dla ciężarówek

person Joanna Piszcz 27/12/2018

Po raz pierwszy UE ustanawia docelowe poziomy redukcji emisji CO2 dla pojazdów ciężkich.

Rada Europejska uzgodniła stanowisko w sprawie wniosku dotyczącego zmniejszenia emisji CO2 generowanych przez nowe pojazdy ciężkie. Na podstawie tego stanowiska prezydencja będzie mogła rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim.

Od 2025 r. nowe ciężarówki i autobusy emitować będą średnio o 15% mniej CO2. A od 2030 r. – o 30% mniej. To część naszych działań na rzecz obniżenia emisyjności sektora transportu drogowego i istotny krok w kierunku realizacji celów zapisanych w porozumieniu paryskim. Uzgodnione dziś przepisy oznaczają, że w latach 2020–2030 wyemitujemy 54 mln ton CO2 mniej, co odpowiada rocznym emisjom CO2 w Szwecji. Elisabeth Köstinger austriacka minister zrównoważonego rozwoju i turystyki

 

Rada utrzymuje ogólny docelowy poziom obniżenia emisji dla unijnych nowych pojazdów ciężkich od 2025 r. – obniżka w stosunku do emisji z 2019 r. wyniesie 15%, zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej. Docelowo od 2030 r. Rada wprowadzi obowiązek obniżenia emisji o 30%, chyba że po przeglądzie rozporządzenia w 2022 r. postanowi inaczej.

 

Wobec producentów, którzy nie przestrzegają docelowych wartości emisji CO2, przewiduje się karę finansową w postaci opłaty z tytułu przekroczenia docelowych poziomów emisji.

 

Wprowadzony zostanie system zachęt zwany systemem superjednostek – każdy pojazd bezemisyjny – i niskoemisyjny będzie liczony jako więcej niż jeden pojazd przy wyliczaniu wartości emisji producenta ciężarówek. Wprowadzone zostaną konkretne górne limity superjednostek, tak aby nie osłabić ekologicznych celów rozporządzenia. Rada postanowiła nie obejmować systemem zachęt autobusów i autokarów, co stanowi zmianę w stosunku do pierwotnego wniosku Komisji.

 

Wprowadzone zostaną też konkretne środki, aby zapewnić dostępność wiarygodnych i reprezentatywnych danych na temat emisji CO2 przez producentów oraz zużycia paliwa w ciężarówkach przez nich produkowanych.

 

Emisje CO2 z pojazdów ciężkich, w tym samochodów ciężarowych, autobusów i autokarów, stanowią około 6 % całkowitych emisji CO2 w UE i około 25 % całkowitych emisji CO2 w transporcie drogowym. Obecnie prawo unijne nie określa żadnych wymogów dotyczących redukcji emisji CO2 dla takich pojazdów.

 

Komisja przedłożyła wniosek w sprawie rozporządzenia 17 maja 2018 r. Ma on na celu ustalenie norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich i ma pomóc w ten sposób państwom członkowskim w osiągnięciu poziomów obniżenia emisji uzgodnionych w ramach rozporządzenia o wspólnym wysiłku redukcyjnym. 9 października Rada ds. Środowiska zorganizowała debatę orientacyjną w sprawie wniosku. Parlament Europejski ustalił swoje stanowisko 14 listopada.

 

Wypracowane dziś podejście ogólne oznacza, że Rada gotowa jest rozpocząć negocjacje z Parlamentem Europejskim. Negocjacje trójstronne mają rozpocząć się w styczniu za prezydencji rumuńskiej.

Źródło: Rada Europejska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl