Nokian Tyres testuje premium opony do samochodów elektrycznych | MOTOFAKTOR

Nokian Tyres testuje opony premium do samochodów elektrycznych

person Joanna Piszcz 26/08/2021

Skandynawski producent opon Nokian Tyres prowadzi intensywne prace nad rozwojem opon klasy premium dla samochodów elektrycznych.

W ciągu ostatniej dekady samochody elektryczne i hybrydy przekształciły się z marginalnej części międzynarodowego przemysłu motoryzacyjnego w jeden z najszybciej rozwijających się segmentów motoryzacji. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA)* na koniec 2020 roku globalny udział samochodów elektrycznych wzrósł do 2% całego rynku samochodowego. Może się wydawać, że to niewiele, ale dziesięć lat temu ta wartość była bardzo bliska zeru.

 

Według nowych statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów udział w rynku pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym wzrósł ponad dwukrotnie – z 3,5% w drugim kwartale 2020 r. do 7,5% w tym roku – podczas gdy hybrydy typu plug-in stanowiły 8,4 % wszystkich sprzedanych nowych samochodów. Różnice w sprzedaży samochodów elektrycznych w UE w poszczególnych krajach są wyraźnie skorelowane z poziomem życia w danym państwie.

 

Powyższe dane wskazują coraz większą penetrację rynku przez samochody elektryczne i hybrydowe. Wraz z rozwojem technologii i coraz większą popularnością pojazdów elektrycznych, zmieniają się również metody ich konserwacji. W przypadku samochodów spalinowych, najczęstszymi czynnościami konserwacyjnymi są wymiana oleju i obsługa hamulców. Jednak w przypadku pojazdów elektrycznych dwa główne obszary konserwacji to opony i szyby.

Testy opon Premium EV w terenie

Nokian Tyres wykorzystuje w swoich testach opon kilka pojazdów elektrycznych, co zapewnia firmie bogate, stale rosnące doświadczenie w stosowaniu opon w różnych modelach samochodów.

 

Pojazdy elektryczne są cięższe od standardowych pojazdów sportowo-użytkowych ze względu na masę akumulatorów. Duże i ciężkie pojazdy stawiają przed oponą więcej wyzwań, co jest również brane pod uwagę przy opracowywaniu produktów przez skandynawskiego producenta.

 

Nawet jeśli samochód elektryczny lub hybrydowy ma taki sam rozmiar jak samochód z tradycyjnym silnikiem spalinowym, zazwyczaj używa opon o większym rozmiarze. Opony wystawiane są na ciężkie próby, ponieważ ciężar akumulatorów podczas pokonywania zakrętów i przyspieszania obciąża je w większym stopniu niż w przypadku tradycyjnych pojazdów, a moment obrotowy z silnika elektrycznego jest przekazywany na koła napędowe szybciej niż w pojeździe ICE. Panuje powszechne niezrozumienie kwestii zwiększonego zużycia opon w samochodach elektrycznych.

 

Testy terenowe Nokian Tyres dowiodły jednak, że nie ma się czym martwić. Chociaż pojazdy elektryczne mają dużą moc i moment obrotowy, opony nie ulegają zużyciu szybciej niż w przypadku pojazdów ICE.

Opony w nowoczesnym samochodzie elektrycznym zużywają się znacznie wolniej niż w samochodzie z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Wynika to z dobrej kontroli trakcji. Systemy wspomagania kierowcy redukują poślizgi, wykorzystując szybką regulację mocy silnika elektrycznego. System ten jest znacznie szybszy niż w pojazdach spalinowych, gdzie mechanizm opiera się na hamowaniu i ograniczaniu obrotów silnika. Styl jazdy pozostaje głównym czynnikiem przyczyniającym się do zużycia opon, dlatego też o ich żywotności decyduje głównie kierowca. Martin Dražík menedżer produktu na Europę w Nokian Tyres

Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon?

Przy wyborze opon do pojazdu hybrydowego lub elektrycznego, jako trzy najważniejsze kryteria wymienia się najczęściej bezpieczeństwo, niski opór toczenia i niski poziom hałasu.

 

Mimo, że samochody elektryczne są cięższe i mają większy moment obrotowy, są jednocześnie cichsze od spalinowych odpowiedników. Dlatego nie dziwi fakt, że kierowcy pojazdów elektrycznych szukają opon o niskim poziomie hałasu, które jeszcze efektywniej poprawią komfort podróży. Etykieta UE na oponie zawiera łatwo dostępne informacje o poziomie hałasu i oporze toczenia opony, co ułatwia porównywanie różnych produktów z tej kategorii.

 

Niższy opór toczenia zwiększa zasięg pojazdu i ogranicza zużycie energii elektrycznej, a to czyni transport bardziej przyjaznym dla środowiska. Korzyści dla środowiska to obecnie najważniejsza zaleta wynikająca z powszechnego korzystania z pojazdów elektrycznych.

 

Produkty Nokian Tyres posiadają wskaźnik głębokości bieżnika (DSI), za pomocą którego można szybko i łatwo sprawdzić stan pozostałego bieżnika. Liczby DSI wskazujące pozostałą głębokość bieżnika znikają kolejno, w miarę zużywania się opony. Jeśli użytkownik zauważy inną liczbę na przedniej i tylnej osi, powinien przełożyć opony.

Trzy najważniejsze kryteria dla opon EV:

  • Bezpieczeństwo: najważniejsze jest rozważenie środowiska jazdy i odpowiedni dobór opon
  • Niski opór toczenia: im niższy opór toczenia, tym większy zasięg pojazdu
  • Niski poziom hałasu: wybór cichych opon do cichego pojazdu elektrycznego poprawia komfort jazdy

 

* Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA, fra. Agence internationale de l’énergie) to autonomiczna organizacja międzyrządowa z siedzibą w Paryżu, założona w ramach Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w 1974 roku.

 

Źródło: Nokian Tyres

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).