Przyczepność
Nowa konstrukcja Double Block Grip ma zapewniać znakomitą przyczepność i być widoczna szczególnie na barkach opony. Rząd sztywnych bloków bieżnika rozpoczyna się od środka i rozdwaja się w ich kierunku. W porównaniu z poprzednim modelem Nokian Tyres Hakkapeliitta R3 nowe opony Hakkapeliitta R5 mają o 40% więcej bloków bieżnika na barkach i w obszarze pośrednim. Oznacza to, że na obszarze kontaktowym opony drogi dotyka o 4% więcej gumy, co zwiększa przyczepność na śliskich nawierzchniach.
Wysoką przyczepność na lodzie gwarantować mają Kryształki Arctic Grip. Są one dodawane do mieszanki gumowej bieżnika i działają jak wbudowane w gumę kolce. W miarę ścierania się gumy kryształki pojawiają się na powierzchni, uaktywniając niezbędną rezerwę przyczepności.
Poprzedni model, który okazał się zwycięzcą licznych testów, zawiesił wysoko poprzeczkę. Nowe opony Hakkapeliitta R5 wyznaczają jeszcze wyższy standard wydajności. Nowy wzór bieżnika, a także innowacje, takie jak kryształki Arctic Grip i konstrukcja Double Block Grip, umożliwiły znaczącą poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy zimą – cech cenionych najbardziej w zimowych oponach bez kolców. Dla kierowców oznacza to zrównoważoną i przewidywalną jazdę, a niższy opór toczenia dodatkowo zwiększa ekologiczne zalety naszych nowych opon — mówi Samu Lepistö, menedżer ds. rozwoju Nokian Tyres.
Efekty prac rozwojowych widać po ogólnych osiągach podczas zimowej jazdy. W porównaniu z modelem Hakkapeliitta R3 efektywność nowych opony na lodzie i śniegu wzrosła nawet o 4%. Droga hamowania na lodzie przy prędkości do 80 km/h jest o nawet 5,6 metra krótsza w porównaniu z poprzednim modelem. Nowe opony Hakkapeliitta R5 mają też o 10% gęstszą lamelizację. Zoptymalizowane komputerowo, zagęszczone lamele mają sprawować się optymalnie na lodzie, śniegu i nieośnieżonych drogach, a ich głębokie nacięcia zapewniać bezpieczną przyczepność. Samoblokujące się lamele 3D powodują ściskanie się bloków bieżnika przy kontakcie z drogą, co ma wspomagać kierowców w egzekucji manewrów skręcania i wymijania.
Topniejący śnieg należy do czynników sprawiających największe trudności kierowcom, szczególnie gdy występuje między pasami na ruchliwych autostradach. W celu wyeliminowania niebezpiecznej poślizgowości na topniejącym śniegu główne rowki bieżnika produktów Nokian Tyres usuwają wodę oraz błoto pośniegowe spomiędzy opon i nawierzchni drogi. Rowki otwierają się od środka opony ku barkom, umożliwiając bezproblemowe odprowadzanie wody z nawierzchni drogi.
Komfort
Hałas powodowany przez opony może znacznie pogorszyć komfort jazdy. Z kolei obniżenie poziomu hałasu może uprzyjemnić podróż, która będzie też mniej męcząca dla kierowcy. Komfort jazdy na oponach Hakkapeliitta R5 udało się zwiększyć dzięki eliminacji najbardziej uciążliwych, szczytowych poziomów hałasu.
Nowy design bieżnika Silent Touch ma zapewniać komfortowe i przyjemne toczenie, dzięki zmodernizowanemu rozkładowi bloków bieżnika, których liczba wzrosła, natomiast zarówno bloki, jak i ich rowki są mniejsze. Nowa konstrukcja ma zapewniać stabilność i płynność prowadzenia oraz niski poziom hałasu ogumienia.
Parametry ekologiczne
Lżejsze toczenie oszczędza paliwo i wydłuża dystans jazdy samochodów elektrycznych. Dzięki konstrukcji bieżnika o lekkim toczeniu oraz nowej mieszance Green Trace opór toczenia opon Hakkapeliitta R5 został zmniejszony jeszcze bardziej. W porównaniu z poprzednim modelem Hakkapeliitta R5 ma o nawet 4,4% niższy opór toczenia i wyprzedza pod tym względem przeciętne opony klasy premium głównych konkurentów nawet o 15,5%[1]. W przypadku pojazdów elektrycznych łączne wydłużenie zasięgu jazdy może być znaczące. W porównaniu z grupą opon klasy premium Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 zapewnia o 4% dłuższy dystans, co może się przekładać na 230 km więcej podczas jednej zimy[2].
Podczas projektowania nowych opon trzeba uwzględnić czynniki środowiskowe na całym etapie produkcji i w pełnym cyklu życia produktu. Nowe Hakkapeliitta R5 opracowaliśmy z myślą o zmniejszeniu śladu węglowego, począwszy od doboru materiałów. Nowa, przyjazna dla środowiska mieszanka Green Trace umożliwia bezpieczną i przyjazną środowisku jazdę, dzięki takim składnikom jak naturalna guma, stal z recyklingu, oleje pochodzenia roślinnego i żywica sosnowa. Szczycimy się tym, że nowa mieszanka składa się w jednej trzeciej z materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Nowe opony Hakkapeliitta R5 są trwałe, proekologiczne i odporne na zużycie, a jednocześnie są najbardziej energooszczędnymi oponami zimowymi na świecie — mówi Katriina Markkula, menedżer ds. rozwoju Nokian Tyres.
Energooszczędność w ujęciu liczbowym
Używanie opon zimowych o niskim oporze toczenia sprzyja mniejszemu zużyciu energii. Samochody z oponami Hakkapeliitta R5 zużywają o 2,8% mniej paliwa w porównaniu z innymi oponami zimowymi wysokiej klasy. Na przykład w Finlandii kierowca może zaoszczędzić średnio do 48 litrów paliwa, co zmniejsza emisje CO2 o około 140 kg w ciągu 4 lat, czyli przez cały szacowany cykl życia opony zimowej. Z obliczeń wynika, że samochody elektryczne na oponach Hakkapeliitta R5 mogą zaoszczędzić 170 kWh energii w ciągu szacowanego, czteroletniego cyklu życia opony.
Opony o niskim oporze toczenia wywierają też pozytywny wpływ na społeczeństwo. Według Nokian Tyres, gdyby na przykład wszystkie samochody osobowe w Finlandii, Szwecji i Norwegii używające opon klasy premium jeździły z Hakkapeliitta R5 przez cały cykl życia tych opon, szacowana oszczędność paliwa wyniosłaby 340 milionów litrów, co odpowiada pojemności ok. 10 000 cystern, a emisje dwutlenku węgla spadłyby o szacowane 900 000 ton. Korzyści społeczne z tej redukcji szacuje się na 54 miliony euro na podstawie kosztów społecznych dwutlenku węgla.