Aktualizacja: Nissan zwolni 20 000 osób | MOTOFAKTOR

Aktualizacja: Nissan zwolni 20 000 osób

Japoński koncern motoryzacyjny Nissan, zmagający się od dłuższego czasu z pogarszającą się sytuacją finansową, przygotowuje się do kolejnej fali zwolnień na całym świecie.

Japoński koncern motoryzacyjny Nissan, zmagający się od dłuższego czasu z pogarszającą się sytuacją finansową, przygotowuje się do kolejnej fali zwolnień na całym świecie. Jak informuje japoński nadawca NHK, powołując się na źródła zbliżone do koncernu, planowana jest redukcja ponad 10 tys. etatów. Firma oficjalnie nie skomentowała tych doniesień.

Łącznie, uwzględniając już ogłoszone w listopadzie 2024 roku cięcia, zwolnienia obejmą około 20 tys. pracowników, co stanowi blisko 15% globalnej siły roboczej Nissana.

Decyzje te są elementem szeroko zakrojonej restrukturyzacji, której celem jest uporanie się z narastającymi problemami finansowymi. Już we wtorek Nissan ma opublikować wyniki finansowe za rok obrotowy 2024/2025 (zakończony w marcu). Według nieoficjalnych informacji spodziewana jest rekordowa strata netto, która może wynieść nawet 4,6 miliarda euro.

Jak podkreśla agencja AFP, głównymi przyczynami pogorszenia wyników są wysokie koszty realizacji planu naprawczego – w tym zmniejszenie globalnych mocy produkcyjnych o 20% – a także wyraźny spadek sprzedaży na kluczowych rynkach, zwłaszcza w USA i Chinach. W samych Chinach, w pierwszym kwartale 2025 roku, sprzedaż pojazdów Nissana spadła aż o 27%. Pomimo tego, koncern zamierza zainwestować 1,4 miliarda dolarów w rozwój elektrycznych samochodów na rynku chińskim do końca 2026 roku.

Aktualizacja: Ogłoszone przez koncern Nissan plany działania

Jak podaje Nissan, podjęty został plan działania mający na celu oszczędność na poziomie 500 miliardów jenów oraz wprowadzający redukcję zatrudnienia. Szczegóły poniżej:

Redukcja kosztów zmiennych: W nowym planie Nissan wyznaczył ambitny cel redukcji kosztów zmiennych o 250 miliardów jenów. Aby go osiągnąć, firma przyspiesza działania w zakresie optymalizacji inżynieryjnej i kosztowej, wdrażając jednocześnie rygorystyczny model zarządzania. Powołano specjalne biuro transformacyjne o strukturze międzydziałowej, podlegające Głównemu Dyrektorowi ds. Całkowitego Kosztu (Chief TdC Officer), które zatrudnia około 300 ekspertów i posiada uprawnienia do podejmowania decyzji kosztowych.

Dodatkowo, Nissan tymczasowo wstrzyma prace nad zaawansowanymi produktami i projektami planowanymi po roku fiskalnym 2026, aby przesunąć 3000 pracowników do działań ukierunkowanych na redukcję kosztów. Takie przedefiniowanie priorytetów było możliwe dzięki szybkiemu wdrożeniu skróconego procesu rozwoju, który zmniejsza czas realizacji i jednocześnie nie wpływa negatywnie na terminy premier nowych produktów.

Jednym z kluczowych elementów transformacji jest także przemyślenie struktury łańcucha dostaw – Nissan zamierza zrestrukturyzować panel dostawców, koncentrując większe wolumeny u mniejszej liczby partnerów, co pozwoli na eliminację nieefektywności i odejście od przestarzałych standardów.

Redukcja kosztów stałych: Oprócz skupienia na kosztach zmiennych, Nissan planuje także dalszą redukcję kosztów stałych – celem jest obniżenie ich łącznej wartości o 250 miliardów jenów do roku fiskalnego 2026 w porównaniu z poziomem z 2024 roku.

Restrukturyzacja bazy produkcyjnej i poprawa efektywności: Do roku fiskalnego 2027 Nissan zamierza zmniejszyć liczbę zakładów produkujących pojazdy z 17 do 10. Firma planuje również uproszczenie struktury zakładów produkujących układy napędowe, a także przyspieszenie reform w zakresie zatrudnienia, zmian w systemie zmianowym oraz ograniczenie nakładów inwestycyjnych – w tym anulowanie planowanej budowy fabryki baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w regionie Kyushu.

Redukcja zatrudnienia: Nissan planuje zmniejszenie zatrudnienia o 20 000 osób w latach fiskalnych 2024–2027, w tym wcześniej ogłoszonej redukcji o 9 000 pracowników. Zwolnienia obejmą zarówno stanowiska bezpośrednie, jak i pośrednie oraz umowy kontraktowe w obszarach produkcji, administracji (SG\&A) oraz badań i rozwoju (R\&D). W ramach SG\&A planowane są także dalsze działania optymalizacyjne, takie jak rozszerzenie zakresu usług wspólnych czy poszukiwanie efektywności w marketingu.

Reorganizacja procesu rozwoju produktów: Nissan reformuje procesy rozwoju, koncentrując się na ograniczeniu kosztów inżynieryjnych i złożoności, a także zwiększeniu tempa prac rozwojowych. Dzięki działaniom takim jak optymalizacja globalnej infrastruktury R\&D i relokacja zadań do bardziej konkurencyjnych lokalizacji, firma planuje obniżenie średniego kosztu pracy inżyniera o 20%.

Jednocześnie Nissan zmniejszy złożoność komponentów o 70%, a liczba platform zmniejszy się z 13 do 7 do roku fiskalnego 2035. Czas opracowania pierwszego modelu pojazdu ma zostać skrócony do 37 miesięcy, a kolejnych modeli z tej samej linii – do 30 miesięcy. Do pojazdów rozwijanych w nowym procesie należą m.in. całkowicie nowy Nissan Skyline, nowy globalny SUV segmentu C oraz nowy kompaktowy SUV marki INFINITI.

Nowa strategia produktowo-rynkowa: Nissan zredefiniował podejście do rynków, dostosowując swoją ofertę do lokalnych potrzeb klientów i aktualizując strategię produktową w celu lepszego dopasowania do realiów rynkowych. Dzięki temu firma może skoncentrować zasoby inżynieryjne na kluczowych obszarach działalności, zapewniając wzrost przy jednoczesnym zachowaniu rentowności.

Strategia produktowa będzie bardziej ukierunkowana na konkretne rynki oraz silniej powiązana z tożsamością marki. Innowacje mają przyspieszyć, a klienci otrzymają nowoczesne produkty, które wzmacniają rozpoznawalność marki Nissan na świecie. Firma będzie koncentrować się na flagowych modelach reprezentujących serce marki, a także na modelach generujących największe wolumeny sprzedaży.

W ramach podejścia dostosowanego do rynku, Nissan traktuje jako kluczowe: Stany Zjednoczone, Japonię, Chiny, Europę, Bliski Wschód i Meksyk. W USA firma planuje rozwijać ofertę hybryd oraz odświeżyć markę INFINITI. W Japonii zamierza zwiększyć pokrycie modelowe, wzmacniając swoją pozycję na rodzimym rynku. W Chinach nacisk zostanie położony na poprawę wyników lokalnych w segmencie NEV (New Energy Vehicles) oraz eksport pojazdów na inne rynki. W Europie Nissan skupi się na SUV-ach segmentów B i C, korzystając ze współpracy z Grupą Renault i chińskimi partnerami. Na Bliskim Wschodzie planuje rozwijać gamę dużych SUV-ów, uzupełniając ofertę produktami z Chin. Meksyk natomiast pozostanie kluczowym centrum eksportowym i źródłem wzrostu zysków.

Wzmocnienie partnerstw: Nissan będzie kontynuować współpracę z partnerami w celu wprowadzenia na rynek modeli uzupełniających ofertę oraz odpowiadających na specyficzne potrzeby klientów. Prowadzone są wspólne projekty z partnerami aliansu – Renault i Mitsubishi Motors (MMC), w tym zapowiedziany niedawno nowy elektryczny model (BEV) oparty na następnej generacji Nissana LEAF, przeznaczony na rynek Ameryki Północnej dla MMC. Współpraca z Hondą będzie kontynuowana w zakresie inteligentnych technologii pojazdów i elektromobilności.

 

Źródło: NHK, Nissan

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google