Nissan pracuje nad technologią niszczącą wirusy | MOTOFAKTOR

Nissan pracuje nad technologią niszczącą wirusy

person Adrian Januszkiewicz 22/09/2022

Koncern Nissan wraz z Wydziałem Nauk Farmaceutycznych Uniwersytetu Tohuku opracował technologię, która ma pozwalać dezaktywować wirusy i nie tylko.

 

  • Nissan Motor Co., Ltd. ogłosił, że wspólnie z Wydziałem Nauk Farmaceutycznych Uniwersytetu Tohuku opracował technologię, która pozwala dezaktywować wirusy przy użyciu związków katalitycznie aktywnych w procesie utleniania aerobowego
  • Potencjalnym zastosowaniem tej technologii może być dezaktywacja wirusów poprzez utlenianie, denaturację i degradację białek oraz innych substancji obecnych na ich powierzchni
  • Oprócz dezaktywacji wirusów – w tym nowego koronawirusa – technologia pozwala również dezaktywować patogeny, takie jak grzyby i bakterie
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Dezaktywacja wirusów ma być możliwa, dzięki użyciu związków katalitycznie aktywnych w procesie utleniania aerobowego. Zachodzić ma wówczas proces utleniania, denaturacji i degradacji białek oraz innych substancji obecnych na ich powierzchni. Za sprawą obecnego w powietrzu tlenu, który odgrywa rolę utleniacza, związki katalityczne mają wywoływać ten efekt nawet w ciemności i temperaturze pokojowej, czyli bez napromieniowania światłem, jak to się dzieje zazwyczaj w przypadku utleniania.

 

Poza dezaktywacją wirusów – w tym koronawirusów – technologia ma pozwalać też dezaktywować patogeny, takie jak grzyby i bakterie. Ma mieć szerokie potencjalne zastosowania w przyszłości, na przykład jako bazowy materiał antybakteryjny i antywirusowy filtrów powietrza w urządzeniach klimatyzacyjnych oraz oczyszczaczach powietrza, jak również w maseczkach i tekstylnych wyrobach medycznych.

 

Jak informuje Nissan owa technologia wykorzystuje organiczne katalizatory utleniania rodników nitroksylowych (katalizatory rodnikowe). Mają one powodować utlenienie związków organicznych w obecności odpowiednich współkatalizatorów z wykorzystaniem tlenu cząsteczkowego w powietrzu atmosferycznym, które pełni rolę utleniacza końcowego.

 

Badania efektów tej technologii wykazały, że sole oksoamoniowe, powstałe w efekcie katalitycznej reakcji rodnikowej w procesie utleniania aerobowego, dezaktywują białka powierzchniowe wirusów, tym samym zmniejszając ich zdolność do wiązania się z komórkami gospodarza. Ponadto modyfikacja strefy wiązania białka SARS-CoV2 (szczepu omikron) znacznie zmniejsza jego zdolność wiązania się z receptorem (patrz rysunek poniżej). Na podstawie badań koronawirusa u kotów, który jest odpowiednikiem wirusa SARS-CoV2, oceniono jego aktywność zakaźną w komórkach nerkowych tych zwierząt i zaobserwowano wyraźne zahamowanie zmian morfologicznych w zainfekowanych komórkach.

Nowa technologia została opracowana dzięki wykorzystaniu know-how i doświadczenia Nissana zdobytego w pracach rozwojowych nad samochodami oraz technologii opracowywania i oceny leków wydziału farmaceutycznego Uniwersytetu Tohuku, a także innych nauk farmaceutycznych, związanych z przygotowywaniem oraz oceną wydajności katalizatorów.

 

Katalizatory rodnikowe są stosowane jako dodatki do polimerowych lakierów samochodowych, a także do włókien i organicznych materiałów polimerowych stosowanych do wykańczania wnętrz i nadwozi pojazdów. Hamują procesy fotodegradacji (takie jak pękanie, utrata plastyczności, blaknięcie) w długim okresie. Nissan prowadzi badania i rozwija wykorzystanie katalizatorów rodnikowych do dezaktywacji wirusów, aby jak najlepiej wykorzystać ich właściwości katalityczne i wnieść swój wkład w rozwój społeczeństwa.

 

Źródło: Nissan

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).