Choć o cofaniu liczników mówi się coraz więcej, walka z tym procederem nadal jest trudna. W skali roku w samej tylko Polsce ujawnione przypadki liczymy w tysiącach.
Firma carVertical od lat analizuje dane motoryzacyjne ze szczególnym uwzględnieniem tych, które dotyczą rynku samochodów używanych. Po raz piąty z rzędu firma przeprowadziła doroczne badanie, w którym prezentuje niechlubny ranking modeli najczęściej poddawanych manipulacjom licznika, które ujawniono w raportach pobieranych w Polsce.
carVertical przeanalizowała wszystkie raporty historii pojazdu pobierane w Polsce w 2024 roku. Uwzględniając stosunek ogólnej liczny weryfikowanych egzemplarzy danego modelu do tych z cofniętym licznikiem okazało się, że najgorzej wypada Toyota Prius.
Aż 13% ze wszystkich Priusów z raportów miało skorygowany przebieg. Średnia wartość cofnięcia to aż 160 tys. km. W pewnym sensie odzwierciedla to jego szerokie zastosowanie w usługach typu ride-sharing i taksówkach.
Za Toyotą Prius uplasowały się kolejno Ford Mustang (9,8%) i Ford Fusion (9,5%). W Mustangach liczniki są cofane średnio o 51 000 km, a w Fusionach – o 63 000 km.
„Z zestawienia wynika, że w grupie szczególnego ryzyka znajdują się auta z USA (np. Mustang, Fusion – amerykański odpowiednik Mondeo). Nieuczciwi sprzedawcy dość często „konwertują” 100 tys. mil na 100 tys. kilometrów i liczą na to, że sprawa nie wyjdzie na jaw” – powiedział Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego carVertical.
Jak wynika z zestawienia, oszuści nie omijają również pojazdów premium i rodzinnych. Są one częstym celem ze względu na ich wysoki popyt i wartość odsprzedaży. Ponieważ samochody te są często sprowadzane z innych krajów europejskich, przebiegi „zmieniają się” podczas przekraczania granic.
„Udowodnienie oszustwa związanego z licznikiem kilometrów jest trudne, przez co oszuści czują się nietykalni. Aby uniknąć zakupu takiego samochodu ze sfałszowanym przebiegiem, należy zawsze sprawdzać ich historię. Czasami nawet obecny właściciel może nie zdawać sobie sprawy z manipulacji, które miały miejsce przed zakupem. To może być nieprzyjemną niespodzianką, gdy zostanie zasygnalizowane przez potencjalnego nabywcę” – dodał Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego carVertical.
Fiat Ducato nie tylko plasuje się w czołówce najczęściej „zmanipulowanych” samochodów, ale jest także jednym z modeli, w których licznik cofa się o największą wartość (średnio o 135 tys. km). Inne samochody w tej grupie to Audi A8 (102 tys. km) i Mercedes-Benz Klasy E (115 tys. km). W przypadku tych modeli ich rzeczywisty przebieg może być dwukrotnie, a nawet trzykrotnie wyższy.
„Raport historii pojazdu ujawnia, kiedy licznik przebiegu był korygowany i o ile kilometrów został cofnięty. Pomaga to kupującym lepiej zrozumieć prawdziwy stan pojazdu i jego wartość” – mówi Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego carVertical.
Najbezpieczniejsze z punktu widzenia ryzyka cofania licznika okazały się (w polskich raportach) takie modele jak BMW serii 4 (5,5%), Volkswagen Touran (5,5%) i Opel Vivaro (5,6%).
Choć w tej grupie mamy najniższy odsetek egzemplarzy ze sfałszowanym przebiegiem, kupujący i tak powinni zachować czujność przy ich zakupie. W egzemplarzach z cofniętym licznikiem średnie „korekty” wynosiły odpowiednio 58 tys. km w przypadku BMW serii 4, 93 tys. km w przypadku VW Tourana i 94 tys. km w przypadku Opla Vivaro.
Choć badanie wykazało, że statystycznie w Toyotach Prius ryzyko sfałszowania licznika jest prawie dwukrotnie większe niż np. w BMW serii 4 lub Volkswagenie Touranie, żaden samochód nie jest całkowicie bezpieczny. Cofnięte liczniki spotykamy we wszystkich modelach – niezależnie od marki, wartości i wieku, co sprawia, że kupujący powinni dokładnie weryfikować każdy pojazd przed dokonaniem transakcji.
Metodologia:
W badaniu carVertical przeanalizowano raporty historii samochodów zakupione przez użytkowników firmy w okresie od stycznia 2024 r. do grudnia 2024 r. Rekordy manipulacji licznikiem kilometrów znalezione w raportach zostały skategoryzowane według modelu samochodu, przeliczone na wartości procentowe i uszeregowane. Działając w 30 krajach, carVertical wykorzystuje dane z ponad 900 międzynarodowych baz danych, w tym z organów ścigania, rejestrów krajowych i stanowych, instytucji finansowych i portali ogłoszeniowych. Przetwarzając miliony raportów historii samochodów rocznie, firma zapewnia wgląd, prognozy i trendy na rynku samochodów używanych.
Źródło: carVertical
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: