Nie bój się wymieniać oleju w automatycznej skrzyni biegów | MOTOFAKTOR

Nie bój się wymieniać oleju w automatycznej skrzyni biegów

Meyle radzi, jak wymieniać olej w automatycznych skrzyniach biegów.

Automatyczne skrzynia biegów? W nich nie trzeba wymieniać oleju! – ten z uprzykrzeniem powtarzany mit już dawno temu okazał się nieprawdziwy. Olej przekładniowy podlega naturalnemu procesowi starzenia, zużywa się lub traci dodatki. Dlatego tak ważna jest jego wymiana: zapobiega uszkodzeniu skrzyni, zapewnia jej prawidłowe działanie i pozwala utrzymać komfort jazdy.

 

Jednak w tej kwestii jest nadal wiele dużych znaków zapytania. Meyle ma w swojej ofercie ponad 60 zestawów do wymiany oleju zawierających wszystkie komponenty niezbędne do tej czynności: filtry, uszczelki, śruby, korki spustowe i/lub wlewowe, magnesy i – w zależności od zastosowania – potrzebną ilość oleju przekładniowego. Firma z Hamburga radzi jak prawidłowo wymieniać olej przekładniowy w automatycznych skrzyniach biegów:

1. Przed przystąpieniem do wymiany oleju przekładniowego należy zapoznać się z informacjami producenta dotyczącymi przebiegu prac oraz specyfikacji oleju przekładniowego i koniecznie przestrzegać tych informacji.

Ponieważ: niedopuszczalny olej przekładniowy może doprowadzić do niejednoznacznych przełączeń i całkowitego uszkodzenia skrzyni biegów.

2. Przed przystąpieniem do wymiany oleju należy odczytać i zapisać wartości pamięci błędów.

Pamięć błędów odczytuje się przez złącze diagnostyczne, a zapisane błędy najlepiej wydrukować. W ten sposób można wykryć ewentualne wcześniejsze uszkodzenia, unikając niepotrzebnych prac serwisowych.

3. Pojazd podnosić na podnośniku hydraulicznym w miarę poziomo.

Tylko w ten sposób możliwy jest dokładny pomiar poziomu oleju.

4. Skontrolować szczelność zewnętrznych połączeń wtykowych systemu mechatronicznego.

W razie potrzeby: wymienić obudowę wtyku z uszczelką, przykręcić wymaganym momentem dokręcenia lub skontrolować prawidłowość zamocowania blokady wtyku.

5. Śruby miski olejowej należy zawsze wymieniać.

Ponieważ: często zamontowane są śruby sprężynujące jednokrotnego użytku.

6. Opróżnianie przekładni hydrokinetycznej.

Jeśli to możliwe, należy zawsze spuszczać resztę oleju z przekładni hydrokinetycznej. W tym celu przekładnię hydrokinetyczną obraca się we właściwe położenie. W niektórych skrzyniach biegów należy wymontować dodatkową pompę oleju, aby uzyskać dojście do śruby spustowej przekładni hydrokinetycznej.

7. Napełnianie przekładni hydrokinetycznej.

Silnik należy pozostawić włączony na podwyższonych obrotach biegu jałowego – od ok. 1500 do 2000 obr/min w położeniu N dźwigni zmiany zakresów przez ok. 20 sek., aby napełnić przekładnię hydrokinetyczną. Dotyczy to również skrzyń biegów bez śruby spustowej w przekładni hydrokinetycznej.

8. Właściwa temperatura oleju przekładniowego.

Prawidłowy poziom oleju można uzyskać wyłącznie po osiągnięciu przez olej przekładniowy wymaganej temperatury. Również w tym zakresie należy koniecznie przestrzegać wytycznych producenta.

9. Resetowanie wartości adaptacji.

W niektórych pojazdach po wymianie oleju producenci wymagają adaptacji skrzyni biegów; przeprowadza się ją na odpowiednim stanowisku kontroli lub podczas jazdy, z poziomu menu testera.

 

Źródło: Meyle

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).