NGK Spark Plug na Shell Eco-marathon | MOTOFAKTOR

NGK Spark Plug na Shell Eco-marathon

Firma NGK Spark Plug przyjęła zaproszenie do wsparcia Uniwersytetu Rostock, dla którego teamu w Shell Eco-marathon dostarczyła swoje produkty.

Dla Uniwersytetu Rostock Shell Eco-marathon to okazja do zaangażowania swoich studentów we współpracę.

Studenci z różnych wydziałów, jak np. mechanicznego, inżynierii elektrycznej czy fizyki uczą się pracować w zespole, aby wykonać prawdziwe inżynierskie zadanie. W efekcie zdobywają bardzo cenne doświadczenie, które może potem zaowocować w ich późniejszej karierze.

manager zespołu "Hanseatic Efficency" reprezentującego Uniwersytet Rostock - Nikita Vetter

 

Do tego projekt pozwala im wykorzystać wiedzę fachową.

To naprawdę bardzo ambitne i innowacyjne środowisko, które pozwala naszym studentom łączyć teorię z praktyką.

- Nikita Vetter

 

Założony w 2008 roku zespół „Hanseatic Efficency” już w kolejnym roku po raz pierwszy wziął udział w wyścigu, co samo w sobie jest dużym osiągnięciem. Bowiem już samo uzyskanie pozwolenia na udział w zawodach nie jest łatwym zadaniem, biorąc pod uwagę, że teamy muszą przejść kilka faz projektowych. Kulminacyjnym momentem jest inspekcja techniczna przeprowadzana przez team Shell Eco-marathon’u, która sprawdza kluczowe aspekty pojazdów, jak ich bezpieczeństwo dla środowiska.

 

Zespoły mogą wybrać jedną z dwóch kategorii: „UrbanConcept” (koncepcja miejska), w której udział biorą pojazdy 4-kołowe o podobnych cechach do tych na drogach lub „Prototype” (prototyp), która to kategoria obejmuje 3-kołowe, które mają być przede wszystkim lekkie i superwydajne. Każda kategoria dzieli się na 3 podkategorie, które są zdeterminowane przez zastosowany typ silnika:

 

  1. silnik spalinowy (ICE – od ang. internal combustion engine) – kategoria, w której dozwolone jest użycie benzyny, diesla, etanolu lub gazu;
  2. elektryczny;
  3. wodorowy.

 

Zespół „Hanseatic Efficency” startuje w kategorii Prototyp, w podkategorii silników spalinowych od czasu jej inauguracji w roku 2017.

Wybraliśmy tę kategorię, ponieważ ma ona wiele wspólnego z wykorzystaniem wszelkich możliwości technicznych i fizycznych pojazdu. Jest też mniejszy nacisk na uzyskanie akcpetacji do użycia pojazdu na drodze. Natomiast prototypy mogą mieć o wiele większe osiągi, ponieważ poruszają się w warunkach idealnych. Na przykład jest tylko jeden kierowca, 3 opony i jak najmniej hamowania.

- Nikita Vetter

 

Zdaniem Vettera nowa kategoria ICE zaostrzyła konkurencję.

Daje ona większą możliwość porównania prototypów z silnikami spalinowymi. Bezpośrednie porównanie ich, niezależnie od spalania, promuje konkurowanie w zakresie najbardziej wydajnego silnika.

- Nikita Vetter

Ponad dekada doświadczenia

Przez ponad 10 lat pracy zespołu „Hanseatic Efficency” ich pojazd przeszedł szereg zmian skutkujących znaczącym rozwojem. Można je zobaczyć w obecnym samochodzie teamu „Larus”, który powstał w roku 2018.

Doświadczenie jakie zdobyliśmy, jak i postęp technologiczny, jakiego byliśmy świadkami przez te lata są uwidocznione w tym samochodzie.

- Nikita Vetter

W ciągu tych lat obniżaliśmy współczynnik oporu powietrza przez dopracowanie nadwozia pojazdu oraz przez użycie wewnętrznych opon i lusterek wstecznych. Obecnie używamy również nowego systemu sterowania silnikiem oraz kolektora dolotowego, które opracowaliśmy samodzielnie. Wymiana gazów została dopracowana przez regulację rozrządu za pomocą zmiany krzywek, a wprowadzenie skrzyni biegów zmniejszyło prędkość łańcucha. Wszystkie te zmiany pozwoliły nam uzyskać lepsza pracę silnika spalinowego w zakresie optymalnych prędkości w dłuższym czasie. Skorzystaliśmy również z postępu technologicznego drukarek 3D i dzięki temu wiele użytych przez nas części z drukarek 3D pomogło nam zredukować masę pojazdu.

- Nikita Vetter

 

Mimo, że pandemia COVID-19 wstrzymała tegoroczny wyścig Shell Eco-marathon, zespół „Hanseatic Efficency” jest wciąż pełen zapału do ulepszania ich „Larusa”.

Przebudowaliśmy podwozie (klatkę), dzięki czemu jest lżejsze oraz zakończyliśmy prace nad nadwoziem, aby osiągnąć najlepsze możliwe wartości CV (współczynnik oporu powietrza). Obecnie pracujemy nad zmianą systemu zapisu danych w sterowniku z "Bascom" na jężyk C++, który ma ułatwić i przyspieszyć nowym członkom zespołu wprowadzanie zmian. Pracujemy także nad kierownicą, aby poprawić bezpieczeństwo kierowcy oraz nad wdrożeniem systemu lokalizacji pojazdu w czasie rzeczywistym w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy samochodem a zespołem. To będzie znacząca zmiana zwłaszcza dla żeńskiej części naszego zespołu: Nadine i Caro, kiedy usiądą za kierownicą.

- Nikita Vetter

Sondy tlenowe NTK

Sondy tlenowe NTK są dostarczane zespołowi przez firmę NGK Spark Plug po raz pierwszy i mają stanowić dodatkową korzyść dla „Larusa”. Sondy służą zachowaniu idealnych proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej i mają zapewniać optymalne wykorzystanie paliwa w trudnych warunkach jazdy, redukując jednocześnie emisję szkodliwych substancji i ograniczając spalanie.

Sondy lambda NTK odgrywają decydującą rolę. Pomagają na uzyskać niezwykle ekonomiczny proces spalania, co w rezultacie zmniejsza emisję, co z kolei jest jednym z kryteriów w Shell Eco-marathon.

- Nikita Vetter

Dla nas jako NGK Spark Plug taka forma zawodów jak Shell Eco-marathon doskonale wpisuje się w wartości naszej firmy. Te zawody nie tylko skutecznie przyczynią się do redukcji szkodliwych emisji, ale umożliwiają nam także wspieranie promocji młodych ludzi oraz zwiększają nasz wkład w innowacje i ochronę środowiska.

Sales Account & Business Analyst Automotive Components Group w NGK Spark Plug - Tobias Reichmann

 

Źródło: NGK Spark Plug

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).