Narzędzia niezbędne przy serwisowaniu wtryskiwacza CR | MOTOFAKTOR

Narzędzia niezbędne przy serwisowaniu wtryskiwacza CR

Wtryskiwacze CR zamontowane są w głowicy silnika. Sposób mocowania zależy od kilku czynników.

Są nimi: konstrukcja silnika, ograniczona ilość miejsca na wtryskiwacz i inne elementy montowane w głowicy oraz preferencje producenta silnika lub pojazdu.

Mocowanie wtryskiwacza w głowicy

Mocowanie wtryskiwacza w głowicy, które z pozoru wydaje się proste, jest w rzeczywistości bardzo ważną i odpowiedzialną czynnością. Mocowanie musi zapewnić szczelność wtryskiwacza w cylindrze, co jest najczęściej realizowane za pomocą specjalnej miedzianej podkładki termicznej. Docisk wtryskiwacza do gniazda musi być koniecznie zrealizowany osiowo i nie może być zbyt duży, aby nie doprowadzić do zaciskania iglicy w korpusie rozpylacza, a w konsekwencji do jego uszkodzenia.

 

Należy pamiętać, że podczas montażu wtryskiwacza zawsze trzeba oczyścić gniazdo w głowicy z nagarów, założyć nową podkładkę termiczną, a śruby mocujące dokręcać właściwym momentem dokręcania zgodnym z instrukcją naprawy danego silnika. Nigdy nie można wtryskiwacza dokręcać na tak zwane wyczucie. Czasem należy również wymienić śruby mocujące.

 

Aby zapewnić osiowość docisku, wtryskiwacze dociskane są do gniazda najczęściej z użyciem śrub za pośrednictwem specjalnych łapek i jarzm dociskowych, tulei prowadzących lub centralnych tulei dociskowych z gwintem. Jednym ze stosowanych rozwiązań są jednostronne łapki montażowe, za pomocą których wtryskiwacze są dociskane przez pojedynczą śrubę dociskową. Łapki są wsuwane w specjalnie wykonane w korpusie wtryskiwacza rowki podporowe lub opierane o tuleje prowadzące zamontowane na korpusie wtryskiwacza i zabezpieczane przy użyciu specjalnego sprężystego pierścienia ryglującego.

 

Kolejnym rozwiązaniem są różnego kształtu obustronne jarzma dociskowe, za pomocą których wtryskiwacze montuje się z użyciem dwóch symetrycznych śrub dociskowych. Jarzma – podobnie jak tuleje prowadzące – ryglowane są na korpusie pierścieniem sprężystym. Pierścień, pełniąc funkcje ryglującą, musi mieć dużą sprężystość, aby zapewnić pewne osadzenie w rowku w korpusie wtryskiwacza.

 

Pierścień należy demontować podczas wymiany wtryskiwacza, ponieważ elementy mocujące są często częściami producenta pojazdu i nie są dostarczane wraz z nowym lub regenerowanym fabrycznie BX wtryskiwaczem przez firmę Bosch. Elementy te często przekłada się z wtryskiwaczy używanych w danym pojeździe.

 

Ze względu na dużą sprężystość montaż, a szczególnie demontaż, pierścienia przysparza mechanikowi sporo trudności. Wynika to zarówno z braku właściwego miejsca, w którym można podważyć pierścień, jak i z braku właściwego narzędzia, aby tę czynność wykonać. Często wykonuje się ją przy użyciu dwóch śrubokrętów lub szczypiec, uszkadzając przy tym powierzchnie korpusu wtryskiwacza. Duże rysy mogą być przyczyną odrzucenia uznania zwrotu zużytej części i odzyskania kosztu wymiany. Jednocześnie istnieje duże ryzyko ześlizgnięcia się śrubokręta i poważnego zranienia ręki.

Narzędzie do demontażu

Narzędzie do demontażu to rodzaj gilotynki, za pomocą której przecina się stary pierścień sprężysty. Narzędzie ma bardzo wytrzymały nóż, umożliwiający przecięcie twardej sprężystej stali. Podczas demontażu wtryskiwacz wsuwa się w otwór narzędzia, pozycjonując środek pierścienia na wysokości noża gilotynki. Po zamocowaniu dociska się nóż za pomocą śruby dociskowej, w wyniku czego następuje przecięcie pierścienia. Po tej czynności można zdemontować elementy montażowe z korpusu wtryskiwacza. Zmniejsza to ryzyko skaleczenia ręki oraz powstania rys na korpusie wtryskiwacza.

Demontaż pierścienia z korpusu wtryskiwacza – przecinanie pierścienia.

Narzędzie do montażu

Narzędzie do montażu to rodzaj tulei z uchwytem nowego pierścienia, za pomocą której nowy pierścień jest lekko rozszerzany i wprowadzany bez oporów na korpus. Po wprowadzeniu narzędzia na pozycję, w której pierścień znajdzie się w okolicy rowka osadczego, następuje zsunięcie pierścienia z przyrządu. Następnie narzędzie zsuwa się z wtryskiwacza. Przy zastosowaniu narzędzia montaż pierścienia jest szybki i bardzo prosty. Narzędzia są przewidziane dla wszystkich serwisów zarówno naprawiających komponenty diesla, jak i wymieniających je w samochodzie. Nowy pierścień to koszt kilku złotych. Przykładowy popularny pierścień sprężysty F 00V C23 002 kosztuje 6,83 zł netto. Dlatego można go wymienić na nowy.

Montaż nowego pierścienia do narzędzia – nasadzanie na tuleję ochronną.
Montaż nowego pierścienia na wtryskiwacz – zsunięcie z tulei ochronnej w rowek osadczy.

Korzyści związane z użyciem narzędzia

  • Prosty demontaż i montaż pierścienia sprężystego.
  • Brak ryzyka zranienia ręki dzięki łatwości obsługi.
  • Brak ryzyka uszkodzeń korpusu wtryskiwacza.
  • Szybki demontaż i montaż – trwa kilka minut.

 

Treść artykułu pochodzi z magazynu Bosch Autospec.

 

Źródło: Bosch

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).