Napinacze BTA – przed wdrożeniowe badania jakości | MOTOFAKTOR

Napinacze BTA – przed wdrożeniowe badania jakości

person Redakcja 26/07/2018

Europejski rynek części zamiennych charakteryzuje się stosunkowo wysoką konkurencyjnością. Dla klientów jakość jest równie istotna, jak atrakcyjna cena produktów.

To sprawia, że w naturalny sposób od asortymentu ze średniej i niższej półki cenowej, klienci oczekują sprawdzonej i powtarzalnej jakości.

 

Wysokim i rosnącym zainteresowaniem segmentu m.in. piast koła, zestawów łożysk czy rolek w ofercie sieci Inter Cars cieszy się marka BTA. Dostrzegając oczekiwania rynku i warsztatów współpracujących z Inter Cars, do oferty producenta zostały wprowadzone nowe produkty, tj. kompletne napinacze BTA. Aby zagwarantować niezawodność działania, wprowadzenie kompletnych napinaczy zostało poprzedzone wytężonymi pracami i drobiazgowymi testami laboratoryjnymi.

 

Napinacz jest bardzo istotnym elementem osprzętu silnika, od którego poprawnej pracy zależą inne podzespoły, a środowisko, w którym pracuje jest bardzo wymagające. To właśnie dlatego przetestowane zostały wszystkie elementy składowe, od korpusu napinacza, elementów sprężyny po łożysko rolki. Proces weryfikacji jest wieloetapowy, co jest niezbędne, aby do wszystkich kilkunastu europejskich rynków, gdzie obecny jest Inter Cars, dostarczyć sprawdzony produkt.

 

Poniżej zaprezentowane są wybrane badania jakościowe, jakie zostały przeprowadzone w laboratorium INTERMEKO przed wprowadzeniem napinaczy BTA do sprzedaży.

Weryfikacja Jakościowa

Badania jakościowe mają na celu potwierdzenie informacji na temat produktu, aby uzyskać pewność, że produkt spełnia wysokie wymagania techniczne. W przypadku napinaczy przeprowadzono badania najważniejszych parametrów geometrycznych napinacza BTA, które potwierdziły zgodność z rysunkami technicznymi produktu.

Badania materiałowe

Kolejnym ważnym badaniem jest sprawdzenie materiału, z którego jest wykonany zespół rolki i napinacza BTA. W celu weryfikacji materiałowej element zostaje pocięty i rozmontowany na części pierwsze. Każda z nich jest analizowana osobno: siluminowa obudowa, sprężyna napinająca, łożysko toczne rolki łożyska oraz śruba mocująca rolkę do obudowy. Za pomocą spektrometru rentgenowskiego weryfikowany jest skład chemiczny poszczególnych elementów.

 

Przykładowo, badanie siluminowej obudowy wykazało odpowiedni dla tego typu zastosowań stop aluminium AC47100. Pozostałe elementy napinacza, tj. sprężyna, łożysko, śruba są poddane tym samym badaniom w odniesieniu do odpowiednich wymagań odnośnie składu chemicznego. W dalszym etapie analizowana jest twardość materiału, z którego wykonano te elementy. Odniesieniami są tutaj normy branżowe dla poszczególnych elementów składowych napinacza.

 

Dla badań twardości w zależności od rodzaju materiału stosowane są następujące metody badań: badanie twardości aluminium metoda Brinella [skala HB], badanie twardości drutu sprężynowego metodą Rockwella [HRC]. Twardość łożysk tocznych jest weryfikowana dwiema metodami. Dla kulek łożyskowych jest realizowana metoda Rockwella [skala HRC]. Z kolei bieżnie wewnętrzna i zewnętrzna są sprawdzane metodą Vickersa.

Badanie metalograficzne

Kolejnym niezwykle ważnym badaniem, któremu poddawane są napinacze BTA jest badanie metalograficzne elementów napinacza paska. Badanie pozwala na sprawdzenie wymagań stawianym podczas technologii produkcji. W przypadku silu-minowej obudowy napinacza jest to porowatość skurczowa materiału. Najprostszymi słowami jest to właściwość określająca wielkość i ilość pustych przestrzeni wewnątrz materiału. Ich duża ilość świadczy o złej jakości stopu odlewniczego, a co za tym idzie pogorszeniu parametrów trwałości takich jak np. podatność na pękanie. Prawidłowy materiał wykorzystany do produkcji drutu sprężynowego jest gwarancją właściwej pracy napinacza BTA. To sprężyna odpowiada za właściwe napięcie paska. Stal sprężynową cechują: wysoka granica sprężystości, gdzie wymagany jest powrót elementu do pierwotnego kształtu po odjęciu siły nacisku, wytrzymałość na zmęczenie, wysoka granica plastyczności, tłumienie i przejmowanie obciążeń o różnej amplitudzie.

 

Głównym zadaniem łożyska tocznego zamontowanego w rolce napinacza jest przenoszenie obciążeń promieniowych. Cechy materiału łożyskowego to: wysoka, odporność na zatarcie, mały współczynnik tarcia suchego, odporność na zużycie, odporność na korozję, wytrzymałość na nacisk w temperaturze pracy, wytrzymałość zmęczeniowa, wysoka stabilność geometryczna. Przedwdrożeniowe badania jakości produktów stanowią jedynie wycinek procesów związanych z zapewnieniem stałej i kontrolowanej jakości oferowanych produktów. Mając na uwadze zachowanie wysokich standardów przez produkty będące w ofercie europejskiej sieci Inter Cars, produkty po wdrożeniu do sprzedaży są poddawane wyrywkowym badaniom. W przypadku napinaczy pasków jak i innych produktów marki BTA zostały przyjęte plany kontroli, w których te produkty są regularnie kontrolowane.

 

Dzięki drobiazgowej weryfikacji jakości przez laboratorium INTERMEKO na kilku etapach, uzyskiwane jest potwierdzenie na temat produktów BTA oraz spełniania przez nie norm i wymagań technicznych dla produktu końcowego. Aktualnie w stałej ofercie Inter Cars jest ponad 30 rodzajów kompletnych napinaczy do popularnych modeli aut z grup: VW, PSA oraz FIAT. Wśród nich można znaleźć produkty m.in. do Audi A3, A4, A6, Skoda Superb, Ford Focus, VW Golf III, IV, Citroen C2, C3, C4, Ford Fiesta IV, V i wielu innych zastosowań. Kolejne referencje do takich marek aut jak Renault, Dacia czy Chrysler są w już przygotowaniu i po przejściu przez fazę testów laboratoryjnych, zostaną wprowadzone do sprzedaży. Pełna oferta produktowa BTA znajduje się w Katalogu Online Inter Cars.

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).