Napędy hybrydowe Toyoty Made in Poland | MOTOFAKTOR

Napędy hybrydowe Toyoty Made in Poland

W Polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach powstają napędy hybrydowe, m.in. do modeli Yaris i Yaris Cross.

6 kwietnia Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu produkcję elektrycznej przekładni do niskoemisyjnych elektrycznych napędów hybrydowych. Nowa przekładnia ma współpracować z najnowszej generacji silnikiem o pojemności 1,5 l zaprojektowanym w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture), którego produkcja ruszyła w czerwcu 2020 w Jelczu-Laskowicach. W ten sposób oba polskie zakłady Toyoty wytwarzają hybrydowy zespół napędowy, czyli serce samochodu.

 

Zespoły te będą trafiać do nowej generacji Toyoty Yaris produkowanej we Francji, a od sierpnia b.r. również w Czechach. W ubiegłym roku Yaris, który jest najpopularniejszym modelem Toyoty w Europie, stanowił ponad jedną piątą (20,9%) wszystkich samochodów, które opuściły europejskie salony japońskiej marki, a jego udział w segmencie B wzrósł do 8,4%. W tym samym czasie w Polsce Yaris stanowił 24,42% wszystkich zarejestrowanych Toyot, a co trzeci klient indywidualny w segmencie B wybierał właśnie ten model.

Toyota Yaris

Nowa generacja Toyoty Yaris zdobyła tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2021 („European Car of the Year”). Hybrydowe napędy z TMMP trafią również do Toyoty Yaris Cross, czyli pierwszego SUV-a Toyoty w segmencie B, którego produkcja ruszy we Francji w tym roku.

Toyota Yaris Cross

W ramach inwestycji Toyota rozbudowała w Wałbrzychu zakład Odlewni o 1700 m2 na potrzeby nowej linii odlewania obudów oraz zainstalowała w obecnej hali skrzyń biegów nowe linie obróbcze i linię montażu.

 

Wraz z uruchomieniem projektu TMMP rozpoczyna po raz pierwszy w historii produkcję silników elektrycznych MG1 stanowiących integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej. Dodatkowo jesienią bieżącego roku w Wałbrzychu uruchomiona ma zostać bliźniacza linia przekładni, a na początku przyszłego roku kolejna linia produkcji silników hybrydowych TNGA 1,5 l. W ten sposób produkcja elektrycznych napędów hybrydowych do Toyoty Yaris i Yaris Cross ma zostać podwojona. W związku z tymi projektami zakład w Wałbrzychu prowadzi intensywne działania rekrutacyjne zmierzające do zatrudnienia dodatkowo ponad 300 pracowników.

Z uwagi na popularyzację napędów hybrydowych w Europie, których udział w całkowitej sprzedaży Toyoty systematycznie rośnie i w 2020 roku wyniósł aż 54%, Toyota zwiększa produkcję kluczowych komponentów w naszych zakładach. Rozpoczynając po raz pierwszy produkcję silników elektrycznych, budujemy nie tylko nowe linie produkcyjne, ale również wiedzę i doświadczenie naszych pracowników w kierunku elektromobilności.

prezes Toyota Motor Manufacturing Poland - Dariusz Mikołajczak

 

Najnowsze inwestycje TMMP stanową kluczowy element strategii Toyota Motor Europe, która ma na celu dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych, tak by zrealizować założenia firmy polegające na sprzedaży 1,4 mln pojazdów rocznie do 2025 roku. W planach Toyoty 90% sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: w hybrydach, hybrydach typu plug-in, pojazdach zeroemisyjnych zasilanych bateriami lub wodorem.

 

Po całkowitym uruchomieniu obecnych projektów w 2022 roku w polskich zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować ma łącznie aż sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych, w tym trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA.

 

Dodatkowo w roku 2020 w TMMP rozpoczął działalność Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów hybrydowych oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Wraz z obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach do końca 2022 ma wzrosnąć do prawie 6 miliardów złotych, możliwości produkcyjne do 1,65 miliona podzespołów rocznie, a zatrudnienie do ponad 3000 osób.

Źródło: Toyota

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).