Zobacz jakie firmy zostały wyróżnione w prestiżowym konkursie amerykańskiego tytułu "Automotive News".
Nagrody PACE (Premier Automotive Suppliers’ Contribution to Excellence) przyznawane są konkursie organizowanym wspólnie z firmą doradczą Ernst&Young oraz instytutem Transportation Research Center. Wyróżnienia otrzymują firmy, które zaprezentowały innowacyjne rozwiązania będące wkładem w rozwój nowoczesnych technologii w branży motoryzacyjnej. W 2014 roku nagrody przyznano w trzech kategoriach.
Produkty:
- Autoliv – za „zielony” system napełniania poduszek powietrznych, z wyłącznym wykorzystaniem tlenu i wodoru. Dzięki temu po wystrzeleniu poduszki zamiast drażniących produktów spalania materiałów pirotechnicznych w kabinie auta powstaje wyłącznie para wodna.
- BASF – za technologię produkcji plastikowych elementów wnętrza, które nie wymagają lakierowania. Tak wykonany element jest gotowy do montażu w aucie bezpośrednio po wyjęciu z formy.
- BorgWarner – za elektromagnetyczny zawór sterujący Eco-Launch, który stosowany jest w systemach start-stop z połączeniu z bezstopniową skrzynią biegów (CVT). Jest to rozwiązanie prostsze, lżejsze i tańsze niż stosowane obecnie pompy elektryczne
- Bosch – za technologię laserowego wiercenia otworów we wtryskiwaczach paliwa, ktora umożliwia tworzenie siedmiu różnych wzorów umożliwiających optymalne rozpylenie mieszanki wewnątrz cylindra.
- Continental – za czujnik stosowany w systemach ochrony pieszych. Zadaniem tego czunika jest wykrycie kolizji z pieszym, co w niektórych samochodach powoduje uniesienie pokrywy silnika tak, by zminimalizować skutki uderzenia w pieszego. Rozwiazanie firmy Continental jest tańsze w produkcji i przede wszystkim, wymaga zastosowania zaledwie dwóch czuników z przodu samochodu.
- Delphi – za system połączeń elektrycznych ErgoMate. Dzięki specjalnej konstrukcji wtyczek możliwe jest ich łączenie przy użyciu jednej ręki nawet w ciasnych przestrzeniach. Montażysta może też wyczuć palcami czy nastąpiło prawidłowe połączenie. Od czasu zastosowania tego rozwiązania nie było żadnych postępowań reklamacyjnych.
- Dow Automotive Systems – za pierwszy dwuskładniowy klej montażowy BETAMATE 73326M/73327M umożliwienie sklejenie surowych elementów alumiowych.
- Federal Mogul – za przełomowe łożyska, do produkcji których nie jest wykorzystywany toksyczny ołów. Od 2008 roku znalazły one zastosowanie w 110 silnikach samochodowych.
- Hella – za system świateł przednich LED Matrix Beam, który jako pierwszy umożliwia automatyczne działanie świateł drogowych tak, by nie oślepiały one kierowców nadjeżdżających z przeciwnego kierunku.
- Schaeffler – za jedyną dostępną na rynku przekładnię hydrokinetyczną z tłumieniem drgań skrętnych. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania możliwe jest zestawianie silników po downsizingu (w szczególności, dwu i trzycylindrowych) z skrzyniami biegów zbudowanych z lekkich materiałów co pozwala na oszczędność paliwa na poziomie 2-5 proc.
- Valeo – za asystenta cofania, w których zintegrowano kamerę działającą w warunkach niskiego oświetlenia oraz czujniki ultradźwiękowe. Całość mieści się w obudowie o objętości 16 cm3.
- ZF Friedrichshafen – za 9-biegową automatyczną skrzynię biegów, którą można zestawić z silnikiem zamontowanym poprzecznie.
Procesy produkcyjne i wyposażenie zakładów produkcyjnych
- ArcelorMittal i Magna-Cosma – za system laserowej ablacji stali, która umożliwia łatwiejsze tworzenie elementów konstrukcyjnych ze stali o wysokiej wytrzymałości. Dzięki tej technologii cały otwór drzwiowy w Acurze MDX powstaje jako jeden element formowany na gorąco.
- Henkel – za proces obróbki obróbki elementów aluminiowych Bonderite 2798
- TI Automotive – za proces produkcji zbiorników paliwa z tworzyw sztucznych uwzględniający trwały montaż komponentów wewnątrz zbiornika.
Partnerzy w innowacji
- Ford i BASF – za opisaną wyżej technologię produkcji plastikowych elementów wnętrza.
- General Motors i BorgWarner – za współpracę przy projektowaniu zaworu Eco-Launch (również opisany wyżej).
- Honda oraz ArcelorMittal i Magna-Cosma – za wspomniany system laserowej ablacji stali.
- PACCAR i Dow Automotive Systems – za stworzenie opisanego wyżej kleju do łączenia aluminium.
- Tesla Motors i Nvidia – za wykorzystanie technologii mobilnej Tegra w elektronice pokładowej samochodów Tesla
- Volvo i Autoliv – za „zieloną” poduszkę powietrzną wspomnianą wyżej.
Źródło: Automotive News