Nadzór nad badaniami technicznymi pojazdów do poprawy | MOTOFAKTOR

Nadzór nad badaniami technicznymi pojazdów do poprawy

Rząd przyjął wczoraj projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, który ma poprawić system nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów.

 

Dążymy do stworzenia spójnego systemu nadzoru nad badaniami technicznymi pojazdów oraz działalnością stacji kontroli pojazdów, który ma zapewnić wysoki poziom badań technicznych i poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nowe rozwiązania umożliwią sprawne reagowanie, eliminowanie i zapobieganie nieprawidłowościom związanym z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów. Zmiany dostosowują polskie prawo w tym zakresie do przepisów UE – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Najważniejsze rozwiązania

  • Wprowadzony ma zostać organ nadzoru nad prawidłowością przeprowadzania badań technicznych, umieszczania cech identyfikacyjnych oraz dokonywania innych czynności diagnosty związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu. Zmiana ma wpłynąć na wyższą jakość wykonywanych badań technicznych, co ma wiązać się z wyeliminowaniem z ruchu drogowego pojazdów w złym stanie technicznym.
  • Nadzór powierzony ma zostać Dyrektorowi Transportowego Dozoru Technicznego. Natomiast starosta ma być nadal organem nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów, a dodatkowo nadzorować ma także przedsiębiorców, którzy prowadzą ośrodki szkolenia diagnostów.
  • Stworzony ma zostać nowy system egzaminowania i szkolenia dla kandydatów na diagnostów i diagnostów. Określone mają zostać szczegółowe wymagania dla ośrodków szkolenia (infrastruktura i wykładowcy) oraz stworzony system przeprowadzania odpowiednich egzaminów oraz obowiązkowych szkoleń (tzw. warsztatów doskonalenia zawodowego) dla diagnostów. Zmiana ma wpłynąć na podwyższenie jakości pracy diagnostów, ich kwalifikacji i kompetencji oraz poprawę rzetelności wykonywanych przez nich badań technicznych.
  • Za organizowanie i przeprowadzanie egzaminów dla kandydatów na diagnostów odpowiedzialny ma być Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.
  • Ma zostać utworzony Krajowy Punkt Kontaktowy do spraw Badań Technicznych odpowiedzialny za wymianę informacji z krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz z Komisją Europejską.

 

Nowe rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2023 r, z wyjątkiem niektórych przepisów, które mają zacząć obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia ustawy.

 

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).