Na co zwrócić uwagę wybierając klocki hamulcowe? | MOTOFAKTOR

Na co zwrócić uwagę wybierając klocki hamulcowe?

person Adrian Januszkiewicz 30/11/2018

Klocki hamulcowe to nie tylko element układu hamulcowego w znaczącym stopniu odpowiadający za bezpieczeństwo jazdy.

Jest to również jedna z niewielu części obok np. opon, o której kierowcy mogą w znacznym stopniu decydować podczas wymiany. W rezultacie warto bliżej zapoznać się z kluczowymi aspektami mającymi wpływ na odpowiedni wybór klocków hamulcowych do naszego pojazdu.

 

Podstawową kwestią jest weryfikacja producenta lub marki klocków hamulcowych, zwłaszcza jeśli wymiany dokonujemy poza autoryzowanym serwisem. Procedury homologacyjne dopuszczające klocki na aftermarket nie obejmują takich aspektów jak  badanie zużycia, rodzaju i intensywności pisków czy poziomu drgań przy hamowaniu. Tego rodzaju informacji nie znajdziemy na opakowaniu lub samych klockach. W związku z tym należy wybierać producentów, którzy posiadają zaawansowane urządzenia badawcze oraz doświadczonych specjalistów nadzorujących proces wprowadzania nowych produktów na rynek.

W pierwszym etapie poszukiwań można skupić się na motoryzacyjnych portalach internetowych oraz forach dyskusyjnych. Kolejne kroki powinny obejmować weryfikację stron internetowych wyselekcjonowanych producentów, gdzie publikowane są np. informacje o posiadanych certyfikatach oraz realizowanych testach. W przypadku firmy Lumag badania, jako jedyny polski producent klocków hamulcowych, realizujemy na dynamometrze, a następnie weryfikujemy osiągnięte wyniki podczas prób drogowych organizowanych m.in. w austriackich Alpach. W rezultacie naszym klientom oferujemy produkty znacząco przekraczające wymogi homologacyjne. Tomasz Orłowski kierownik w Dziale Badań i Rozwoju Lumag, odpowiedzialny za rozwój klocków hamulcowych Breck

 

Dokonując wyboru klocków hamulcowych nie powinniśmy zapominać również o weryfikacji wybranej przez nas części pod kątem dopuszczenia jej do użytkowania w Polsce. Wszystkie klocki sprzedawane w Europie muszą posiadać homologację ECE R90, co sprawia że niektóre produkty sprowadzane z np. z USA lub Chin nie mogą być wykorzystywane w codziennej eksploatacji.

Dobór klocków hamulcowych to jedna z najważniejszych decyzji, jaką podejmujemy w warsztacie samochodowym, gdyż przekłada się ona bezpośrednio na bezpieczeństwo oraz komfort podróży. Jeśli lubimy sportową jazdę to najlepszym wyborem będą produkty oferujące wysoką skuteczność hamowania, także w bardzo ciężkich warunkach użytkowania. Prawie na pewno przyczyni się to jednak do zwiększenia hałaśliwości i potencjalnie żywotności klocków lub tarcz. W przypadku gdy preferujemy spokojniejszą jazdę powinniśmy wybrać klocki, które w odpowiedni sposób bilansują skuteczność hamowania, komfort oraz poziom zużycia. Nie zapominajmy jednak, żeby zweryfikować ich jakość – możliwe jest to nawet bez zakładania klocka! Krzysztof Hołowczyc ambasador marki Breck

 

Dopuszczone do użytkowania produkty sprzedawane są w zaplombowanych opakowaniach z widocznymi informacjami na temat zakresu zastosowania (np. tylna czy przednia oś) oraz numerem homologacji. Wewnątrz powinna znajdować się instrukcja montażu w języku polskim, a sam klocek poza numerem homologacji standardowo posiadać oznaczenia zawierające nazwę materiału ciernego oraz numer partii produkcyjnej i datę produkcji. Dodatkowo renomowane marki, takie jak Breck, dołączają do swoich produktów również akcesoria montażowe, które umożliwiają bezproblemową wymianę klocków hamulcowych przez mechanika.

Wygląd klocków mówi dużo o sposobie ich produkcji i doświadczeniu producenta. Zauważalne gołym okiem niedociągnięcia mogą świadczyć, że materiał cierny oraz kultura produkcji reprezentowały niski poziom. O solidności wykonania może świadczyć np. wysokiej jakości farba, która na długi czas zabezpiecza przed korozją. Dodatkowo pod wpływem wysokiej temperatury niskiej jakości farba zmienia swoją konsystencję na kleistą i może powodować przyklejanie się klocków do zacisku. Dodatkowo w miejsce powszechnie wykorzystywanej i ulegającej szybkiej degradacji warstwy antypiskowej powinien być zastosowany metalowy shim dwustronnie pokryty gumą. Osoby, dla których ważna jest dbałość o środowisko naturalne powinny również zwrócić uwagę na ilość miedzi w wybranych przez nich produktach. Tomasz Orłowski

 

Źródło: Breck

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).