Na CEPiK liczyć nie można. Komentarz Moto Data Tadeusz Kuncy

person Leszek Kadelski 7/03/2013

16 lat po rozpoczęciu budowy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, system wciąż generuje dane wątpliwej jakości.

Trwa szukanie winnych, a operatorzy aftermarketowi nie mają oficjalnego źródła danych na temat polskiego parku samochodowego.

 

Do prokuratury trafiło właśnie zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa, będącego efektem ponad dwa lata śledztwa Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Z raportu CBA wynika, że w latach 2005-2011 urzędnicy ówczesnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji łamali przepisy zamówień publicznych, nie nadzorowali właściwie wykonawców systemu i naruszali zasady wydatkowania środków publicznych. Czy tak faktycznie było, okaże się w sądzie, niemniej już kilka miesięcy temu Instytut Transportu Samochodowego wykazał, że wg CEPiK w Polsce jest zarejestrowanych dwukrotnie więcej Syren niż Toyot Yaris wszystkich generacji. Przypomnijmy tylko, że produkcja Syreny zakończyła się w 1983 roku, a Yarisy sprzedawane są w Polsce od 1999 roku. Nie trzeba być ekspertem w kwestiach motoryzacyjnych, by stwierdzić że jest to po prostu niemożliwe. Podobnie jak inny fakt wskazywany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjny, że co trzeci pojazd zarejestrowany w Polsce – znów, wg CEPiK – ma “czarne tablice”, które przestały być wydawane w roku 2000.

 

Niestety, to nie koniec problemów z tą bazą danych. Wszystko wskazuje na to, że nie tylko średni wiek pojazdów zarejestrowanych w Polsce jest znacząco zawyżony (realny, wg kilku niezależnych ocen to ok. 11 lat), ale także i ich liczba. W CEPiK figuruje ok. 17,5 mln samochodów osobowych.

Mamy jednak inne dane, które pozwalają tą liczbę zweryfikować. Zgodnie z danymi GUS, w Polsce mamy 14,5 mln gospodarstw domowych, z których 60 proc. ma samochód. Biorąc pod uwagę, że niektóre z nich mają więcej niż jeden samochód, a dodatkowo istnieją samochody zarejestrowane na firmy, można oszacować że samochodów osobowych powinno być nie więcej niż 13 mln. Taudesz Kuncy Moto Data

 

Pytanie, w jaki sposób brak precyzyjnych danych przekłada się na działalność firm aftermarketowych?

Od liczby i wieku pojazdów faktycznie jeżdżących po naszych drogach zależy potencjał sprzedaży części zamiennych. W przypadku dużych firm międzynarodowych dochodzi do sytuacji, w których ich centrale patrzą na dane oficjalne - czyli CEPiK - po czym pytają swoje polskie przedstawicielstwa dlaczego te sprzedają tak mało, skoro jest potencjał na znacznie większe obroty. Tadeusz Kuncy

 

W tej sytuacji jedynym źródłem danych na temat polskiego parku samochodowego pozostają badania statystyczne.

Przy próbie 2500 respondentów, błąd takiego badania to ok 1,5 proc, podczas gdy CEPiK myli się o 25 proc. pod względem średniego wieku i całkowitej liczby aut. Z tego powodu w ogóle nie traktuję CEPiK-u jako źródła danych. Tadeusz Kuncy

 

Oczywiście, badanie na próbie 2500 respondentów pozwoli ustalić jakimi markami samochodów jeżdżą Polacy i w jakim wieku są te samochody. Możliwe jest wykonanie dodatkowego badania pod kątem konkretnej marki, które umożliwi odpowiedź na pytanie o strukturę modelową danej marki w całym parku samochodowym. Coraz więcej firm zleca takie badanie statystyczne, gdyż na oficjalnych danych nie sposób polegać. Firma Moto Data w styczniu i lutym 2013 roku zbierała informacje w terenie do raportu o polskim parku samochodowym, który będzie dostępny już wkrótce.

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl