Motoryzacja we wrześniu 2025 – podsumowanie | MOTOFAKTOR

Motoryzacja we wrześniu 2025 - podsumowanie

We wrześniu 2025 r. rynek dystrybucji części samochodowych w Polsce zanotował stabilny wzrost. Branża stoi jednocześnie przed wyzwaniami restrukturyzacyjnymi.

  • Stabilny wrzesień 2025 r. dla największych polskich dystrybutorów części zamiennych.
  • Zmiany w krajowych opłatach za badania techniczne.
  • Nowe unijne przepisy dot. recyklingu pojazdów. 
  • Restrukturyzacja wyzwaniem dla branży. 
  • Nasze podsumowania dotyczące rynku motoryzacyjnego można znaleźć TUTAJ
  • Więcej informacji na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Dystrybutorzy części i wyniki finansowe

We wrześniu 2025 r. rynek dystrybucji części samochodowych w Polsce zanotował stabilny wzrost.

Inter Cars – odnotował wzrost sprzedaży w Polsce o 6,5% w porównaniu do września 2024 r., osiągając wartość 690,5 mln zł. Łączny przychód Grupy wyniósł 1 129,1 mln zł, co oznacza wzrost o 8,6% r/r. W ujęciu narastającym od stycznia do września 2025 r. sprzedaż Grupy Inter Cars wyniosła 9,94 mld zł (+6,4% r/r). Sprzedaż zagranicznych spółek wzrosła o 17%, do 959,6 mln zł. Grupa podsumowała także wyniki za pierwsze półrocze – kontynuowała ekspansję zagraniczną, pochwaliła się otwarciem 22 nowych filii w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zwiększyła sprzedaż eksportową o 12,4% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego (więcej <TUTAJ>).

Auto Partner SA – we wrześniu 2025 osiągnął szacowane przychody na poziomie 389,7 mln zł (+10,77% r/r). W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. przychody Grupy wyniosły 3,35 mld zł, co oznacza wzrost o 7,45% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. W pierwszej połowie roku spółka osiągnęła rekordowy półroczny wynik sprzedaży przekraczający 2,2 mld zł. Sprzedaż krajowa odpowiadała za 49% obrotów (prawie 1,09 mld zł), a eksport za 51% (+8,7% r/r). Auto Partner finalizuje budowę nowoczesnego centrum logistyczno-magazynowego w Zgorzelcu, które ma zwiększyć efektywność eksportu i skrócić czas dostaw. (więcej <TUTAJ>).

INTER-TEAM – otworzył nowy oddział w Lublinie, co wzmacnia lokalną dostępność części dla warsztatów (więcej <TUTAJ>).

MEKO – rozwija markę własną „Every part matters”, wprowadzając ją na siedem nowych rynków, co wzmacnia ofertę produktową w segmencie cen średnich i premium. Spółka utworzyła specjalny dział dedykowany rozwijaniu marek ProMeister i Carwise (więcej <TUTAJ>).

Restrukturyzacje w branży

ZF  – firma planuje do 2030 r. likwidację 7 600 miejsc pracy w Dywizji E. Technologia układów napędowych samochodów osobowych pozostanie integralną częścią koncernu ZF. Rozwój takich grupach produktów jak ładowarki pokładowe, przetworniki prądu stałego i elektryczne osie nośne (eBeam) zostanie wstrzymany, natomiast rozwój innowacyjnych produktów, takich jak TherMaS, system zarządzania temperaturą ZF lub przekładnia hybrydowa typu plug-in 8HP Evo, będzie kontynuowany. Zakup silników elektrycznych i falowników zostanie poddany ponownej ocenie przez firmę i przedstawicieli pracowników (więcej <TUTAJ>).

Bosch – zapowiedział redukcję ok. 13 000 miejsc pracy w dywizji Mobility w Niemczech do końca 2030 r. Bosch uzasadnia swoją decyzję m.in. ograniczonym tempem rozwoju globalnego rynku pojazdów oraz brakiem ram regulacyjnych, co utrudnia wdrażanie nowych technologii, takich jak wodór. W ocenie firmy penetracja rynku przez rozwijające się technologie, takie jak elektromobilność czy jazda zautomatyzowana, również napotyka na znaczne opóźnienia, a popyt na rynkach zbytu Bosch w dużym stopniu przesuwa się poza Europę (więcej <TUTAJ>).

Regulacje krajowe i unijne

Krajowe przepisy – 3 września wiceminister infrastruktury podpisał rozporządzenie zmieniające stawki opłat za badania techniczne pojazdów. Nowe opłaty weszływ życie od 19 września 2025 r. i uwzględniają aktualne koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów (więcej <TUTAJ>).

Polski rząd zaakceptował kolejną rewizję Krajowego Planu Odbudowy i wycofał się z pomysłu poprzedniej ekipy rządzącej, rezygnując z wprowadzenia opłat od aut spalinowych (więcej <TUTAJ>).

Regulacje unijne – 9 września Parlament Europejski przyjął propozycje nowych zasad gospodarki o obiegu zamkniętym w motoryzacji, obejmujących cały cykl życia pojazdu – od projektu po utylizację. Nowe przepisy mają zwiększyć udział tworzyw sztucznych z recyklingu (co najmniej 20% w ciągu 6 lat, 25% w ciągu 10 lat) oraz ułatwić ponowne wykorzystanie części i komponentów (więcej <TUTAJ>).

Sytuacja międzynarodowa i strategiczne rozmowy

Komisja Europejska na rzecz rynku motoryzacyjnego – 12 września odbyły się Strategiczne Dialogi UE na temat przyszłości motoryzacji. Podczas spotkania dyskusja dotyczyła m.in. utrzymania europejskiego przywództwa w sektorze pojazdów elektrycznych, przyspieszenia innowacji w zakresie pojazdów autonomicznych i połączonych, a także wzmocnienia europejskiego przemysłu produkcji baterii (więcej <TUTAJ>).

Polsko – chińskie rozmowy – 15 września w Warszawie odbyła się rozmowa szefa dyplomacji Chińskiej Republiki Ludowej Wanga Yi z wicepremierem, ministrem spraw zagranicznych Radosławem Sikorskim. Jednym z tematów spotkania były zagadnienia związane z elektromobilnością i rozwojem technologii zeroemisyjnych. W trakcie IV posiedzenia Polsko-Chińskiego Komitetu Międzyrządowego obie strony zadeklarowały, że są gotowe do dalszego rozszerzania wzajemnych inwestycji. Ekspansja chińskich marek pojazdów na polskim rynku to bardzo szeroki temat, któremu poświęcimy osobne podsumowanie. 

 

baner zapis na newsletter