We wrześniu 2025 r. rynek dystrybucji części samochodowych w Polsce zanotował stabilny wzrost.
Inter Cars – odnotował wzrost sprzedaży w Polsce o 6,5% w porównaniu do września 2024 r., osiągając wartość 690,5 mln zł. Łączny przychód Grupy wyniósł 1 129,1 mln zł, co oznacza wzrost o 8,6% r/r. W ujęciu narastającym od stycznia do września 2025 r. sprzedaż Grupy Inter Cars wyniosła 9,94 mld zł (+6,4% r/r). Sprzedaż zagranicznych spółek wzrosła o 17%, do 959,6 mln zł. Grupa podsumowała także wyniki za pierwsze półrocze – kontynuowała ekspansję zagraniczną, pochwaliła się otwarciem 22 nowych filii w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zwiększyła sprzedaż eksportową o 12,4% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego (więcej <TUTAJ>).
Auto Partner SA – we wrześniu 2025 osiągnął szacowane przychody na poziomie 389,7 mln zł (+10,77% r/r). W okresie styczeń–wrzesień 2025 r. przychody Grupy wyniosły 3,35 mld zł, co oznacza wzrost o 7,45% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. W pierwszej połowie roku spółka osiągnęła rekordowy półroczny wynik sprzedaży przekraczający 2,2 mld zł. Sprzedaż krajowa odpowiadała za 49% obrotów (prawie 1,09 mld zł), a eksport za 51% (+8,7% r/r). Auto Partner finalizuje budowę nowoczesnego centrum logistyczno-magazynowego w Zgorzelcu, które ma zwiększyć efektywność eksportu i skrócić czas dostaw. (więcej <TUTAJ>).
INTER-TEAM – otworzył nowy oddział w Lublinie, co wzmacnia lokalną dostępność części dla warsztatów (więcej <TUTAJ>).
MEKO – rozwija markę własną „Every part matters”, wprowadzając ją na siedem nowych rynków, co wzmacnia ofertę produktową w segmencie cen średnich i premium. Spółka utworzyła specjalny dział dedykowany rozwijaniu marek ProMeister i Carwise (więcej <TUTAJ>).
ZF – firma planuje do 2030 r. likwidację 7 600 miejsc pracy w Dywizji E. Technologia układów napędowych samochodów osobowych pozostanie integralną częścią koncernu ZF. Rozwój takich grupach produktów jak ładowarki pokładowe, przetworniki prądu stałego i elektryczne osie nośne (eBeam) zostanie wstrzymany, natomiast rozwój innowacyjnych produktów, takich jak TherMaS, system zarządzania temperaturą ZF lub przekładnia hybrydowa typu plug-in 8HP Evo, będzie kontynuowany. Zakup silników elektrycznych i falowników zostanie poddany ponownej ocenie przez firmę i przedstawicieli pracowników (więcej <TUTAJ>).
Bosch – zapowiedział redukcję ok. 13 000 miejsc pracy w dywizji Mobility w Niemczech do końca 2030 r. Bosch uzasadnia swoją decyzję m.in. ograniczonym tempem rozwoju globalnego rynku pojazdów oraz brakiem ram regulacyjnych, co utrudnia wdrażanie nowych technologii, takich jak wodór. W ocenie firmy penetracja rynku przez rozwijające się technologie, takie jak elektromobilność czy jazda zautomatyzowana, również napotyka na znaczne opóźnienia, a popyt na rynkach zbytu Bosch w dużym stopniu przesuwa się poza Europę (więcej <TUTAJ>).
Krajowe przepisy – 3 września wiceminister infrastruktury podpisał rozporządzenie zmieniające stawki opłat za badania techniczne pojazdów. Nowe opłaty weszływ życie od 19 września 2025 r. i uwzględniają aktualne koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów (więcej <TUTAJ>).
Polski rząd zaakceptował kolejną rewizję Krajowego Planu Odbudowy i wycofał się z pomysłu poprzedniej ekipy rządzącej, rezygnując z wprowadzenia opłat od aut spalinowych (więcej <TUTAJ>).
Regulacje unijne – 9 września Parlament Europejski przyjął propozycje nowych zasad gospodarki o obiegu zamkniętym w motoryzacji, obejmujących cały cykl życia pojazdu – od projektu po utylizację. Nowe przepisy mają zwiększyć udział tworzyw sztucznych z recyklingu (co najmniej 20% w ciągu 6 lat, 25% w ciągu 10 lat) oraz ułatwić ponowne wykorzystanie części i komponentów (więcej <TUTAJ>).
Komisja Europejska na rzecz rynku motoryzacyjnego – 12 września odbyły się Strategiczne Dialogi UE na temat przyszłości motoryzacji. Podczas spotkania dyskusja dotyczyła m.in. utrzymania europejskiego przywództwa w sektorze pojazdów elektrycznych, przyspieszenia innowacji w zakresie pojazdów autonomicznych i połączonych, a także wzmocnienia europejskiego przemysłu produkcji baterii (więcej <TUTAJ>).
Polsko – chińskie rozmowy – 15 września w Warszawie odbyła się rozmowa szefa dyplomacji Chińskiej Republiki Ludowej Wanga Yi z wicepremierem, ministrem spraw zagranicznych Radosławem Sikorskim. Jednym z tematów spotkania były zagadnienia związane z elektromobilnością i rozwojem technologii zeroemisyjnych. W trakcie IV posiedzenia Polsko-Chińskiego Komitetu Międzyrządowego obie strony zadeklarowały, że są gotowe do dalszego rozszerzania wzajemnych inwestycji. Ekspansja chińskich marek pojazdów na polskim rynku to bardzo szeroki temat, któremu poświęcimy osobne podsumowanie.