Motocykl przed sezonem – ELF radzi i przypomina | MOTOFAKTOR

Motocykl przed sezonem - ELF radzi i przypomina

ELF przypomina o najważniejszych czynnościach eksploatacyjnych doświadczonym i początkującym motocyklistom.

 

Zaczynamy zawsze od oceny stanu ogólnego motocykla. Należy obejrzeć go pod kątem wycieków oleju oraz sprawdzić stan poziomu płynów eksploatacyjnych. Ubytki w układzie hamulcowym lub chłodniczym (w motocyklach z silnikiem chłodzonym płynem) świadczą o poważnych usterkach, które należy jak najszybciej usunąć u fachowca.

 

Niski poziom oleju jest natomiast ważnym sygnałem ostrzegawczym. Po wymianie oleju, w trakcie eksploatacji należy obserwować motocykl i określić przyczynę takiego stanu rzeczy (wycieki, zużycie silnika).

 

Po takich wstępnych oględzinach można już wyczyścić motocykl i przystąpić do poniższych czynności obsługowych.

Wymiana oleju

Motocykliści, którzy jeżdżą okazjonalnie, bagatelizują zwykle temat wymiany oleju, tłumacząc się niewielkimi rocznymi przebiegami. Takie założenie jest błędne, ponieważ olej starzeje się także pod wpływem czasu. ELF zaleca zatem wymianę oleju nie rzadziej niż raz w roku. Oznacza to, że w przypadku dużych przebiegów takich wymian może być w sezonie nawet kilka (zgodnie z instrukcją obsługi motocykla), ale jeśli motocykl będzie służył tylko okazjonalnie, olej wymieniamy raz w roku.

 

ELF zaleca wymianę oleju po sezonie, ponieważ przepracowany olej negatywnie oddziałuje na silnik. Chodzi m.in. o powstałe zanieczyszczenia osiadające w newralgicznych miejscach. Oczywiście – jeśli nowy sezon zastaje motocykl ze starym olejem, jak najszybciej należy go wymienić na nowy nie czekając do kolejnej jesieni lub zimy.

 

Przed wymianą oleju należy rozgrzać silnik. Wraz ze wzrostem temperatury maleje lepkość oleju, a to spowoduje lepsze przepłukanie kanałów olejowych i szybsze spłynięcie po odkręceniu korka spustowego. Olej wymieniamy oczywiście wraz z filtrem – mówi Piotr Karkocha z Działu technicznego TotalEnergies Marketing Polska.

Dobór oleju

ELF rekomenduje dobór olejów zgodny z zaleceniami producenta motocykla. Szeroka gama produktów ELF pozwala na to, by zrobić to bardzo precyzyjnie. Można wykorzystać jeden z dwóch sposobów. Po pierwsze – posłużyć się konfiguratorem olejowym ELF. Wystarczy wejść na dedykowaną stronę internetową, a następnie wybrać markę, rocznik i model. System podpowie zazwyczaj kilka propozycji – najlepszą oraz tańsze, alternatywne.

 

Drugi sposób doboru oleju to odczyt parametrów zalecanych przez producenta i dobór produktu z gamy ELF właśnie na tej podstawie.

 

Przez wiele lat kluczowym parametrem określającym olej była jego lepkość (np. 10W-40). Obecnie, oprócz tego parametru, niezwykle ważne stają się tzw. dopuszczenia producenta, czyli specjalne kody potwierdzające zgodność danego oleju z wymaganiami marki motocyklowej. Te kody znajdują się w instrukcji obsługi motocykla, a także na opakowaniach olejów. Przed dokonaniem wyboru należy sprawdzić ich zgodność – mówi Piotr Karkocha.

 

O ile omyłkowy dobór oleju dedykowanego do silnika czterosuwowego bez aprobaty producenta lub o niewłaściwej lepkości będzie „tylko szkodliwy” dla tego typu silnika, o tyle zastosowanie oleju przekładniowego lub oleju dedykowanego do silnika dwusuwowego może doprowadzić do poważnych usterek zespołu napędowego w stosunkowo krótkim czasie.

 

W pewnych ogólnych kwestiach pomaga dodatkowa specyfikacja olejowa JASO (przydatna zwłaszcza dla motocykli japońskich). Dla przykładu – JASO MB to olej bez dodatków do mokrych sprzęgieł. JASO JASO MA1 i MA2 to dla odmiany oleje dopuszczone do stosowania w silnikach ze wspólnym smarowaniem skrzyni biegów i mokrym sprzęgłem.

Wymiana płynu chłodniczego

W motocyklach chłodzonych cieczą najważniejsze jest oczywiście to, aby wspomniana ciecz nie zamarzała zimą. Zapewnia to odpowiednia proporcja glikolu i wody w płynie chłodzącym. Dobry płyn ma jednak jeszcze inne zadania – m.in. chroni cały układ chłodzenia przed gromadzeniem się osadów, korozją i kawitacją.

 

A zatem – jeśli w układzie jest stary płyn chłodniczy lub ciecz niewiadomego składu i pochodzenia, warto zdecydować się na wymianę i zastosować produkt lepszej jakości.

 

ELF proponuje płyn MOTO COOLANT ORGANIC o temperaturze zamarzania równej -26oC. Jego podstawowym składnikiem jest glikol etylowy, a dodatki to głównie aktywne organiczne inhibitory korozji (OAT). Aktywne inhibitory są znacznie bardziej skuteczne od tradycyjnych pasywnych inhibitorów mineralnych.

 

MOTO COOLANT ORGANIC jest płynem o bardzo wszechstronnym zastosowaniu, ma doskonałe właściwości antykorozyjne i antykawitacyjne, przeciwdziała także powstawaniu osadów.

A co ze skrzynią biegów?

W motocyklach skrzynia biegów może być smarowana tym samym olejem co silnik lub niezależnie. W modelach z niezależną skrzynią biegów procedury wymiany oleju określa producent. Często takie oleje przekładniowe są niewymienialne przez większość okresu eksploatacji.

 

Do motocykli dwusuwowych, w których olej silnikowy smaruje także skrzynię, ELF proponuje MOTO GEAR OIL 10W-40. To specjalny, półsyntetyczny olej przekładniowy przeznaczony do skrzyń biegów motocykli z silnikami dwusuwowymi. Gwarantuje świetną ochronę całego zespołu napędowego i płynną zmianę biegów.

Z kolei do skrzyń biegów motocykli z silnikiem czterosuwowym ELF zaleca ELF MOTO GEAR OIL 80W-90 to mineralny olej przekładniowy opracowany specjalnie do skrzyń biegów czterosuwowych silników motocyklowych. Zapewnia bezpieczeństwo i ochronę skrzyni biegów podczas pracy.

Nie zapominaj o łańcuchu!

Przeniesienie momentu obrotowego z wałka zdawczego skrzyni biegów na piastę tylnego koła może być rozwiązane w różny sposób, ale najpopularniejszym wciąż pozostaje łańcuch rolkowy. Jeśli pracuje bez pełnej osłony (a tak jest najczęściej) należy dbać o jego prawidłowy naciąg i smarowanie. W zasadzie nie ma określonego interwału obsługi łańcucha – przyjmuje się, że im częściej się to robi, tym lepiej. Pasjonaci konserwują łańcuch nawet po każdej dłuższej jeździe na podłożu piaszczystym lub w deszczu. Regularna kontrola naprężenia, czyszczenie i smarowanie przedłużają żywotność całego układu napędowego i ograniczają ryzyko awarii w trasie.

 

Dobre smary do łańcuchów motocyklowych charakteryzują się dobrą przyczepnością oraz odpornością na spłukiwanie przez wodę. ELF proponuje w tym wypadku ELF Moto Chain Lube.  Ten nowoczesny środek smarny spełnia oba wspomniane powyżej założenia, jest przeznaczony do każdego rodzaju łańcuchów motocyklowych, motorowerowych oraz do quadów. Formuła produktu została opracowana na potrzeby najbardziej wymagających warunków eksploatacji i przetestowana z sukcesami w seriach Grand Prix. Ma cechy antykorozyjne, wydłuża trwałość zestawu napędowego i wycisza jego pracę. Co ciekawe – odpowiedni skład chemiczny ułatwia nanoszenie smaru na łańcuch.

 

Motocykliści to na ogół pasjonaci, którym nie trzeba przypominać o podstawowych czynnościach eksploatacyjnych związanych z jednośladem. Powyższy materiał dedykujemy głównie osobom początkującym, które rozpoczynają dopiero swoją przygodę z jednośladem i chcą o niego należycie zadbać – mówi Piotr Karkocha.

Wyłącznym dystrybutorem produktów ELF do motocykli jest Inter Cars S.A., właściciel sieci sklepów motocyklowych Inter Motors.

 

Źródło: TotalEnergies

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).