MOTO Flota stawia na rozwój i wysoką jakość usług | MOTOFAKTOR

MOTO Flota stawia na rozwój i wysoką jakość usług

Rozmowa z Michałem Oglęckim, prezesem MOTO Flota Sp. z o.o.

Do zarządu MOTO Floty, wchodzącej w skład ProfiAuto Group, Michał Oglęcki dołączył w czerwcu 2021 r., zastępując na stanowisku prezesa Andrzeja Kisałę. Michał Oglęcki związany jest z rynkiem motoryzacyjnym od ponad 20 lat. Doświadczenie zdobywał jako menedżer branży CFM. Przez wiele lat był szefem zespołów operacyjnych giełdowej grupy kapitałowej Masterlease (będącej częścią GK PKO Banku Polskiego), która finansowała, ubezpieczała i serwisowała blisko 200 tysięcy samochodów. Jest absolwentem Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

 

Spółka MOTO Flota specjalizuje się w świadczeniu kompleksowych usług serwisowych w całej Polsce. W gronie klientów firmy znajdują się m.in. Business Lease, Carsmile, Masterlease, Millennium Leasing, PKP Cargo, Red Bull, Solid, Strabag oraz Warta.

 

MOTO Flota obsługuje ponad 65 000 pojazdów. Działalność firmy wspiera nowatorski system do zarządzania flotą online: MOTO Flota Manager, który pozwala na pełną kontrolę nad firmową flotą przy jednoczesnej redukcji kosztów. Spółka została wyróżniona w szeregu biznesowych i branżowych rankingów, otrzymując kilkukrotnie statuetki Fleet Derby oraz tytuł Gazeli Biznesu.

W jaki sposób pandemia COVID-19 wpłynęła na pracę firmy?

Najbardziej odczuwalną biznesowo i relacyjnie zmianą było wejście w tryb pracy home office. Szczególnie jeśli chodzi o specyfikę naszego biznesu, który w dużej mierze opiera się na kontaktach osobistych. Okazało się jednak, że taki model może z powodzeniem funkcjonować, czego potwierdzeniem był fakt, że świadczyliśmy usługi na tym samym poziomie, a pandemia nie wpłynęła na jakość obsługi naszych klientów. Aby tak się stało, w kryzysowych sytuacjach potrzeba było zgranego oraz zdyscyplinowanego zespołu. To właśnie on sprawił, że MOTO Flota poradziła sobie wzorowo z tak dużym wyzwaniem.

 

Zaobserwowaliśmy również, że zdecydowanie ujawniły się potrzeby informatyczne dotyczące systemu operacyjnego MOTO Floty, które po powrocie do biura okazały się bardzo pomocne w czasach tak zwanej „normalności”. Mam na myśli między innymi skuteczne przełożenie ruchu telefonicznego skorelowanego z działaniem systemu, w postaci hybrydowej, a więc na bazie biura i home office.

Czy miało to wpływ na „zachowania” klientów?

Zdecydowanie tak. Klienci flotowi, podobnie do indywidualnych, wpisali się w trend większości gałęzi gospodarki: od zamrożenia działań i niemal natychmiastowego zaprzestania poruszania się samochodami, po powolne odmrażanie i trwające miesiącami powracanie do standardowego cyklu używania pojazdów. Obecnie obserwujemy jeszcze jeden trend w branży. Nadal część z nas ma ograniczone zaufanie do środków transportu publicznego, wciąż więc „wygrywa” samochód prywatny, choćby w kontekście wakacyjnych podróży Polaków. To z kolei siłą rzeczy generuje wzmożony ruch na rynku usług serwisowych.

Jakie usługi cieszą się największym powodzeniem?

Jest to ściśle skorelowane z profilem działalności MOTO Floty. Identyfikujemy tutaj kilka elementów, które stanowią o naszej przewadze. Z jednej strony oferujemy możliwość szybkiej i skutecznej naprawy w racjonalnej cenie. Dodatkowym czynnikiem jest natomiast wiedza ekspercka Flotowego Centrum Operacyjnego, która niekoniecznie stanowi branżowy standard. MOTO Flota realizuje wszystkie te czynności w kilku wariantach obsługowych, zawsze ułożonych ściśle według potrzeb naszych klientów.

Czy w ostatnim czasie zaobserwowali Państwo jakieś zmiany na rynku, które mają wpływ na pracę firmy?

Rynek – w rozumieniu klienta szukającego usługi – jest coraz bardziej świadomy, a tym samym bardziej wymagający. Sama naprawa samochodu jest obecnie składową całego szeregu usług, który postrzegamy jako proces monitorowania, racjonalnej naprawy, raportowania i stałej weryfikacji jakości. W naszym rozumieniu tylko tak holistyczne podejście może sprawić, że firma o profilu MOTO Floty będzie wyróżniać się na rynku i nie tylko utrzymywać stałych, ale też zyskiwać nowych klientów.

Czy w związku z sytuacją epidemiczną zostały wprowadzone jakieś nowe usługi?

Miniony okres w zasadzie jedynie uwypuklił potrzeby rynku, które ewoluowały na przestrzeni ostatnich kilku lat. Jakość własnych usług musi być wsparta zaawansowanymi rozwiązaniami informatycznymi, których potrzebę wdrożenia widzimy my sami. Oczywiście przede wszystkim cały czas bardzo uważnie słuchamy naszych klientów, bo tak naprawdę to oni definiują kierunek zmian i potrafią uzmysłowić nam konieczność tworzenia nowych narzędzi. W MOTO Flocie nie stoimy w miejscu i nie chcemy być zadowoleni z tego, że obecnie firma jest w bardzo dobrej kondycji. Stale pracujemy nad kolejnymi działaniami, które następnie dopasowujemy do potrzeb konkretnego klienta.

W jakiej kondycji firma znajduje się obecnie?

To jedno z moich ulubionych pytań. Jestem przekonany, że najlepszym weryfikatorem są klienci, dla których tworzymy i stale rozwijamy MOTO Flotę. Jednak po trzynastu latach działalności w branży możemy z dumą powiedzieć, że kondycja firmy jest bardzo dobra. Chylę teraz czoła przed moimi poprzednikami, którzy sprawili, że MOTO Flota zajmuje obecnie taką pozycję na rynku. Zrobimy również wszystko, aby firma nadal dynamicznie się rozwijała i oczywiście będzie to też moja rola jako nowego prezesa firmy.

Jakie usługi MOTO Flota oferuje klientom i które z nich cieszą się największym powodzeniem?

Pod tym kątem cała branża oferuje zbliżone usługi – profesjonalne serwisowanie samochodów, z jednoczesnym zachowaniem dbałości o racjonalność kosztów. To technika ich wykonania i poszerzenie oferty o dodatkowe usługi budują w tym procesie prawdziwą różnicę. Posiadamy w MOTO Flocie bardzo indywidualne rozwiązania dla klienta. Finalnie wszystko rodzi się z jednej, konkretnej potrzeby – utrzymania własnego środka transportu w dobrej kondycji technicznej. I na tę potrzebę mamy kompleksowe rozwiązania.

Ostatnio dużo mówi się o tym, że w warsztatach samochodowych zaczął się spory ruch. Czy również Państwo obserwują to zjawisko?

Owszem, obserwujemy wzmożony ruch w serwisach w ostatnim czasie. Odnoszę wrażenie, że przysłowiowy Jan Kowalski, jeżeli tylko posiada fundusze na zakup/wynajęcie samochodu lub do tej pory rzadziej używał swojego auta, teraz częściej siada za kółkiem. Wszystkie samochody, które poruszają się po drogach, prędzej czy później potrzebują serwisu.

Czy MOTO Flota zamierza poszerzyć zakres usług?

Nasz zakres usług stale ulega modyfikacjom. Jak wspominałem wcześniej, jedynym słusznym kierunkiem rozwoju jest stałe samodoskonalenie oraz bardzo uważne słuchanie potrzeb klienta. Rzeczywiście do tej pory MOTO Flota skupiona była w dużej mierze na usługach dodatkowych, których konsumentem był konkretny klient. Za chwilę jednak staną się one standardem i będziemy wprowadzać nowe opcje, ponieważ to właśnie leży w DNA naszego działania. Nie chcemy w pełni zdradzać naszych planów, ale zapewne już w niedalekiej przyszłości w ofercie MOTO Floty pojawią się nowe rozwiązania, które zaprezentujemy naszym klientom.

Jaka jest strategia spółki na najbliższe lata?

Podkreślałem już wielokrotnie organiczny rozwój, jednak wraz z nim będziemy skupiać się na drobiazgowej kontroli jakości. Zdaję sobie sprawę, że brzmi to nieco szablonowo, jednak to właśnie są priorytety, jakie sobie stawiamy i jakie powinna – moim zdaniem – mieć przed sobą każda firma z naszej branży. Bez najwyższej jakości, żadne technologie czy rozwiązania nie mają racji bytu, ponieważ klient nie wróci do firmy nie będąc pewnym, że został perfekcyjnie obsłużony. Przez minione trzynaście lat MOTO Flota stała się spółką wysoce wyspecjalizowaną w obsłudze serwisowej samochodów.

 

Strategia bazuje na transparentnym podejściu do relacji z klientem, którą osobiście definiujemy jako obsługę butikową. Oferta dla klienta, w jakiekolwiek opakowanie nie zostanie ubrana, musi być w obecnych czasach „uszyta” indywidualnie. Wszystko to bazuje natomiast na rozwiązaniach informatycznych, w których nasza firma zawsze wiodła prym. Staramy się naszym obecnym, jak i przyszłym klientom pokazać, że również w branży motoryzacyjnej prawdziwe jest stwierdzenie: „Można mieć wszystko. Po prostu nie można mieć wszystkiego jednocześnie”.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).