Montaż haka holowniczego a działanie układu ESP

person Redakcja 21/02/2019

Montaż haka holowniczego to zabieg, który coraz bardziej zyskuje na popularności.

Oprócz instalacji metalowej ramy wraz z zaczepem kulowym, związany jest także z ingerencją w instalację elektryczną pojazdu, co realizowane jest za pomocą dedykowanej wiązki. Nie każdy jednak wie, że instalacja haka holowniczego w najnowszych samochodach wpływa na działanie układu ESP. Coraz częściej producenci pojazdów przewidują możliwość jego adaptacji.

 

System ESP (ang. Electronic Stability Program) to elektroniczny układ, mający za zadanie stabilizować tor jazdy. Zbiera on dane z wielu czujników np. ABS, kąta skrętu kierownicy, ciśnienia płynu hamulcowego w przewodach, prędkości czy momentu obrotowego przenoszonego na koła. Gdy czujniki ustalą, że auto nie jedzie zgodnie z zamiarem kierowcy, sterownik silnika zmniejsza dawkę paliwa oraz przyhamowuje odpowiednie koła w celu odzyskania kontroli nad samochodem. Brak systemu ESP znacznie obniża nasze bezpieczeństwo. Jeszcze gorzej jest wtedy, gdy fabryczny układ ESP nie działa poprawnie lub z jakichś przyczyn nie dopasowuje charakterystyki działania do warunków rzeczywistych. Kiedy może wystąpić taka sytuacja?

Niewiele osób pamięta, że montaż haka holowniczego ma coraz częściej wpływ na zachowanie systemu stabilizacji toru jazdy, znanego pod nazwą ESP lub ESC. W najbardziej rozbudowanych wersjach tego układu elektronika bierze pod uwagę ruchy, jakie wykonuje przyczepa pojazdu. System może tak pokierować samochodem, by ograniczyć poślizg przyczepy występujący np. podczas silnych podmuchów wiatru. Aby ESP uwzględniło fakt, że mamy coś na haku, niezbędna jest jednak adaptacja układu, wykonywana za pomocą komputera diagnostycznego. Nie w każdym samochodzie jest to wykonalne, ale warto to zrobić, jeśli producent pojazdu przewidział taką możliwość. Franciszek Niemiec kierownik serwisu w Steinhof
Adaptacja systemu ESP po montażu haka holowniczego jest coraz powszechniej stosowana, jednak zawsze należy zweryfikować, czy producent samochodu przewidział dla danego modelu taką możliwość. W kwestii tego, jak dokładnie skonfigurować układ niezbędna jest dokumentacja producenta lub chociażby wskazówki serwisowe, obecne w renomowanych testerach diagnostycznych. Doświadczenie i odpowiedni sprzęt są najważniejsze, gdyż wszelkie adaptacje systemów elektronicznych wymagają specjalistycznej wiedzy. Nie należy robić tego bez dokumentacji technicznej i odpowiedniego szkolenia, bo poprawne działanie układu ESP/ESC to bezpieczeństwo nasze oraz innych uczestników ruchu drogowego. Franciszek Niemiec

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl