Ministerstwo Rozwoju chce połączenia BDO z JPK | MOTOFAKTOR

Ministerstwo Rozwoju chce połączenia BDO z JPK

person Adrian Januszkiewicz 2/03/2020

Trwają prace nad ustawą, która miałaby połączyć Bazę Danych o Odpadach z  bazą podatkowych Jednolitych Plików Kontrolnych.

Jadwiga Emilewicz, minister rozwoju pracuje nad połączeniem Bazy Danych o Odpadach (BDO) – odpowiada za nią minister klimatu – z bazą JPK VAT, która jest w gestii ministra finansów. Jak wynika z wykazu prac legislacyjnych, projekt w tej sprawie rząd ma przyjąć do końca marca. Dzięki temu ma się zmniejszyć szara strefa w obrocie odpadami, a w efekcie zwiększyć wpływy do budżetu państwa.

 

Według różnych szacunków wartość szarej strefy  wynosi od 2,7 mld zł (według  Krajowej Izby Gospodarczej i dawnego Ministerstwa Środowiska, obecnie Klimatu), przez 4 mld zł (szacunki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i ekspertów branżowych) do nawet 6 mld zł (według Krajowej Izby Gospodarczej). Z kolei w 2018 r. wartość rynku odpadów komunalnych wyniosła 7,2 mld zł, a pozostałych, innych niż komunalne, wynosi ok. 7 mld zł.

 

Portal Prawo.pl przeprowadził w związku z tym sondę, z której wynika, że sama idea jest dobra, ale pod warunkiem, że BDO będzie działać tak sprawnie jak JPK, a póki co sprawia kłopoty. Przedsiębiorcy zauważają też, że jest to kolejny kosztowny obowiązek.

Jak to ma działać?

Resort Rozwoju chce, aby dane z BDO były weryfikowane z danymi z JPK VAT wtaki sposób, że wystawca elektronicznego dokumentu w BDO będzie wprowadzał do niego numer faktury VAT, która dokumentuje płatność za odbiór czy zagospodarowanie odpadów.

 

Gdy w ramach usługi będzie realizowany więcej niż jeden odbiór, numer faktury będzie trzeba wprowadzić kilkukrotnie na każdej:

 

  • karcie  przekazania odpadów (KPO),
  • karcie  przekazania odpadów komunalnych (KPOK),
  • dokumencie potwierdzającym recykling (DPR),
  • dokumencie  potwierdzający odzysk (DPO).

 

Gdy dla jednego dokumentu z BDO zostanie wystawionych więcej faktur, wszystkie ich numery powinny zostać wprowadzone do BDO.

 

Dzięki temu będzie można zintegrować dane dotyczące masy i rodzaju odpadów, posiadacza i terminów z danymi podatkowymi. Krajowa Administracja Skarbowa oraz Inspekcja Ochrony Środowiska otrzymają dodatkowe, efektywne narzędzie do weryfikacji prawdziwości przekazywanych danych. Dzięki analizie danych ma zmniejszyć się  szara strefa i zwiększyć wpływy z VAT, CIT i PIT. – brzmi uzasadnienie zmian.

 

Zdaniem ekspertów, dla przedsiębiorców może to oznaczać z jednej strony ogromne kłopoty, z drugiej szansę na poprawienie działania BDO.

 

Według sondy przeprowadzonej przez Prawo.pl, bez zmian w BDO, połączenie jej z JPK przyniesie same kłopoty, w tym kontrolę Urzędu Skarbowego. Każdy przekazujący odpady firmie transportującej ma obowiązek wpisywania szacunkowej ich wagi, nawet jak nie ma wagi.

 

Przykładowo firma budowlana przekazuje gruz, i szacuje, że jest go. 500 kg. Przyjmujący go na wadze na terenie instalacji do zagospodarowania odpadów stwierdza inną masę, np. 600 kg i taką zatwierdza. W efekcie w systemie są dwie wartości, których już nie można skorygować.

 

Damian Korczewski, ekspert od BDO, dodaje, że w bazie wprowadza się ilości tylko w tonach, ale wielu przedsiębiorców nie przelicza kilogramów na tony, tylko wpisuje 500 zamiast 0,5.  W takiej sytuacji przekazujący podaje 500 ton, a przejmujący zatwierdza 0,5 tony.

 

Wątpliwości jest znacznie więcej.

 

Przedstawiciele branży zgodnie popierają walkę z szarą strefą w odpadach, ale nie zgadzają się na łączenie obu baz w tej chwili.

Rozumiem ideę połączenia baz, ale póki BDO zawiesza się, nie umożliwia poprawy danych, po prostu nie działa zgodnie z oczekiwaniami i generuje błędy, jedynym skutkiem będzie zaśmiecenie JPK, czyli w praktyce krok wstecz w uszczelnianiu systemu VAT. Magdalena Dziczek członek zarządu EKO-PAK

 

W tym tygodniu projekt ma być omawiany podczas posiedzenia Zespołu Roboczego ds. Recyklingu i Gospodarki Odpadami przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

 

Więcej szczegółów odnośnie projektu można znaleźć TUTAJ.

 

Źródło: Biuletyn Informacji Publicznej Rady Ministrów/Prawo.pl

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).