Miech pneumatyczny to podzespół, który zastępuje w układzie zawieszenia tradycyjne sprężyny zwojowe w parze z amortyzatorem.
Jest to relatywnie proste urządzenie, którego głównymi elementami są rękaw gumowy, górne i dolne mocowanie, opaski zaciskowe uszczelniające rękaw, odbojnik i przyłącze powietrza – aktywne lub pasywne. Wydawać by się mogło, że uszkodzenie miecha to idealna okazja do zastosowania taniego zamiennika wątpliwej jakości.
Pamiętajmy jednak o kilku ważnych sprawach: pomimo iż miech pracuje pod niezbyt wysokim ciśnieniem rzędu 7-9 barów, to w sytuacjach ekstremalnych ciśnienie to wzrasta chwilowo do ok. 20 barów. Żaden niskiej jakości rękaw i opaski zaciskowe nie wytrzymają takich wartości i miech po prostu pęknie lub rozszczelni się w inny sposób. Można wówczas pomyśleć, że nie ma problemu – miech był tani, założy się kolejny tani.
Wszystko jest fajnie, jeśli usterka wydarzy się koło domu, jednak wiadomo że takie niespodzianki spotykają nas zawsze w nieoczekiwanych sytuacjach i miejscach. Na przykład podczas wyjazdu na wakacje, gdy samochód jest mocno obciążony, a temperatury na zewnątrz bardzo wysokie lub bardzo niskie.
Jeśli w takiej sytuacji pęknie nam sprężyna stalowa, jesteśmy w stanie dojechać do warsztatu czy nawet do celu podróży. Jeśli „strzeli” nam miech, mamy koniec jazdy, holowanie lub częściej lawetę do warsztatu. I koszty naprawy, które za granicą mogą być bardzo wysokie. Zdecydowanie nie warto oszczędzać na miechach.
Miechy powietrzne Arnott są opracowywane w centrum badawczo-rozwojowym firmy, a następnie przechodzą rygorystyczne testy laboratoryjne i drogowe celem zapewnienia im odpowiedniej jakości i wytrzymałości. W fazie opracowywania i testowania nowych miechów pneumatycznych inżynierowie Arnott dokładnie badają oryginalną konstrukcję i projekt, szukając ewentualnych wad technicznych bądź jakościowych. W przypadku stwierdzenia tego rodzaju wad, projekt jest dostosowywany i udoskonalany w celu ich wyeliminowania. Innym powodem zmiany lub modyfikacji projektu przez firmę Arnott jest umożliwienie łatwiejszego lub bezpieczniejszego montażu. Po zakończeniu prac rozwojowych produkt przechodzi wymagające test drogowe (ponad 5000 km), testy trwałości i na rozerwanie celem sprawdzenia, czy spełnia najwyższe standardy.
Miechy Arnott są wykonane z najlepszych na rynku komponentów, w tym wielowarstwowych rękawów gumowych marki ContiTech, a następnie montowane, testowane i pakowane w zakładach firmy w USA i Europie przy spełnieniu norm ISO. Miechy Arnott to dłuższa żywotność, łatwiejszy montaż oraz niezrównany komfort jazdy.
Jakiekolwiek ustępstwa polegające na zastosowaniu niższej jakości gumy, części czy połączeń w konstrukcji tłoka, mogą skutkować mniejszą odpornością na rozerwanie, utrudnionym montażem, obniżonym komfortem tłumienia i wyższym wskaźnikiem NVH (hałas, wibracje, szorstkość). Nawet jeżeli niektóre tańsze miechy pneumatyczne na rynku wyglądają na pierwszy rzut oka identycznie jak części oryginalne, różnice mogą być naprawdę spore!
Źródło: Arnott Air Suspension Products
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: