We wtorek, 30 maja br., nastąpiło otwarcie nowego zakładu produkcji pyłów gumowych przy olsztyńskiej fabryce Michelin. Procesem przetwarzania zajmie się firma Lehigh Technologies należąca do Grupy Michelin. Budowa nowego zakładu w Polsce to początek europejskiej ekspansji amerykańskiej spółki.
Lehigh Technologies należąca do Grupy Michelin to specjalistyczna firma z branży chemicznej, która do produkcji pyłów gumowych wykorzystuje rocznie około miliona opon wycofanych z eksploatacji. W ten sposób zagospodarowuje zużyte lub uszkodzone ogumienie, które w przeciwnym razie zostałoby spalone lub wyrzucone na wysypisko śmieci.
Fabryka Lehigh Technologies w Georgii, Fot. Michelin
Firma posiada swoją siedzibę w Atlancie i jest właścicielem największego na świecie zakładu produkcji pyłów gumowych zlokalizowanego w Tucker w Stanach Zjednoczonych. Jego roczna zdolność produkcyjna wynosi ponad 60 tys. ton. Budowa nowego zakładu Lehigh Technologies w Polsce to początek europejskiej ekspansji spółki. W fabryce w Olsztynie ma wytwarzać 10 tys. ton pyłów gumowych rocznie.
Pyły gumowe, zwane też mikronizowanymi proszkami gumowymi, to zrównoważone środowiskowo materiały używane do produkcji opon o wysokich osiągach, modyfikacji asfaltu, poliuretanów, gumy pierwotnej, betonu, zapraw cementowych, powłok wodoodpornych czy klocków hamulcowych.
Pyły gumowe wykorzystuje się w produkcji asfaltu, Fot. Michelin
Wykorzystanie pyłów gumowych nie tylko przyczynia się do zmniejszenia ilości odpadów, lecz także zapewnia niższe koszty produkcji i podnosi jakość produktów. Przykładowo fabryka opon do samochodów osobowych, produkująca 10 milionów sztuk ogumienia rocznie, dzięki wykorzystaniu pyłów gumowych może zaoszczędzić w tym czasie ponad 2 miliony dolarów. Asfalt i beton, do wytworzenia którego wykorzystano pyły gumowe, jest bardziej wydajny i trwały.
Lehigh Technologies wykorzystuje nowatorską, opatentowaną technologię Cryogenic Turbo Mill umożliwiającą produkcję pyłu o drobniejszej strukturze i wyższej jakości niż materiał powstały w wyniku prostego recyklingu.
Opony do utylizacji, Fot. Michelin
Przekształcanie zużytych opon w produkty o wysokiej wartości to przykład zrównoważonego gospodarowania odpadami i krok w kierunku rozwiązania ważnego problemu środowiskowego, jakim jest zużyte ogumienie i inne poprzemysłowe materiały z gumy.
Grupa Michelin postawiła sobie za cel produkowanie od 2030 r. opon składających się w 40% z materiałów biodegradowalnych. W 2050 r. wskaźnik ten ma wynosić 100%.
Źródło: Michelin