Mekonomen podsumowuje rok 2018 | MOTOFAKTOR

Mekonomen podsumowuje rok 2018

person Adrian Januszkiewicz 18/02/2019

Za sprawą dokonanych przejęć, m.in. firm FTZ i Inter-Team, grupa Mekonomen zwiększyła swoje przychody w 2018 r.

W ocenie Pehra Oscarsona, CEO firmy Mekonomen, rok 2018 dla firmy odznaczał się zarówno sukcesami, jak i wyzwaniami. Pomyślne przejęcie FTZ i Inter-Team spowodowało, że firma niemal podwoiła swoją wielkość, umocniła się w konsolidacji rynku skandynawskiego i zrobiła pierwszy krok w Europie kontynentalnej. Jednocześnie Oscarson jest rozczarowany, że spółce nie udało się rozwinąć jej podstawowej działalności w Szwecji i Norwegii – sprzedaży części zamiennych dla warsztatów – co jest stabilnym i rentownym biznesem. W jego ocenia  koszty spółki muszą być bardziej elastyczne, gdy rynek jest wolniejszy. Ponadto Mekonomen w ciągu roku nabył kilka mniejszych firm w Szwecji i Norwegii, co zwiększyło przychody, ale dodatkowo rozwinęło marże operacyjne.

 

W czwartym kwartale przychody Grupy wzrosły o 94% do 2 922 mln koron szwedzkich (z 1 507 mln). Skorygowany o przejęcia FTZ i Inter-Team, wzrost sprzedaży wyniósł 6% w ciągu kwartału, na co pozytywnie wpłynęło kilka drobnych przejęć i mocny kurs koron norweskich. Sprzedaż w porównywalnych jednostkach, a mianowicie sprzedaż skorygowana o wszystkie przejęcia w 2018 roku, spadła o 1% w lokalnej walucie. Chociaż Oscarson nie jest zadowolony ze sprzedaży w porównywalnych jednostkach, to uważa, że Grupa utrzymała udziały rynkowe na słabym rynku. Sprzedaż w FTZ spadła również o około 1% w lokalnej walucie, a sprzedaż w Inter-Team wzrosła o około 5% w porównaniu do czwartego kwartału 2017 roku (przed datą przejęć).

 

Marża brutto spadła w tym kwartale do 44,0% (z 55,2%). Zgodnie z oczekiwaniami na marżę brutto wpłynęły w dużej mierze FTZ i Inter-Team, które mają niższą marżę brutto niż reszta Grupy. Na marżę brutto również nieznacznie negatywnie wpłynęły wzrosty kosztów ze względu na silne euro i opłaty inwentaryzacyjne związane z częściami zamiennymi.

EBIT zgodnie z przekazanymi informacjami wstępnymi

EBIT dla Grupy wyniósł w czwartym kwartale 57 mln koron szwedzkich.. EBIT skorygowany o pozycje wpływające na porównywalność wyniósł 110 mln koron szwedzkich, co jest zgodne z informacjami wstępnymi za czwarty kwartał.

 

Na skorygowany EBIT negatywnie wpłynęła przede wszystkim niższa sprzedaż w porównywalnych jednostkach i niższa marża brutto. Ponadto akwizycje mniejszych operacji w ciągu roku miały negatywny wpływ na rentowność ze względu na początkowo niskie marże EBIT.

Rozwój rynku

Według Oscarsona łagodny początek zimy i długi okres świąt Bożego Narodzenia były prawdopodobnie głównymi czynnikami, które tłumaczyły słaby popyt na części samochodowe i usługi warsztatowe na wszystkich głównych rynkach Grupy w czwartym kwartale. Trend typowy dla wielu części Europy. W styczniu oraz w pierwszej połowie lutego Grupa Mekonomen zauważyła, że popyt ustabilizował się. W pierwszej połowie 2019 roku oczekuje ona, że rynek ponownie wzrośnie o 1-2 % w Skandynawii i 4-5% w Polsce.

 

W Norwegii Grupa zaczęła dostrzegać zmiany na rynku części zamiennych i usług warsztatowych. Zarówno norweskie, jak i szwedzkie operacje Grupy są aktywne w okresie przejściowym, a duży procent techników samochodowych w jej powiązanych warsztatach jest przeszkolony w zakresie technologii pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W Norwegii MECA w roku 2018 opracowała certyfikat dla warsztatów samochodów elektrycznych. W pierwszej połowie 2019 r. około połowa warsztatów MECA w Norwegii otrzyma certyfikat na obsługę, naprawy i inspekcje (PKK) pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W miarę wzrostu popytu stopniowo Grupa poszerza także swoją ofertę o części zamienne i akcesoria do samochodów elektrycznych.

Perspektywy

W 2019 r. Mekonomen skupi się na dążeniu do rentownego wzrostu we wszystkich spółkach Grupy, z naciskiem na rentowność. Ze względu na FTZ i Inter-Team, marża brutto Grupy będzie niższa w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. w porównaniu do 2018 r., a marża EBIT Inter-Team obniży marżę EBIT Grupy.

 

Grupa dokłada wszelkich starań, aby zwiększyć wydajność i dostosować strukturę kosztów. Rozpoczął się program redukcji kosztów, którego celem jest coroczne obniżanie kosztów o 65 mln koron szwedzkich, z czego 30 mln zostanie osiągnięte w trzecim kwartale 2019 r., a od czwartego kwartału 2019 r.  pełna obniżka. W ramach programu Mekonomen będzie działać na nierentownych przedsiębiorstwach, a także usprawniać swoją organizację i priorytetyzować projekty, z korzyścią dla przyspieszenia tempa jego strategicznych projektów, które stanowią platformę dla podstawowej działalności i jego przyszłego rozwoju. Od początku roku Grupa zwiększyła ceny sprzedaży na szwedzkim i norweskim rynku, aby zrekompensować wyższe koszty zakupu, dzięki silnemu euro.

 

Integracja FTZ i Inter-Team oraz praca nad wygenerowaniem synergii zakupowych w wysokości 100 mln koron szwedzkich od 2021 r. w ocenie Oscarsona przebiega zgodnie z planem. Połączenie centralnych magazynów MECA i Mekonomen w Szwecji również przebiega zgodnie z planem i przyniesie oszczędności w wysokości 50 mln koron szwedzkich od 2020 roku.

 

Rada nadzorcza spółki nie proponuje wypłaty dywidendy w 2019 roku.  Przy wyższym poziomie zadłużenia i niższych od przewidywanych zyskach w czwartym kwartale 2018 r. Rada uznała za rozsądne w tym momencie obniżenie proponowanej dywidendy do momentu, aż poziom zadłużenia poprawi się w stosunku do zysków. Zarząd nadal wspiera długoterminowy cel, jakim jest wypłacenie 50% zysków w formie dywidend.

 

Wraz z ostatnimi zmianami cen, nadchodzącymi synergiami zakupowymi, koncentracją na rentowności oraz z pomocą programu oszczędności i swoich liderów i pracowników, Oscarson patrzy z ufnością na 2019 rok.

 

Źródło: Mekonomen

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).