W 2024 MEKO osiągnęło najwyższy w historii skorygowany EBIT, przekraczając 1 miliard SEK z solidną marżą. To wzrost o ponad 13% w porównaniu do 2023 roku. Wyniki finansowe pozwalają Zarządowi zaproponować dywidendę w wysokości 3,90 SEK na akcję.
„Patrząc na czwarty kwartał 2024 r. na działalność MEKO miały wpływ zróżnicowane warunki rynkowe. Zarówno w czwartym kwartale, jak i w samym grudniu 2024 było mniej dni roboczych niż w poprzednim roku, co wpłynęło na niższą aktywność w drugiej części miesiąca. Warunki rynkowe były korzystne w Szwecji i Norwegii, natomiast w Danii panowała zwiększona ostrożność. W Polsce i krajach bałtyckich utrzymywała się silna konkurencja, a gospodarka Finlandii pozostawała spowolniona. W ujęciu rocznym wzrost organiczny w czwartym kwartale 2024 był stabilny, natomiast w całym 2024 roku wyniósł 4%” – wyjaśnia Pehr Oscarson, prezes MEKO.
Na koniec 2024 roku okresu całkowita liczba oddziałów w sieciach należących do MEKO wyniosła 701 (674 w 2023 r.), z czego 438 (426 w 2023 r.) stanowiły oddziały własne. Liczba warsztatów partnerskich wyniosła 4 543 (4 446 – w 2023 r.).
W 2024 roku MEKO sfinalizowało przejęcie Elit Polska. Firma ta była wcześniej częścią LKQ Corporation, które jest największym akcjonariuszem MEKO i posiada również przedstawicieli w Radzie Nadzorczej MEKO.
Obszar działalności MEKO w Polsce i krajach bałtyckich obejmuje głównie sprzedaż hurtową części oraz działalność oddziałów w Estonii, Łotwie, Litwie i Polsce, gdzie prowadzi się również handel eksportowy.
Sprzedaż netto w tym regionie wzrosła o 38% do 1 266 mln SEK w czwartym kwartale 2024 r., przy czym wzrost ten wynikał głównie z przejęcia Elit Polska. Wzrost organiczny wyniósł 1%. Działalność eksportowa odnotowała negatywny wzrost w tym kwartale. Intensywna konkurencja cenowa nadal dominuje na rynkach w Polsce i krajach bałtyckich oraz w działalności eksportowej.
EBIT wyniosło -2 mln SEK (50) w czwartym kwartale, a marża EBIT była na poziomie -0,1% (5,2). Niższe notowania to głównie efekt negatywnych wyników Elit Polska oraz niższej marży brutto. Wyższe koszty osobowe, wynikające z gwałtownego wzrostu minimalnego wynagrodzenia w Polsce oraz wyższe koszty transportu, miały również negatywny wpływ na wyniki.
Marża brutto osłabiła się nieznacznie, ponieważ niższe ceny zakupu nie mogły w pełni zrekompensować niższych cen sprzedaży wynikających z intensywnej konkurencji i dużej presji cenowej na rynku.
Wartość transakcji przejęcia Elit Polska wyniosła 3 mln SEK, nabyte aktywa miały wartość 722 mln SEK, a przejęte zobowiązania wyniosły 543 mln SEK. Negatywna różnica konsolidacyjna to 176 mln SEK. Koszty transakcji wyniosły 14 mln SEK. Ponieważ działalność ta generowała straty, MEKO zmuszone było przejąć Elit Polska za kwotę niższą niż wartość godziwa jej aktywów, a dla sprzedającego korzystniejsze było sprzedanie działalności po tej cenie niż ponoszenie kosztów jej likwidacji – wyjaśnia MEKO w swoim raporcie finansowym.
Również w 2024 roku MEKO – poprzez swoją spółkę zależną Balti Autoosad – przejęło 100% udziałów w firmie Automeister AS w Estonii. Automeister to hurtownia części samochodowych, która prowadzi sieć warsztatową Carstop z 14 warsztatami partnerskimi. Wartość transakcji wyniosła 12 mln SEK, nabyte aktywa miały wartość 14 mln SEK, a przejęte zobowiązania wyniosły 6 mln SEK. Nadwyżka w wysokości 3 mln SEK została przypisana do wartości firmy.
W 2025 rok MEKO zamierza utrzymać wysokie tempo, realizując równolegle szereg kluczowych projektów:
Norwegia: uruchamienie nowego, zautomatyzowanego centralnego magazyn pod Oslo, który zwiększy efektywność oraz poziom obsługi klientów.
Dania: otwarcie nowoczesnego, zaawansowanego technologicznie centralnego magazyn oraz centrum szkoleniowego w Rørup pod Odense.
Finlandia: Wwprowadzamy do użytku zmodernizowany i zautomatyzowany centralny magazyn w Helsinkach.
Polska: przeniesienie magazynu w Warszawie do obiektu niemal dwukrotnie większego, co umożliwi dalszy rozwój na tym kluczowym dla MEKO rynku.
Obecny magazyn centralny MEKO w Polsce znajduje się w rejonie Warszawy i ma powierzchnię około 11 tys. m. kw. Nowy, już wybudowany magazyn centralny znajduje się na tym samym obszarze i zajmuje powierzchnię około 20 tys. m. kw. MEKO podpisało z właścicielem nieruchomości umowę najmu, na mocy której od 2025 roku będzie mogło korzystać z obiektu przez dziesięć lat, z możliwością wynajęcia dodatkowej powierzchni w razie potrzeby.
Jesnocześnie w Polsce firma koncentruje się na dalszej integracji Elit Polska oraz wdrożeniu nowego systemu biznesowego. Polska będzie pierwszym rynkiem w grupie korzystającym z tego rozwiązania. Celem MEKO jest integracja Elit Polska ze spółką Inter-Team.
„Wszystkie te projekty przebiegają zgodnie z planem, a my jesteśmy dobrze przygotowani do kolejnych etapów. Naszym celem jest, aby 2025 rok był kolejnym okresem wzrostu rentowności MEKO i dalszego umacniania naszej pozycji jako najbardziej kompleksowego partnera dla wszystkich, którzy prowadzą, naprawiają i serwisują pojazdy w Europie Północnej” – zapowiada Pehr Oscarson.
Pełny raport finansowy MEKO jest dostępny TUTAJ
Źródło: MEKO
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: