Z roku na rok diagnozowanie usterek w samochodach staje się coraz większym wyzwaniem dla warsztatu niezależnego. Podyktowane jest to przede wszystkim dynamicznym rozwojem systemów elektronicznych i postępującą cyfryzacją poszczególnych układów.
Weryfikowanie poprawności funkcjonowania podzespołów czy też ocena sygnału danego sensora polega na analizie wielu parametrów i może być trudne dla mniej doświadczonego mechanika. Aby zminimalizować ryzyko błędnego pomiaru, firma Hella Gutmann wyposażyła tester Mega Macs X w funkcję pomiarów wspieranych.
Funkcja ta pozwala na realną pomoc przy wykonywaniu pomiarów niskonapięciowych (U≤200 V) z wykorzystaniem oscyloskopu czyli modułu MT 77 lub multimetru (moduł o oznaczaniu MT-USB) oraz pomiarów wysokonapięciowych (moduł MT-HV). W tym artykule zostaną przybliżone możliwości związane z realizacją pomiarów niskonapięciowych.
Zwróćmy uwagę iż zmierzenie konkretnego parametru (np. napięcia sygnałowego) nie ogranicza się tylko do podłączenia sond pomiarowych. Diagnosta musi skonfigurować zakres pomiarowy, gdyż w przypadku oscyloskopu wymagane jest określenie przedziału napięcia i podstawy czasu w której sygnał będzie rejestrowany. Następnym krokiem jest odpowiednie podłączenie oscyloskopu, uwzględniające charakterystykę mierzonych wartości (napięcie, rezystancja, prąd). Przechwycony oscylogram należy przeanalizować, zwracając szczególna uwagę na odchyłki kształtu przebiegu oraz inne zakłócenia.
Spełnienie powyższych uwarunkowań jest w wielu wypadkach czynnikiem który zniechęca mechaników do zagłębiania się w tego rodzaju pomiary i ogranicza diagnostykę samochodu do odczytu kodów usterek. Wykonywanie niskonapięciowych pomiarów z funkcją wsparcia nie wymaga jednak posiadania aż tak dużej wiedzy przy tego typu badaniach. Urządzenie Mega Macs X potrafi zasugerować sposób podłączenia danego czujnika z uwzględnieniem zdefiniowanego zakresu pomiaru, ponadto jest w stanie ocenić otrzymany wynik i wskazać kolejne kroki diagnostyczne pozwalające na usunięcie usterki.
Dostęp do kompletnej listy pomiarów wspieranych jest możliwy z poziomu menu „Wspierany pomiar” (ilustracja 1) które zawiera odnośniki do zdefiniowanych testów.
Mechanik ma możliwość wyboru danego pomiaru spośród wielu układów i systemów pojazdu.
Predefiniowane testy dotyczą m.in.:
Pomiary wspierane są szczególnie pomocne w sytuacji gdy diagnostyka pojazdu wymaga przeprowadzenia serii testów których ocena i realizacja może stanowić problem dla mniej doświadczonego mechanika.
Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google: