Mega Macs X: niskonapięciowe pomiary wspierane | MOTOFAKTOR

Mega Macs X: niskonapięciowe pomiary wspierane

Z roku na rok diagnozowanie usterek w samochodach staje się coraz większym wyzwaniem dla warsztatu niezależnego. Podyktowane jest to przede wszystkim dynamicznym rozwojem systemów elektronicznych i postępującą cyfryzacją poszczególnych układów.

Weryfikowanie poprawności funkcjonowania podzespołów czy też ocena sygnału danego sensora polega na analizie wielu parametrów i może być trudne dla mniej doświadczonego mechanika. Aby zminimalizować ryzyko błędnego pomiaru, firma Hella Gutmann wyposażyła tester Mega Macs X w funkcję pomiarów wspieranych.

Funkcja ta pozwala na realną pomoc przy wykonywaniu pomiarów niskonapięciowych (U≤200 V) z wykorzystaniem oscyloskopu czyli modułu MT 77 lub multimetru (moduł o oznaczaniu MT-USB) oraz pomiarów wysokonapięciowych (moduł MT-HV). W tym artykule zostaną przybliżone możliwości związane z realizacją pomiarów niskonapięciowych.

Zwróćmy uwagę iż zmierzenie konkretnego parametru (np. napięcia sygnałowego) nie ogranicza się tylko do podłączenia sond pomiarowych. Diagnosta musi skonfigurować zakres pomiarowy, gdyż w przypadku oscyloskopu wymagane jest określenie przedziału napięcia i podstawy czasu w której sygnał będzie rejestrowany. Następnym krokiem jest odpowiednie podłączenie oscyloskopu, uwzględniające charakterystykę mierzonych wartości (napięcie, rezystancja, prąd). Przechwycony oscylogram należy przeanalizować, zwracając szczególna uwagę na odchyłki kształtu przebiegu oraz inne zakłócenia.
Spełnienie powyższych uwarunkowań jest w wielu wypadkach czynnikiem który zniechęca mechaników do zagłębiania się w tego rodzaju pomiary i ogranicza diagnostykę samochodu do odczytu kodów usterek. Wykonywanie niskonapięciowych pomiarów z funkcją wsparcia nie wymaga jednak posiadania aż tak dużej wiedzy przy tego typu badaniach. Urządzenie Mega Macs X potrafi zasugerować sposób podłączenia danego czujnika z uwzględnieniem zdefiniowanego zakresu pomiaru, ponadto jest w stanie ocenić otrzymany wynik i wskazać kolejne kroki diagnostyczne pozwalające na usunięcie usterki.

Dostęp do kompletnej listy pomiarów wspieranych jest możliwy z poziomu  menu „Wspierany pomiar” (ilustracja 1) które zawiera odnośniki do zdefiniowanych testów.

Ilustracja 1. Menu wyboru systemu/podzespołu którego dotyczy będzie pomiar wspierany. (fot: M. Leśniewski)

Mechanik ma możliwość wyboru danego pomiaru spośród wielu układów i systemów pojazdu.

Predefiniowane testy dotyczą m.in.:

  • weryfikacji funkcjonowania czujników układu sterującego pracą silnika ZI lub ZS (np. pomiar sygnału z sensorów: położenia wału korbowego i wałka rozrządu (ilustracje 2 i 3), położenia pedału przyśpieszenia, sondy lambda itd.)
Ilustracja 2. Każdy z testów posiada informacje o czasie jego trwania oraz wskazówki dotyczące podłączenia przewodów pomiarowych. (fot: M. Leśniewski)

 

Ilustracja 3. Oprogramowanie testera Mega Macs X automatycznie dopasowuje zakres wartości pomiarowych eliminują w ten sposób ryzyko błędu w interpretacji przechwyconego sygnału. (fot: M. Leśniewski)

 

  • sprawdzenia działania podzespołów wykonawczych silnika ZI lub ZS obejmujące swoim zakresem testy: zaworu EGR, siłownika przepustnicy, zaworu ciśnienia doładowania, wtryskiwaczy.
  • oceny stanu akumulatora, alternatora i rozrusznika (ilustracja nr 4),
Ilustracja 4. Szybki test wydajności akumulatora, alternatora i rozrusznika pozwala na ocenę poszczególnych parametrów z uwzględnienie komentarzy dotyczących kluczowych faz tego testu. (fot: M. Leśniewski)

 

  • sprawdzenia komunikacji magistrali: CAN Low (zdjęcie 5), CAN High, oraz LIN realizowanej pomiędzy sterownikami silnika lub systemu ESP/ABS,
Ilustracja 5. Obraz transmisji magistrali CAN w trybie jednoprzewodowej komunikacji w trakcie pomiaru wspieranego. (fot: M. Leśniewski)
  • pomiaru ciśnień: sprężania (ilustracja 6), oleju oraz oszacowanie względnego spadu ciśnienia w silniku.
Ilustracja 6. Zmierzenie wartości ciśnienia sprężania wymaga podłączenia przystawki LPD kit. (fot: M. Leśniewski)
  • pomocy przy wyszukiwaniu GMP (górnego martwego punktu)
  • pomiaru prąd wyładowania akumulatora.

Pomiary wspierane są szczególnie pomocne w sytuacji gdy diagnostyka pojazdu wymaga przeprowadzenia serii testów których ocena i realizacja  może stanowić problem dla mniej doświadczonego mechanika.

Chcesz być na bieżąco z informacjami? Obserwuj nas w wiadomościach Google:

belka Wiadomości Google