Majowa sprzedaż samochodów na plusie w Polsce i UE | MOTOFAKTOR

Majowa sprzedaż samochodów na plusie w Polsce i UE

Z danych ACEA wynika, że z polskich salonów w maju br. wyjechało ponad 47 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o 11,2% więcej niż rok temu.

Tym samym jest to najlepszy wynik tego miesiąca od lat. Ponadto kontynuowany jest trzycyfrowy wzrost rejestracji bateryjnych aut elektrycznych – w ciągu 5 miesięcy zarejestrowaliśmy ich o 35% więcej niż w całym 2018 roku! Eksperci Exact Systems zwracają jednak uwagę, że pojazdy w pełni elektryczne wciąż stanowią zaledwie nieco ponad 3,5 promila (0,37%) całkowitej sprzedaży nowych osobówek.

Maj okazał się bardzo dobrym miesiącem dla polskiej motoryzacji. W szczególności uwagę zwraca wysoka dynamika rejestracji aut elektrycznych, która utrzymuje się od marca. I chociaż wzrost ten jest głównie efektem zakupów firm car sharingowych, a udział pojazdów w pełni elektrycznych stanowi zaledwie 3,7 promila całości tegorocznej sprzedaży, nie należy tego wyniku dyskredytować. Przy aktualnych cenach elektroauta są poza zasięgiem przeciętnego Polaka. Dlatego rola dużych firm w rozwoju elektromobilności w Polsce jest wręcz kluczowa – im więcej takich aut na drogach, tym szybciej musi powstawać odpowiednia infrastruktura i tym więcej osób ma okazję przekonać się na własnej skórze o zaletach ekoaut. A wzrost elektroświadomości w społeczeństwie spotęguje oddolną presję na stworzenie państwowego systemu dotacji do zakupu samochodu elektrycznego.

prezes zarządu Exact Systems - Paweł Gos

Rekordowy maj w Polsce dzięki Toyocie

W maju br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 47 094 sztuk nowych samochodów osobowych, czyli o 11,2% więcej niż w tym samym miesiącu 2018 roku. Jest to najwyższy majowy wynik od ponad 8 lat. Kołem zamachowym rynku wciąż pozostają firmy, które stanowią aż 71,8% kupujących. Tylko 28,2% nabywców to klienci indywidualni. W TOP3 marek doszło do zmiany lidera: Toyota wyprzedziła Skodę, a trzeci pozostał Volkswagen. Jest to efekt dużego zainteresowania jakie wzbudziło wprowadzenie w maju na rynek Toyoty Corolli w trzech odmianach: hatchback, sedan oraz kombi.

 

Od początku 2019 roku w Polsce zarejestrowano 233 282 nowych samochodów osobowych, czyli o 2,8% więcej rok do roku.

Auta elektryczne i hybrydy nie zwalniają tempa

Z danych PZPM wynika, że w maju z salonów w Polsce wyjechało 2700 hybryd (+52,6% r/r) oraz 146 aut z napędem elektrycznym (+58,7%r/r). W porównaniu z ubiegłym rokiem znacząco zmniejszył się udział diesli (z 24,8% do 19,9%), a zwiększył silników benzynowych (z 69,1% do 72%). Natomiast od początku roku, w Polsce zostało zarejestrowanych 11 100 hybryd (+16,5% r/r) oraz 1 221 samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (+112% r/r), w tym 862 pojazdy w pełni elektryczne (przy 637 sztukach w całym 2018 roku!).

UE wreszcie na plusie

Rynki unijne zanotowały w maju skromny wzrost rejestracji (+0,1% r/r), po ośmiu miesiącach spadków. Z danych ACEA wynika, że w maju br. Europejczycy kupili ponad 1,4 mln nowych osobówek. W piątym miesiącu bieżącego roku na zielono możemy zaznaczyć takie rynki jak Niemcy (+9,1% r/r/) i Francja (+1,2% r/r). Tymczasem zmniejszenie popytu nastąpiło m.in. w Hiszpanii (-7,3% r/r), Wielkiej Brytanii (-4,6% r/r) oraz we Włoszech (-1,2%).

Popyt na nowe samochody w Unii jest w tej chwili głównie napędzany przez kraje Europy Centralnej, które mogą pochwalić się wzrostem na poziomie +6,2% r/r. Najwyższą dynamikę w CEE mogliśmy zaobserwować w Rumunii +12,6% r/r oraz w Polsce. Natomiast pod względem wolumenu sprzedaży jesteśmy liderem regionu i plasujemy się na 7. miejscu w całej Wspólnocie. Cieszy nas także majowe przebudzenie Niemiec - wysoki poziom rejestracji i 2% wzrost produkcji może przełożyć się na zwiększenie zamówień na podzespoły produkowane w polskich fabrykach.

- Paweł Gos

 

Źródło: Exact Systems

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).