LuK RepSet SmarTAC do sprzęgieł ciężarowych i autobusowych

person Redakcja 20/05/2019

Zestaw LuK RepSet SmarTAC pozwala na szybszą i łatwiejszą naprawę sprzęgieł w pojazdach użytkowych, a przez to ułatwia funkcjonowanie flot.

Dla operatorów flot samochodowych najważniejsze są cyfry. Te najistotniejsze, to “Jaki koszt będzie generował mój pojazd w przeliczeniu na kilometr lub na ilość przewiezionych ton?” oraz “W jaki sposób utrzymać te koszty na jak najniższym poziomie, tak aby moja firma była nie tylko konkurencyjna, ale także o krok do przodu przed innymi?”

 

Wpływ na koszty eksploatacji floty samochodowej mają przede wszystkim usługi serwisowe oraz naprawy, które występują w czasie użytkowania pojazdu. Mogą to być standardowe naprawy w wyniku zużycia elementu, takie jak na przykład wymiana elementów systemu sprzęgła w układzie napędowym. Należy wziąć jednak pod uwagę że wiele różnych czynników zewnętrznych może mieć wpływ na zużycie tych elementów.

 

Ogólne założenia mechaników: milion kilometrów ale tylko w przypadku dalekobieżnych pojazdów ciężarowych. Ciężarówki i autobusy poruszające się w ruchu miejskim wymagają wymiany sprzęgła na nowe po max 600 000 km. Te szacunkowe przebiegi przewidziane są jednak dla optymalnych warunków pracy. Niekiedy okres między wymianami sprzęgła może ulec dramatycznemu skróceniu. Szczególnie w ciężkich warunkach pracy, jak np. budowa lub ruch miejski.

 

Kolejną, ale równie istotną rzeczą oprócz kosztów naprawy jest także czas przestoju spowodowany ewentualną naprawą. Im łatwiejsza naprawa, tym szybciej pojazd będzie znowu mógł trafić na drogę i generować zyski dla firmy.

Okres eksploatacji wydłużony nawet o 50%

Dla motoryzacyjnego rynku części zamiennych Schaeffler oferuje LuK RepSet SmarTAC, czyli rozwiązanie naprawcze sprzęgła dla pojazdów użytkowych. To rozwiązanie nie tylko znacznie ułatwia naprawę, ale także wydłuża okres między przeglądami oraz umożliwia przewoźnikom i operatorom flot bardziej precyzyjne planowanie czasu pracy dla każdego pojazdu. Jedynym warunkiem jest zamontowanie w pojeździe sprzęgła LuK SmarTAC.

 

Skrócenie czasu przestoju oraz wydłużenie okresu eksploatacji sprzęgieł to zadanie całej palety produktów oferowanych przez Schaeffler. Najwyższa jakość produktu oraz wysoki komfort jazdy również były głównymi założeniami podczas opracowywania nowego zestawu LuK RepSet SmarTAC. Jednym z partnerów projektu jest Mercedes-Benz, który od 2014 roku wyposaża swoje ciężarówki typu ANTOS oraz ATEGO w sprzęgła z samoregulacją LuK. Zestaw naprawczy RepSet SmarTAC dostępny jest na rynku części zamiennych od 2015 roku.

 

Zestaw naprawczy LuK RepSet SmarTAC składa się z tarczy, docisku sprzęgła oraz łożyska oporowego. TAC jest skrótem od “travel adjusted clutch”, co oznacza zastosowanie systemu samoregulacji, który samoczynnie kompensuje zużycie tarczy sprzęgła. Stopniowe zużycie okładzin ciernych automatycznie aktywuje działanie systemu kompensacji. W przeciwieństwie do konkurencyjnych produktów, system samoregulacji TAC działa stopniowo w zależności od potrzeb. Umożliwia to maksymalne wykorzystanie sprzęgła z zachowaniem komfortu jazdy oraz łatwości obsługi przez cały okres użytkowania – od pierwszego uruchomienia silnika, aż do całkowitego zużycia sprzęgła.

Precyzyjny jak szwajcarski zegarek

Samoregulacja zamontowana jest bezpośrednio na płycie dociskowej. Przy każdym załączeniu i rozłączeniu sprzęgła mechanizm ten utrzymuje stałe odległości pomiędzy kołem zamachowym, tarczą i płytą dociskową. Można powiedzieć że “wykrywa” zużycie okładzin ciernych na tarczy sprzęgła.

 

Zużycie okładzin to zmiana odległości osiowej pomiędzy tarczą, a powierzchniami ciernymi docisku i koła zamachowego. Ta zmiana zostaje przeniesiona na obrót koła zębatego mechanizmu kompensacji zużycia okładzin ciernych co następnie wpływa na ustawienie sprężyny talerzowej. Sprężyna płytkowa, przytwierdzona do korpusu docisku, dotyka drugą stroną do koła zębatego, połączonego z wrzecionem. Obrót wrzeciona połączonego z mechanizmem nastawczym, powoduje jego przestawienie.

 

Każda zmiana skoku płyty dociskowej (w wyniku zużycia okładzin ciernych) powoduje oddziaływanie sprężyny płytkowej na koło zębate, a wynikiem tego jest obrót wrzeciona o jeden stopień. Ruch obrotowy wrzeciona powoduje przemieszczenie kątowe pierścienia z klinami i przyczynia się do kompensacji osiowej (kompensuje zużycie okładzin). Skok sprężyny talerzowej jak również siła potrzebna do załączenia sprzęgła zostają utrzymane w stanie odpowiadającym niezużytym okładzinom (jak dla nowego sprzęgła).

 

Proces nastawczy działa z precyzją szwajcarskiego zegarka. Dzięki zastosowaniu specjalnego mechanizmu zapadkowego w konstrukcji TAC, przestawienie następuje w krokach co 0,002 mm. Dzięki temu mechanizm nastawczy działa w sposób prawie ciągły, czyli układ ten skompensuje zużycie okładzin o 0,2 mm co 100 naciśnięcie pedału sprzęgła. W połączeniu układu TAC z nową generacją okładzin ciernych typu HD30 PLUS, okres eksploatacji został zwiększony nawet o 50%.

  1. Docisk sprzęgła
  2. Mechanizm regulacji
  3. Sprężyna styczna
  4. Pierścień nastawczy
  5. Sprężyna talerzowa
  6. Pierścień oporowy
  7. Obudowa
  8. Sprężyna płytkowa
  9. Nity

Przesunięta granica zużycia

Rozwiązanie LuK RepSet SmarTAC oferuje wydłużoną o 6 milimetrów granicę zużycia dzięki zastosowaniu nowego generacji okładzin ciernych LuK HD 30 PLUS. Granica zużycia zwiększyła się niemal dwukrotnie w porównaniu do tradycyjnego sprzęgła. Należy pamiętać, że okładzina cierna postrzegana jest jako kluczowy element każdego systemu sprzęgła. To od jej jakości zależy w dużej mierze długość użytkowania, przeniesienie mocy oraz komfort zmiany biegów.

 

Inżynierowie Schaeffler zbadali, że w warunkach rzeczywistych okładzina LuK HD 30 PLUS jest co najmniej 30 % bardziej wytrzymała niż jej tradycyjny odpowiednik. Oznacza to rzadsze przestoje oraz wyższe zyski dla operatorów flot. Nowa okładzina charakteryzuje się ekstremalną wytrzymałością, odpornością na pękanie i wysokie temperatury. Te cechy gwarantują łagodne ruszanie oraz komfortową zmianę biegów przez cały okres użytkowania okładziny, a podczas wykonywania manewru parkowania precyzję działania na najwyższym poziomie. Tarcza z innowacyjną okładziną LuK HD 30 PLUS jest już dostępna we wszystkich najpopularniejszych obecnie wymiarach.

 

Inżynierowie Schaeffler opracowali unikalną metodę produkcji mającą na celu połączenie w jednym produkcie wszystkich pożądanych przez użytkowników cech takich jak: ekstremalna wytrzymałość, długi czas użytkowania i wysoki komfort jazdy. W porównaniu do powszechnie używanych okładzin konwencjonalnych, LuK HD 30 PLUS zbudowane jest dwóch osobnych warstw. Warstwa spodnia zapewnia wyjątkową stabilność temperaturową, natomiast warstwa wierzchnia odpowiada za komfort jazdy przy jednoczesnym niskim zużyciu oraz wysokiej wydajności przy przeniesieniu momentu obrotowego.

 

We wszystkich przeprowadzonych testach włókna będące główną składową okładziny LuK HD 30 PLUS uzyskały dwukrotnie większą odporność na rozerwanie w porównaniu do produktów konkurencyjnych. Oprócz niezwykłej wytrzymałości oraz unikatowych cech zwiększających komfort jazdy, okładziny cierne Schaeffler spełniają najwyższe wymogi dotyczące ochrony środowiska. W procesie produkcji nie używa się rozpuszczalników, a użyte materiały nie zawierają azbestu, ołowiu, kadmu, rtęci ani chromu VI.

Okładzina cierna LuK HD 30 PLUS od Schaeffler zbudowana jest dwóch różnych warstw materiału.

Tłumaczenie

  • Conventional clutch facing – Konwencjonalna okładzina sprzęgła
  • The surface layer – Warstwa wierzchnia
  • highly efficient torque transfer – efektywne przeniesienie momentu obrotowego
  • optimum friction coefficient – doskonały współczynnik tarcia
  • shifting comfort – komfortowa zmiana biegów
  • extremely durable – zminimalizowane zużycie
  • The secondary layer – Warstwa spodnia
  • excellent structural strengh – doskonała wytrzymałość
  • excellent thermal stability – doskonała odporność termiczna.

Mniej hałasu i wibracji w układzie przeniesienia napędu

LuK RepSet SmarTAC ma wbudowany na tarczy sprzęgła tłumik drgań skrętnych z 6 sprężynami, dzięki czemu zestaw gwarantuje jeszcze więcej komfortu podczas zmiany biegów, mniej wibracji, cichszą i delikatniejszą pracę układu napędowego. Tłumik ten wspomaga jazdę z niską prędkością obrotową silnika, co ma coraz większe znaczenie w erze downsizingu. Dzisiejsze silniki pracują na ekstremalnie niskich prędkościach obrotowych, a coraz większe momenty obrotowe przenoszone są poprzez lżejsze i ekonomiczniejsze przekładnie. Głównym celem producentów pojazdów jest ciągłe ograniczanie zużycia paliwa i emisji CO2.

 

Podczas testów laboratoryjnych, system z sześcioma sprężynami udowodnił swoją niesamowitą wytrzymałość i nawet po przekroczeniu 10 milionów zmian obciążenia wciąż był sprawny. Konkurencyjne produkty użyte w testach przeważnie ulegały awarii po mniej niż dwóch milionach zmian obciążenia.

LuK RepSet SmarTAC – komfortowy, wytrzymały, korzystny

Schaeffler oferuje warsztatom zestaw naprawczy najwyższej jakości – sprawdzony w seryjnej produkcji przez producentów pojazdów. To inteligentne rozwiązanie naprawcze oferuje przewoźnikom i operatorom flot możliwość dalszej optymalizacji kosztów, dzięki wydłużeniu okresów eksploatacji oraz maksymalnemu skróceniu czasów przestoju. W porównaniu do tradycyjnych systemów sprzęgła, LuK RepSet SmarTAC umożliwia osiągnięcie większego przebiegu, a dzięki swojej wytrzymałości i jakości gwarantowanej przez Schaeffler, operatorzy mogą zapewnić większą mobilność i elastyczność swoich flot.

 

Warsztaty samochodowe czerpią korzyści dzięki łatwości doboru i montażu zestawu naprawczego, a także dzięki wiedzy przekazywanej przez Schaeffler oraz wsparciu technicznemu które jest dostępne na platformie internetowej REPXPERT. Zestaw LuK RepSet SmarTAC dostępny jest zarówno dla sprzęgieł ciągnionych, jak i pchanych. Na chwilę obecną zestaw naprawczy oferowany jest dla autobusów oraz pojazdów ciężarowych takich jak np. Mercedes-Benz ANTOS i ATEGO i wielu innych modeli produkowanych przez DAF, MAN, NEOPLAN oraz Scania.

 

Artykuł sponsorowany przez firmę Schaeffler

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl