Wczoraj, 27 lutego 2019 r., odbyło się spotkanie wieńczące projekt Lowbrasys (akronim angielskiej nazwy „LOW environmental impact BRAke SYStem” oznaczającej „system hamulcowy o niskim wpływie na środowisko”). Jego koordynacją zajmowała się firma Brembo, mająca siedzibę w Kilometro Rosso (dzielnica innowacji na północy Włoch), a celem było przyspieszenie prac badawczych, rozwojowych i weryfikacyjnych nad technologiami czystszego transportu drogowego.
Przedsięwzięcie wystartowało 1 września 2015 r. jako część konkursu „Mobilność na rzecz rozwoju” (Mobility for Growth) w ramach programu Komisji Europejskiej Horyzont 2020. Prace były prowadzone przez 42 miesiące przez zespół doświadczonych pracowników naukowych i inżynierów z różnych dziedzin. Całkowity koszt wyniósł 9,5 mln euro, z czego 7 mln euro pochodziło z funduszy europejskich.
Firma Brembo, światowy lider w projektowaniu, rozwoju i produkcji systemów hamulcowych, poprowadziła projekt wraz z wiodącymi koncernami branży motoryzacyjnej (Ford, Continental Teves, Federal-Mogul), średnimi przedsiębiorstwami (Flame Spray) oraz z pięcioma najważniejszymi międzynarodowymi uniwersytetami i ośrodkami badawczymi (Instytut Mario Negri zajmujący się badaniami biomedycznymi i analizujący wpływ zanieczyszczeń na zdrowie i środowisko, Politechnika w Ostrawie, Królewski Instytut Techniczny w Sztokholmie, Uniwersytet w Trento i Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej). Kilometro Rosso jest parkiem naukowo-technologicznym wspierającym badania, rozwój i innowacyjność poprzez inicjatywy interdyscyplinarne promujące otwartą innowacyjności i współdzielenie koncepcji rozwojowych. Na jego terenie mieszczą się siedziby firmy Brembo i Instytutu Mario Negri, czyli dwóch z dziesięciu partnerów projektu.
Celem przedsięwzięcia było zmniejszenie o połowę poziomu emisji zanieczyszczeń emitowanych podczas hamowania poprzez poprawę czterech neutralnych technologicznie aspektów: nowe materiały do tarcz i klocków hamulcowych odporniejsze na ścieranie, systemy wychwytujące cząsteczki uwalniane podczas hamowania, inteligentne mechatroniczne strategie regulacji rozkładu siły hamowania na cztery koła, opracowanie aplikacji umożliwiającej kierowcom monitorowanie procesu hamowania, a także zachęcającej do bardziej przyjaznej środowisku i bezpiecznej jazdy.
Zespół Lowbrasys zrealizował wszystkie cele projektu.
W trakcie realizacji udało się udzielić odpowiedzi na ważne pytania dotyczące ochrony środowiska i po raz pierwszy wykorzystano ogromną naukową wiedzę w ocenie efektów wpływu pyłu emitowanego przez systemy hamulcowe na warunki życia.
Kompletny zestaw niskoemisyjnych rozwiązań dla układów hamulcowych Lowbrasys otwiera możliwości zastosowania w nowych samochodach, a przemysł motoryzacyjny będzie musiał kontynuować prace rozwojowe w celu wdrożenia ich do przyszłych pojazdów i na rynek wtórny, ponadto wszystkie wyniki prac projektowych stanowią podstawę do dalszych badań naukowych.
Projekt Lowbrasys to doskonały przykład owocnej współpracy między przemysłem, ośrodkami naukowymi i centrami badawczymi. Nasz ambitny cel, który udało się w pełni zrealizować, otwiera drogę do produkcji w Europie nowego zestawu części do układów hamulcowych, co pozwoli w poszczególnych krajach zwiększyć konkurencyjność w dostarczaniu bardziej przyjaznych środowisku i trwałych rozwiązań dla ciągle zmieniających się potrzeb motoryzacyjnych. Chciałbym podziękować Komisji Europejskiej za wsparcie i terminowość, a także wyrazić wdzięczność dla wszystkich uczestników projektu Lowbrasys za zaangażowanie i efektywną pracę.
Chief Business Development & Marketing Officer, Brembo SpA - Roberto VavassoriProjekt sfinansowany ze środków programu Horyzont 2020 na rzecz badań i innowacji na podstawie umowy w sprawie przyznania dotacji nr 636592.
Źródło: Lowbrasys