Lokalizacja Polski ważniejsza niż tania siła robocza | MOTOFAKTOR

Lokalizacja Polski ważniejsza niż tania siła robocza

person Adrian Januszkiewicz 24/01/2020

Jak podaje raport Exact Systems "MotoBarometr 2019. Nastroje w automotive", według 70% polskich producentów motoryzacyjnych, zagraniczne inwestycje przyciąga głównie położenie geograficzne.

Przedstawiciele branży uznali też, że stale rosnąca presja płacowa jest największym zagrożeniem dla rozwoju motoryzacji. Pozytywnym bodźcem może okazać się innowacyjność, m.in. produkcja aut elektrycznych i podzespołów do nich, postrzegana przez 41% respondentów jako potencjalna siła napędowa sektora.

Po raz pierwszy w historii naszego badania przedstawiciele branży motoryzacyjnej w Polsce uznali, że to nie tania siła robocza wyróżnia nas najbardziej na europejskim rynku automotive. Kluczowe okazało się położenie geograficzne, na które wskazało prawie 3 na 4 respondentów. Na drugim miejscu znalazły się koszty pracy, a na trzecim dostęp do wykwalifikowanego personelu. Aby jednak strategiczna lokalizacja Polski okazała się prawdziwym magnesem na inwestorów, motobranża powinna odważnie postawić na rozwój automatyzacji pracy oraz elastyczne formy zatrudnienia. Większa automatyzacja zarówno produkcji, jak i administracji to duża przewaga rynkowa, natomiast outsourcing zatrudnienia pozwala na bieżące dopasowywanie liczby pracowników do zmieniających się potrzeb oraz optymalizację kosztów. Paweł Gos prezes Exact Systems

 

Położeniem geograficznym nowe inwestycje chcą także przyciągać: Węgry (67%), Słowacja (66%) oraz Czechy (50%). Co ciekawe, pomimo widma twardego Brexitu, również Wielka Brytania uważa swoje położenie za największy atrybut (49%), na drugim miejscu wymieniając wykwalifikowaną kadrę (43%). W Niemczech przewagą numer jeden jest rozwinięta infrastruktura logistyczna (49%), a pozostałe państwa stawiają przede wszystkim na niskie koszty pracy: Turcja (70%), Portugalia (60%), Rumunia (60%) i Rosja (43%).

Koszty pracy zablokują rozwój?

Pogłębiająca się presja płacowa sprawia, że koszty produkcji rosną, a towary z nad Wisły stają się mniej konkurencyjne cenowo. Dodatkowo, polska motobranża jest silnie powiązana z zagranicznymi rynkami. Zdecydowana większość aut i części wytwarzana jest na eksport, stąd wzrostu kosztów pracy obawia się co drugi uczestnik badania Exact Systems, a spadku sprzedaży aut na świecie 46%. Podobnie uważają respondenci ze Słowacji, Węgier i Czech.

Zmniejszenie kosztów pracy, w momencie gdy brakuje pracowników, to ogromne wyzwanie. Wiele firm szukając oszczędności pomyślała o automatyzacji i robotyzacji. Jednak to również wymaga dużych nakładów finansowych i długofalowej perspektywy zleceń. I tutaj koło się zamyka: z jednej strony chcąc zmniejszyć koszty czynnika ludzkiego warto inwestować w robotykę, ale z drugiej strony, czy ta inwestycja przyniesie wymierne efekty? Trudno też zmniejszyć koszty funkcjonowania fabryk przy rosnących cenach za energię elektryczną i gaz. Roman Kantorski Prezes Polskiej Izby Motoryzacji

 

Duża zmiana w perspektywie roku dokonała się w odpowiedziach Brytyjczyków – przestali się obawiać pogorszenia otoczenia gospodarczo-politycznego (spadek z 75% do 0%), co jest spowodowane przeciągającym się w czasie procesem negocjacji brexitowych i wywołanym przez nie zastojem ekonomicznym. O negatywny wpływ zawirowań polityczno-ekonomicznych martwią się Turcy i Rosjanie. Natomiast ankietowani w Portugalii, Niemczech i Rumunii za największe zagrożenie uznają konkurencję ze strony innych państw.

Nadzieja w innowacjach

Producenci w Polsce zdają sobie sprawę z ogromnej roli nowych technologii w branży motoryzacyjnej. 41% z nich widzi w tym trendzie największe możliwości dla rozwoju automotive. Mowa przede wszystkim o produkcji części lub podzespołów do aut elektrycznych, hybrydowych i autonomicznych lub całych pojazdów. Na drugim miejscu wśród możliwości rozwoju sektora respondenci wymieniali produkcję nowych samochodów w już działających zakładach (29% wskazań). W porównaniu do ubiegłorocznej edycji raportu, dwukrotnie zmalał odsetek respondentów, którzy liczą na nowy zakład produkcyjny (19% vs. 38%).

 

Innowacyjność jest także doceniana w Czechach (57%), Niemczech (47%) i na Węgrzech (35%). W pozostałych krajach ankietowani są bardziej sceptyczni i za największy bodziec do wzrostu uznają produkcję nowych modeli aut – 41% odpowiedzi w Wielkiej Brytanii, 33% w Rosji czy 31% w Turcji.

 

Pełna wersja raportu „MotoBarometr2019” jest dostępna na stronie www.motobarometr.pl.

 

Źródło: Exact Systems

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).