LNG jako paliwo w transporcie morskim i ciężarowym?

person Adrian Januszkiewicz 25/02/2019

Według raportu Shell, LNG może znacznie przyczynić się do dywersyfikacji dostaw paliwa w transporcie oraz zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych przez statki i pojazdy HDV.

Zakładając, że do 2040 roku po wodach na całym świecie pływałoby 6000 dużych statków na LNG, a po drogach Unii Europejskiej jeździłoby 480 000 pojazdów ciężarowych na LNG, można by zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych w transporcie morskim o 132 mln ton, a w transporcie drogowym o dużej pojemności — do 4,5 mln ton w zależności od technologii silnika. 30-procentowy udział bioLNG w paliwach pojazdów ciężarowych umożliwiłby dodatkową redukcję emisji o 20%. Obecnie cały sektor transportu w Niemczech generuje około 166 mln ton gazów cieplarnianych.

 

W transporcie drogowym LNG nadaje się szczególnie do pojazdów ciężarowych o dużej ładowności. Na podstawie obecnych trendów szacuje się, że do 2040 roku liczba takich pojazdów w UE wzrośnie o 307 000, do 2,76 miliona. 480 000 (17%) z tych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności będzie mieć silnik na LNG i zastąpi tym paliwem 11,5 mld litrów oleju napędowego. Obecnie po drogach Unii Europejskiej jeździ około 4000 pojazdów ciężarowych na LNG.

W komercyjnym transporcie drogowym LNG nadaje się szczególnie do pojazdów ciężarowych o dużej ładowności jako alternatywa dla oleju napędowego. Wysoki poziom redukcji emisji gazów cieplarnianych wymaga jednak pozyskiwania LNG ze źródeł odnawialnych, tak jak w przypadku bioLNG. inż. Andreas Lischke ekspert DLR ds. transportu

 

Międzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) przewiduje, że międzynarodowy handel gazem wzrośnie do 2040 roku o dwie trzecie, a LNG będzie stanowiło ponad 80% tego wzrostu. Udział LNG w zużyciu gazu wynosi obecnie 8–9%, a do 2040 roku ma wzrosnąć do około 14%.

Wprowadzenie i popularyzacja wykorzystania niskoemisyjnego LNG wymaga otwartych technologii produkcji LNG ze źródeł odnawialnych oraz wsparcia rozwoju niezbędnej infrastruktury. Do przekonania użytkowników o zaletach LNG są potrzebne wiarygodne korzyści ekonomiczne, na przykład osiągane dzięki instrumentom regulacyjnym i fiskalnym. dr Jörg Adolf główny ekonomista Shell w Niemczech

 

Głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza związanych z transportem są statki. Międzynarodowy transport morski powoduje także około 3% emisji CO2 na świecie. LNG uważa się obecnie za jedyną rozsądną i dojrzałą rynkowo alternatywę dla olejowych paliw okrętowych. W związku z tym badacze przewidują, że do 2040 roku flota statków na LNG będzie rosnąć znacznie szybciej niż cała flota ogółem. Najbardziej dynamiczną kategorią statków są kontenerowce, podczas gdy pionierską rolę będą odgrywać statki pasażerskie, takie jak statki wycieczkowe i promy.

Dostrzegamy duży potencjał LNG w transporcie morskim, szczególnie w przypadku kontenerowców, które zużywają stosunkowo dużo paliwa. Z drugiej strony bardziej pionierską rolę mają do odegrania statki pasażerskie. Zastąpienie ciężkich paliw olejowych ciekłym gazem ziemnym mogłoby przynieść znaczne korzyści pod względem emisji. dr Jörg Adolf

 

Źródło: Shell

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl