LKQ coraz śmielej wkracza do Europy | MOTOFAKTOR

LKQ coraz śmielej wkracza do Europy

Amerykańska LKQ Corporation przejmuje kolejnych europejskich dystrybutorów. Czy to dopiero wstęp do kolejnych przejęć?

Na początku lipca 2018 informowaliśmy, że Mekonomen, szwedzki dystrybutor należący do amerykańskiej grupy LKQ, przejmuje od Helli część Nordic Forum – duński FTZ i polski Inter-Team. W efekcie tej transakcji Mekonomen umacnia swoją pozycję w sprzedaży samochodowych części zamiennych w Europie Północnej, w Danii i Polsce, gdzie Mekonomen nie prowadził dotąd działalności.

 

W okresie od czerwiec 2017-maj 2018 FTZ i Inter-Team osiągnęły sprzedaż na poziomie ok. 5 203 mln koron szwedzkich (508,05 mln euro) i EBITDA w wysokości ok. 417 mln koron (40,72 mln euro). Przejęcie obu spółek ma mieć pozytywny wpływ na zysk Mekonomen w przeliczeniu na akcję w przyszłym roku.

Przejęcie duńskiego FTZ i Inter-Teamu przez Mekonomen nie jest niczym zaskakującym i wpisuje się w postępujące procesy koncentracji i konsolidacji na rynku dystrybucji części zamiennych. Dzięki tym przejęciom Mekonomen, który jest czołową siecią w Skandynawii umacnia swoją pozycję w Europie północnej. Do tej pory nie prowadził on działalności ani w Danii ani w Polsce. Tego typu regionalne przejęcia zapewnią grupie większe możliwości rozwoju. Prawdopodobnie skorzysta na tym także Inter-Team. Warto jednak pamiętać o jeszcze innym aspekcie. Od końca 2016 r. głównym udziałowcem Mekonomen Group jest amerykański potentat LKQ, który został już od tej strony dobrze poznany i na pewno będzie kontynuował różnego rodzaju przejęcia w Europie. Myślę jednak, że „gra” teraz będzie się toczyła w krajach, jak np. Hiszpania, gdzie sieć dystrybucyjna jest dużo bardziej rozdrobniona i w kwestii koncentracji jest jeszcze wiele do zrobienia.

Dyrektor GiPA Polska - Marek Garlicki

 

Proces przejęć kolejnych europejskich dystrybutorów przez amerykańską grupę LKQ nasilił się w ostatnich dwóch latach. Zarząd LKQ nie ukrywa, że celem jest stworzenie silnego, ogólnoeuropejskiego dystrybutora części samochodowych. Na przełomie maja i czerwca tego roku Komisja Europejska zatwierdziła transakcję przejęcia firmy Stahlgruber GmbH, wiodącego europejski dystrybutora części zamiennych do samochodów osobowych oraz narzędzi i wyposażenia warsztatowego, działającego w Niemczech, Austrii, Czechach, we Włoszech, Słowenii i Chorwacja, a także w Szwajcarii. Stahlgruber posiada 188 oddziałów, 6 magazynów i nowoczesne centrum logistyczne o powierzchni 128 tys. m kw. zlokalizowane w Niemczech, obsługujące ponad 100 tys. klientów. Roczne obroty Stahlgruber w 2017 roku to około 1,6 miliarda euro.

Połączenie wiodącego gracza w Niemczech z LKQ to ogromny krok w kierunku naszego celu, jakim jest stworzenie ogólnoeuropejskiego dystrybutora części samochodowych.

Dyrektor generalny i dyrektor zarządzający LKQ Europe - John S. Quinn
Dane z prezentacji dla inwestorów LKQ z 13 czerwca 2018 r.

 

Ostatnie transakcje nie oznaczają jednak tylko umocnienia pozycji  Mekonomen w Europie, ale także amerykańskiego LKQ. Coraz śmielsze kroki amerykańska grupa stawia także w Polsce. Tegoroczne przejęcie Inter-Teamu to już druga transakcja grupy na polskim rynku.

 

W ubiegłym roku amerykański gigant, do którego należy Grupa Rhiag, a co za tym idzie także Elit, przejął firmę AD Polska. Ten ruch idealnie wpisuje się w strategię LKQ Corporation, zakładającą stworzenie w Centralnej i Wschodniej Europie silnej grupy sprzedażowo – dystrybucyjnej. W związku ze zmianą właściciela, spółka Autodistribution Polska 17 listopada 2017 roku zmieniła nazwę na Elit Polska spółka z o.o.

 

Przejęcia dokonane przez LKQ Corporation w 2017 i 2018 roku to kontynuacja działań w Europie, które grupa rozpoczęła już kilka lat temu. W grudniu 2016 roku amerykański dystrybutor przejął część udziałów Mekonomen Group, firmy zajmującej pozycję lidera dystrybucji części zamiennych w krajach skandynawskich. Na przestrzeni kilku ostatnich lat w ręce LKQ Corporation trafiły takie europejskie firmy jak:

  • Euro Car Parts – brytyjski lider dystrybucji części zamiennych
  • holenderski Sator Holding
  • Grupa Rhiag
  • Andrew Page

 

Grupa Rhiag, do której bezpośrednio należy m.in. Elit Polska to kluczowy gracz na europejskim rynku dystrybucji części zamiennych oraz niezależnych usług warsztatowych. Grupa działa we Włoszech, w Szwajcarii, Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii, Polsce, na Ukrainie, w Bułgarii oraz w Hiszpanii.

 

Poprzez swoje spółki Grupa Rhiag eksportuje do ponad 70 krajów świata, posiada ponad 200 marek premium oraz rozwinęła markę własną Starline – ta ostatnia weszła już do oferty AD Polska/Elit Polska. Grupa Rhiag jest także właścicielem sieci warsztatowych działających na poszczególnych rynkach pod różnymi markami: „a posto” Rhiag, DediCar, Optima Truck Service, Auto Kelly Auto Service, Partner Elit & Liqui Moly.

 

Niewątpliwie grupa LKQ nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa w drodze do osiągnięcia swojego celu – zdominowania europejskiego rynku dystrybucji samochodowych części zamiennych.

Fuzje inicjowane przez LKQ wpływają z pewnością na siłę zakupową tej firmy wobec producentów części. Zintegrowanie tak wielu firm z różnych rynków i osiągnięcie pełnej synergii jest zadaniem bardzo trudnym. Obecnie postrzegamy tę sytuację jako korzystną dla Inter Cars, ponieważ na rynku jest coraz więcej zamieszania i „chaosu”. Inter Cars jest silnym partnerem dla warsztatów i stabilnym miejscem pracy dla najlepszych specjalistów. Patrząc na wyniki finansowe grupy LKQ widzimy, że to strategia Inter Cars, która gwarantuje warsztatom najlepszą obsługę, szeroką dostępność asortymentu oraz bardzo sprawną logistykę pod jednym dachem (one stop shop) jest słuszna.

Prezes Zarządu Inter Cars S.A., Dyrektor ds. Strategii IT Grupy IC - Maciej Oleksowicz

 

Obecność tak dużego gracza na europejskim rynku z pewnością nie pozostanie bez wpływu na innych graczy działających na rynku aftermarketowym i to nie tylko w branży dystrybucji części.

Trwające na rynku konsolidacje mogą być zagrożeniem dla wszystkich uczestników rynku, ale w mojej ocenie będą miały największy wpływ na producentów części. Siła nabywcza skupiona w rękach jednej, dużej firmy z pewnością zmieni sytuację innych grup zakupowych, ich członków i klientów. Tak silni dystrybutorzy jak LKQ, czy GPC będą w stanie dyktować warunki dostawcom. Podobna sytuacja ma miejsce na rynku części OE, gdzie producenci części są zależni od koncernów samochodowych.

Dyrektor zarządzający Wolk Aftersales Experts - Antti Wolk

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).