Liion Fire przeciw pożarom elektrycznych autobusów | MOTOFAKTOR

Liion Fire przeciw pożarom elektrycznych autobusów

W ramach jednej z inicjatyw unijnych powstał system ochrony przeciwpożarowej zapobiegający zagrożeniom związanym z akumulatorami litowo-jonowymi.

Systemy przeciwpożarowe opracowane z myślą o autobusach są dostępne na rynku od dziesięcioleci, są w powszechnym użyciu i podlegają stosownym regulacjom oraz przepisom. Problem polega na tym, że systemy tego rodzaju są badane pod kątem ich skuteczności w pojazdach wyposażonych w silniki spalinowe, także wszystkie normy są opracowywane z myślą o właśnie takich zastosowaniach. Rozwój sektora autobusów elektrycznych zwiększył zapotrzebowanie na nowe technologie gaśnicze.

Biorąc pod uwagę rosnącą popularność pojazdów elektrycznych i hybrydowych w transporcie publicznym, musimy znaleźć rozwiązania nowych problemów – nowe technologie oznaczają w tym wypadku zupełnie nowe zagrożenia. W przypadku awarii powszechnie wykorzystywanych akumulatorów litowo-jonowych następuje dość gwałtowny pożar, w wyniku którego błyskawicznie wzrasta temperatura i wydzielają się potencjalnie toksyczne gazy.

koordynator finansowanego przez Unię Europejską projektu LiionFire - Anders Gulliksson

Kompleksowe rozwiązanie przeciwpożarowe

Partnerzy skupieni wokół projektu zajęli się badaniem technologii pozwalających na możliwie szybkie wykrywanie awarii ogniw oraz podjęcie natychmiastowych działań w celu zapobiegnięcia lub opóźnienia wystąpienia potencjalnie niebezpiecznej sytuacji.

 

Prace obejmowały między innymi badanie zagrożeń związanych z przedziałami akumulatorów, skupiając się w szczególności na zagrożeniach występujących w czasie ładowania, a także na procedurach postępowania dotyczących pojazdów elektrycznych i ich akumulatorów w razie wypadku.

 

Uczestnicy projektu sprawdzili również, w jakim stopniu stałe i zintegrowane systemy gaśnicze stosowane w celu ochrony przedziałów silnikowych w ciężkich pojazdach mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach zasilanych akumulatorami litowo-jonowymi, a także jak powinny być projektowane z myślą o tym zastosowaniu.

 

Dzięki przeprowadzeniu szeroko zakrojonych testów, zespół projektu LiionFire był w stanie poznać dokładniej mechanizm awarii akumulatorów oraz opracować rozwiązania pozwalające na ich wykrywanie.

W przypadku aktywacji systemu na tak wczesnym etapie jest możliwe przywrócenie akumulatora do bezpiecznego stanu w sposób zapobiegający dalszemu rozprzestrzenianiu się pożaru. Nasze testy wykazały również, że nawet w przypadku opóźnionego uruchomienia systemu gaśniczego istnieje możliwość wydłużenia czasu pomiędzy wystąpieniem awarii i osiągnięciem przez akumulator stanu krytycznego, co znacząco zwiększa możliwości bezpiecznej ewakuacji.

- Anders Gulliksson

 

Zastosowanie odpowiednich czujników uruchamiających system gaśniczy może pozwolić nawet na całkowite stłumienie pożaru i zapobiegnięcie zagrożeniu.

Zintegrowane rozwiązanie pozwalające na wczesne wykrywanie pożaru, chłodzenie akumulatora i tłumienie ognia

Zespół skupiony wokół projektu opracował wysoce innowacyjny system ochrony przeciwpożarowej z myślą o pojazdach hybrydowych i elektrycznych, a następnie przetestował go i zademonstrował jego działanie. System obejmuje szereg elementów, w tym układ wczesnego ostrzegania przed pożarem i chłodzenie punktowe, które pozwala na powstrzymanie nagłego wzrostu temperatury ogniw w czasie lokalizowania i gaszenia pożaru.

 

System został oficjalnie zaprezentowany podczas Busworld 2019 w Brukseli – najstarszych i największych na świecie targów autobusów i autokarów na świecie, gdzie otrzymał wyróżnienie dla innowacyjnego rozwiązania, przyznawane innowacyjnym produktom i usługom przez panel ekspertów. Co więcej, rozwiązanie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród użytkowników końcowych, jak i producentów pojazdów.

Dzięki projektowi LiionFire udało nam się opracować nowatorski produkt odpowiadający na potrzeby rynku – system, który zapewnia prawdziwą ochronę przed pożarami akumulatorów. Nasze rozwiązanie pozwoli znacząco zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów korzystających z transportu publicznego, a w przypadku wystąpienia czarnego scenariusza umożliwi spowolnienie rozprzestrzeniania się ognia w takim stopniu, by było możliwe przeprowadzenie bezpiecznej ewakuacji.

- Anders Gulliksson

 

Źródło: Komisja Europejska

Zdjęcie główne: Ursus Bus

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).