Systemy przeciwpożarowe opracowane z myślą o autobusach są dostępne na rynku od dziesięcioleci, są w powszechnym użyciu i podlegają stosownym regulacjom oraz przepisom. Problem polega na tym, że systemy tego rodzaju są badane pod kątem ich skuteczności w pojazdach wyposażonych w silniki spalinowe, także wszystkie normy są opracowywane z myślą o właśnie takich zastosowaniach. Rozwój sektora autobusów elektrycznych zwiększył zapotrzebowanie na nowe technologie gaśnicze.
Biorąc pod uwagę rosnącą popularność pojazdów elektrycznych i hybrydowych w transporcie publicznym, musimy znaleźć rozwiązania nowych problemów – nowe technologie oznaczają w tym wypadku zupełnie nowe zagrożenia. W przypadku awarii powszechnie wykorzystywanych akumulatorów litowo-jonowych następuje dość gwałtowny pożar, w wyniku którego błyskawicznie wzrasta temperatura i wydzielają się potencjalnie toksyczne gazy.
Anders Gulliksson
koordynator finansowanego przez Unię Europejską projektu LiionFire
Partnerzy skupieni wokół projektu zajęli się badaniem technologii pozwalających na możliwie szybkie wykrywanie awarii ogniw oraz podjęcie natychmiastowych działań w celu zapobiegnięcia lub opóźnienia wystąpienia potencjalnie niebezpiecznej sytuacji.
Prace obejmowały między innymi badanie zagrożeń związanych z przedziałami akumulatorów, skupiając się w szczególności na zagrożeniach występujących w czasie ładowania, a także na procedurach postępowania dotyczących pojazdów elektrycznych i ich akumulatorów w razie wypadku.
Uczestnicy projektu sprawdzili również, w jakim stopniu stałe i zintegrowane systemy gaśnicze stosowane w celu ochrony przedziałów silnikowych w ciężkich pojazdach mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach zasilanych akumulatorami litowo-jonowymi, a także jak powinny być projektowane z myślą o tym zastosowaniu.
Dzięki przeprowadzeniu szeroko zakrojonych testów, zespół projektu LiionFire był w stanie poznać dokładniej mechanizm awarii akumulatorów oraz opracować rozwiązania pozwalające na ich wykrywanie.
W przypadku aktywacji systemu na tak wczesnym etapie jest możliwe przywrócenie akumulatora do bezpiecznego stanu w sposób zapobiegający dalszemu rozprzestrzenianiu się pożaru. Nasze testy wykazały również, że nawet w przypadku opóźnionego uruchomienia systemu gaśniczego istnieje możliwość wydłużenia czasu pomiędzy wystąpieniem awarii i osiągnięciem przez akumulator stanu krytycznego, co znacząco zwiększa możliwości bezpiecznej ewakuacji.
Anders Gulliksson
Zastosowanie odpowiednich czujników uruchamiających system gaśniczy może pozwolić nawet na całkowite stłumienie pożaru i zapobiegnięcie zagrożeniu.
Zespół skupiony wokół projektu opracował wysoce innowacyjny system ochrony przeciwpożarowej z myślą o pojazdach hybrydowych i elektrycznych, a następnie przetestował go i zademonstrował jego działanie. System obejmuje szereg elementów, w tym układ wczesnego ostrzegania przed pożarem i chłodzenie punktowe, które pozwala na powstrzymanie nagłego wzrostu temperatury ogniw w czasie lokalizowania i gaszenia pożaru.
System został oficjalnie zaprezentowany podczas Busworld 2019 w Brukseli – najstarszych i największych na świecie targów autobusów i autokarów na świecie, gdzie otrzymał wyróżnienie dla innowacyjnego rozwiązania, przyznawane innowacyjnym produktom i usługom przez panel ekspertów. Co więcej, rozwiązanie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród użytkowników końcowych, jak i producentów pojazdów.
Dzięki projektowi LiionFire udało nam się opracować nowatorski produkt odpowiadający na potrzeby rynku – system, który zapewnia prawdziwą ochronę przed pożarami akumulatorów. Nasze rozwiązanie pozwoli znacząco zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów korzystających z transportu publicznego, a w przypadku wystąpienia czarnego scenariusza umożliwi spowolnienie rozprzestrzeniania się ognia w takim stopniu, by było możliwe przeprowadzenie bezpiecznej ewakuacji.
Anders Gulliksson
Źródło: Komisja Europejska
Zdjęcie główne: Ursus Bus