Liion Fire przeciw pożarom elektrycznych autobusów | MOTOFAKTOR

Liion Fire przeciw pożarom elektrycznych autobusów

person Adrian Januszkiewicz 24/02/2020

W ramach jednej z inicjatyw unijnych powstał system ochrony przeciwpożarowej zapobiegający zagrożeniom związanym z akumulatorami litowo-jonowymi.

Systemy przeciwpożarowe opracowane z myślą o autobusach są dostępne na rynku od dziesięcioleci, są w powszechnym użyciu i podlegają stosownym regulacjom oraz przepisom. Problem polega na tym, że systemy tego rodzaju są badane pod kątem ich skuteczności w pojazdach wyposażonych w silniki spalinowe, także wszystkie normy są opracowywane z myślą o właśnie takich zastosowaniach. Rozwój sektora autobusów elektrycznych zwiększył zapotrzebowanie na nowe technologie gaśnicze.

Biorąc pod uwagę rosnącą popularność pojazdów elektrycznych i hybrydowych w transporcie publicznym, musimy znaleźć rozwiązania nowych problemów – nowe technologie oznaczają w tym wypadku zupełnie nowe zagrożenia. W przypadku awarii powszechnie wykorzystywanych akumulatorów litowo-jonowych następuje dość gwałtowny pożar, w wyniku którego błyskawicznie wzrasta temperatura i wydzielają się potencjalnie toksyczne gazy. Anders Gulliksson koordynator finansowanego przez Unię Europejską projektu LiionFire

Kompleksowe rozwiązanie przeciwpożarowe

Partnerzy skupieni wokół projektu zajęli się badaniem technologii pozwalających na możliwie szybkie wykrywanie awarii ogniw oraz podjęcie natychmiastowych działań w celu zapobiegnięcia lub opóźnienia wystąpienia potencjalnie niebezpiecznej sytuacji.

 

Prace obejmowały między innymi badanie zagrożeń związanych z przedziałami akumulatorów, skupiając się w szczególności na zagrożeniach występujących w czasie ładowania, a także na procedurach postępowania dotyczących pojazdów elektrycznych i ich akumulatorów w razie wypadku.

 

Uczestnicy projektu sprawdzili również, w jakim stopniu stałe i zintegrowane systemy gaśnicze stosowane w celu ochrony przedziałów silnikowych w ciężkich pojazdach mogą znaleźć zastosowanie w pojazdach zasilanych akumulatorami litowo-jonowymi, a także jak powinny być projektowane z myślą o tym zastosowaniu.

 

Dzięki przeprowadzeniu szeroko zakrojonych testów, zespół projektu LiionFire był w stanie poznać dokładniej mechanizm awarii akumulatorów oraz opracować rozwiązania pozwalające na ich wykrywanie.

W przypadku aktywacji systemu na tak wczesnym etapie jest możliwe przywrócenie akumulatora do bezpiecznego stanu w sposób zapobiegający dalszemu rozprzestrzenianiu się pożaru. Nasze testy wykazały również, że nawet w przypadku opóźnionego uruchomienia systemu gaśniczego istnieje możliwość wydłużenia czasu pomiędzy wystąpieniem awarii i osiągnięciem przez akumulator stanu krytycznego, co znacząco zwiększa możliwości bezpiecznej ewakuacji. Anders Gulliksson

 

Zastosowanie odpowiednich czujników uruchamiających system gaśniczy może pozwolić nawet na całkowite stłumienie pożaru i zapobiegnięcie zagrożeniu.

Zintegrowane rozwiązanie pozwalające na wczesne wykrywanie pożaru, chłodzenie akumulatora i tłumienie ognia

Zespół skupiony wokół projektu opracował wysoce innowacyjny system ochrony przeciwpożarowej z myślą o pojazdach hybrydowych i elektrycznych, a następnie przetestował go i zademonstrował jego działanie. System obejmuje szereg elementów, w tym układ wczesnego ostrzegania przed pożarem i chłodzenie punktowe, które pozwala na powstrzymanie nagłego wzrostu temperatury ogniw w czasie lokalizowania i gaszenia pożaru.

 

System został oficjalnie zaprezentowany podczas Busworld 2019 w Brukseli – najstarszych i największych na świecie targów autobusów i autokarów na świecie, gdzie otrzymał wyróżnienie dla innowacyjnego rozwiązania, przyznawane innowacyjnym produktom i usługom przez panel ekspertów. Co więcej, rozwiązanie cieszyło się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród użytkowników końcowych, jak i producentów pojazdów.

Dzięki projektowi LiionFire udało nam się opracować nowatorski produkt odpowiadający na potrzeby rynku – system, który zapewnia prawdziwą ochronę przed pożarami akumulatorów. Nasze rozwiązanie pozwoli znacząco zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów korzystających z transportu publicznego, a w przypadku wystąpienia czarnego scenariusza umożliwi spowolnienie rozprzestrzeniania się ognia w takim stopniu, by było możliwe przeprowadzenie bezpiecznej ewakuacji. Anders Gulliksson

 

Źródło: Komisja Europejska

Zdjęcie główne: Ursus Bus

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).