Letnia masa uchybień - ITD podsumowuje wakacje | MOTOFAKTOR

Letnia masa uchybień - ITD podsumowuje wakacje

Blisko 250 tys. naruszeń w systemie CANARD, ok. 29,5 tys. kontroli pojazdów ciężkich, w tym ponad 1 tys. autokarów – to tylko część danych z wakacyjnych działań ITD.

Mniej autokarów na drogach, ale więcej sprawnych technicznie

W okresie pandemii COVID-19 ruch autokarów wycieczkowych jest mniejszy. Inspektorzy prowadzili jednak w okresie wakacyjnym cykliczne kontrole zarówno w stałych punktach kontroli, jak i na głównych szlakach komunikacyjnych. Inspektorzy sprawdzili stan techniczny blisko 1100 autokarów oraz uprawnienia i stan trzeźwości prowadzących je kierowców.

Kontrole, które prowadzą inspektorzy, również z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu są bardzo dokładne. Zależy nam na tym aby autokary, którymi podróżują również najmłodsi, były w coraz lepszym stanie i zapewniały bezpieczną jazdę. W trakcie tegorocznych wakacji odnotowaliśmy mniej przypadków, kiedy ze względu na stwierdzone nieprawidłowości, w trosce o bezpieczeństwo pasażerów, konieczne było zatrzymanie dowodów rejestracyjnych. Inspektorzy zatrzymali 32 dowody rejestracyjne, co stanowi ok 3% wszystkich skontrolowanych pojazdów. W ubiegłym roku takich przypadków było o ok. 2% więcej.

Główny Inspektor Transportu Drogowego - Alvin Gajadhur

 

6 autokarów, po kontroli ITD, nie wyjechało w dalszą trasę. Tak było m.in. w przypadku kontroli autokaru we Wrocławiu, którym dzieci miały wyjechać nad morze. Dolnośląscy inspektorzy stwierdzili poważną wadę układu hamulcowego.

 

Zakazem jazdy zakończyła się również kontrola przeprowadzona przez łódzkich inspektorów ITD. W autokarze, którym dzieci przyjechały na jedno z kąpielisk w Łodzi, stwierdzono niesprawny hamulec postojowy, brak sygnału dźwiękowego i niedziałające światło przednie oraz cofania, a także brak niezbędnego wyposażenia, jak apteczka i trójkąt ostrzegawczy.

 

Czynności kontrolne w ramach akcji „Bezpieczny autokar” zakończyły się również nałożeniem 155 mandatów karnych. Nie stwierdzono przypadków prowadzenia autokarów wycieczkowych przez nietrzeźwych kierujących.

250 tys. naruszeń w systemie CANARD

Ponad 240 tys. zarejestrowanych przekroczeń prędkości i ponad 9 tys. przypadków niestosowania się do sygnalizacji świetlnej – tak wygląda wakacyjna statystyka fotoradarowa. Najwięcej przekroczeń prędkości zarejestrował fotoradar w Krzywanicach – niemal 3,4 tys. naruszeń.

Liczba zarejestrowanych przekroczeń prędkości jest porównywalna do liczby naruszeń stwierdzonych w trakcie ubiegłorocznych wakacji. Wprawdzie w pierwszych tygodniach wakacji rosła liczba przypadków niestosowania się do ograniczeń prędkości i była wyższa niż w ubiegłym roku, to jednak w ostatnich dwóch tygodniach wakacji sytuacja zaczęła się stabilizować. Wzrosła natomiast o ponad 21 proc. liczba przypadków niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej. System zarejestrował 9,2 tys. takich przypadków.

- Alvin Gajadhur

 

Kierowcy przekraczali prędkość średnio o 23 km/h, ale byli też niechlubni rekordziści. Fotoradar w miejscowości Dzierzążnia na Mazowszu zarejestrował pojazd, którego kierowca miał na liczniku 180 km/h. Z kolei z prędkością 167 km/h jechał kierowca przez Kleczanów w województwie świętokrzyskim, a o 113 km, przy ograniczeniu do 60 km/h, przekroczył dozwoloną prędkość kierujący pojazdem w miejscowości Wilków na terenie Dolnego Śląska.

Przypadki brawurowej jazdy to niestety dowód na to, że kierowcy wciąż ignorują nie tylko przepisy, ale nie myślą o bezpieczeństwie własnym i swoich najbliższych. Apeluję o rozsądek, o przewidywanie skutków swoich decyzji. Stosujmy się do ograniczeń prędkości, zwolnijmy, dostosujmy prędkość do warunków panujących na drodze, szanujmy innych uczestników ruchu drogowego.

- Alvin Gajadhur

 

Sprawcami większości wykroczeń byli kierujący pojazdami osobowymi. Odpowiadają za blisko 93% stwierdzonych naruszeń. Do ograniczeń prędkości nie zastosowało się niemal 16 tys. kierowców pojazdów ciężarowych, to więcej o 31,5% niż rok wcześniej.

Kontrolowany ciężki transport

Aby zapewnić bezpieczeństwo podróżującym na wakacyjny wypoczynek, inspektorzy prowadzili również wzmożone kontrole pojazdów ciężarowych i autobusów. Przeprowadzono blisko 29,5 tys. tego typu kontroli drogowych.

Niestety wciąż najwięcej ujawnionych nieprawidłowości dotyczy nieprzestrzegania przez kierowców dopuszczalnego czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków. Stwierdzono ponad 42% naruszeń w tym obszarze, a 36% kolejnych związanych było z nieprawidłowym używaniem urządzeń rejestrujących. Kierowcy wciąż nie zdają sobie sprawy, że zmęczenie jest ogromnym ryzykiem i może doprowadzić do drogowych tragedii.

- Alvin Gajadhur

 

Ze względu na zły stan techniczny pojazdów inspektorzy zatrzymali blisko 1,8 tys. dowodów rejestracyjnych. Jednym z rażących przykładów jest kontrola przeprowadzona w ostatnich dniach przez pomorskich inspektorów. Zestaw, którym przewożono ciężkie elementy metalowe, nie powinien był wyjeżdżać w trasę. W ciągniku stwierdzono m.in.: nieszczelny układ pneumatyczny, pękniętą tarczę hamulcową, wycieki płynów eksploatacyjnych, skorodowany układ wydechowy i liczne usterki oświetlenia, a w naczepie uszkodzony siłownik hamulca i dziurawą podłogę.

Inspektorzy ujawniali również przypadki prowadzenia pojazdów, w tym ciężarowych, pod wpływem alkoholu. 2,5 promila alkoholu w wydychanym powietrzu miał kierowca ciężarówki zatrzymany w sierpniu do kontroli przez łódzkich inspektorów. Ponad 1 promil alkoholu w wydychanym powietrzu miał kierowca zestawu jadącego z Niemiec na Ukrainę zatrzymany w lipcu przez dolnośląską ITD. Zygzakiem, autostradą A2 w sierpniu, jechał kierowca busa – miał ponad 1,8 promila alkoholu w wydychanym powietrzu.

Źródło: GITD

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).