Letni serwis świec żarowych | MOTOFAKTOR

NGK Spark Plug tłumaczy, że świece żarowe wbrew pozorom pracują cały rok i nie tylko jako wsparcie rozruchu, przez co wymagają regularnego serwisu.

Powszechnie wiadomo, że wraz ze spadkiem temperatury otoczenia silniki wysokoprężne potrzebują do rozruchu ciepła wytwarzanego przez świece żarowe. Dlatego przyjęło się, że są one sprawdzane i ewentualnie wymieniane w porze zimowej. Jednakże elementy te pełnią również bardzo ważną rolę w procesie oczyszczania spalin i pomagają obniżyć emisję niebezpiecznych substancji. Ale to nie wszystko. Świece żarowe mają również wkład w ochronę zaworu recyrkulacji spalin (EGR) oraz wspomagają proces regeneracji filtra cząstek stałych (DPF).

Obecnie świece żarowe umożliwiają szybki i bezproblemowy rozruch zimnego silnika. Ponadto w ciągu całorocznej eksploatacji spełniają wiele zadań umożliwiających bardziej czyste spalanie oleju napędowego, a tym samym pozwalających na spełnienie rosnących wymagań w zakresie ochrony środowiska. W praktyce oznacza to, że prewencyjna kontrola świec żarowych ma większe znaczenie niż w przeszłości. I to o każdej porze roku. Ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu emisji oraz potrzebę ograniczenia kosztów naprawy pozostałych elementów silnika świece żarowe powinny być po prostu zawsze sprawne. Dawid Pauszek Manager Technical Support Aftermarket Eastern Europe w NGK Spark Plug Europe

 

Poniżej przedstawiono 4 powody, dla których – oprócz rozruchu na zimno – świece żarowe mają kluczowe znaczenie dla pracy silnika wysokoprężnego.

1. Sprawniejsza praca i niższa emisja

Gdy temperatury na zewnątrz są niskie, świece żarowe umożliwiają rozruch silnika. Przy wykorzystaniu energii elektrycznej rozgrzewają się do bardzo wysokich temperatur, podgrzewając tym samym temperaturę w komorze spalania. Dzięki ciągłemu rozwojowi technologii świec żarowych wstępne podgrzewanie możliwe jest w ekstremalnie krótkim czasie. Przykładowo oferowane przez NGK Spark Plug najnowsze ceramiczne świece wysokotemperaturowe (NHTC) osiągają 1000°C w czasie poniżej 2 sekund.

Zapewniane przez te zaawansowane technologicznie świece żarowe szybkie podgrzewanie wstępne umożliwia natychmiastowy rozruch silnika oraz jego bardziej płynną pracę. Emisje zanieczyszczeń i sadzy ograniczane są do minimum, co odgrywa ogromną rolę w spełnianiu norm EURO. Dawid Pauszek

 

Współczesne świece żarowe przyczyniają się do mniejszej emisji spalin nawet po uruchomieniu. Zapewniając efekt dogrzewania, czyli dożarzania przez kilka minut po uruchomieniu wspomagają całkowite spalanie oleju napędowego w trakcie rozgrzewania silnika.

2. Zawsze czysty zawór EGR

Dzięki funkcji pośredniego podgrzewania świece żarowe mają również pozytywny wpływ na stan i sprawność działania zaworu EGR.

Przy niskiej temperaturze spalin zawór EGR ma tendencję do pokrywania się nagarem, co pogarsza jego zdolność do redukcji emisji cząstek stałych i tlenku azotu. W rezultacie może nawet zachodzić konieczność wymiany zaworu EGR. Odkładanie nagaru może jednak zostać ograniczone. Jest to możliwe, gdy sterownik silnika ECU uruchamia świece żarowe przy pracującym silniku. Pozwala to zapewnić dogrzewanie/dożarzanie pośrednie, co zabezpiecza przed spadkiem temperatury spalin poniżej krytycznej granicy. Dawid Pauszek

3. Regeneracja filtra DPF

Okresowe dogrzewanie ma również duże znaczenie dla stanu filtra cząstek stałych silnika wysokoprężnego. Chociaż zadaniem filtra DPF jest stała redukcja zanieczyszczeń, ma on ograniczoną zdolność przechwytywania i gromadzenia sadzy. W celu zachowania odpowiedniego stopnia filtrowania musi być regularnie “regenerowany” (wychwycony węgiel musi zostać wypalony).

 

Bezproblemowa wymiana świec żarowych w sześciu krokach:

 

  1. Sprawdź kody usterek przed rozpoczęciem naprawy. Pozwoli to dokładnie określić stan świecy żarowej oraz ustalić konieczność jej wymiany.
  2. Obszar wokół każdej świecy pokryj syntetycznym olejem silnikowym i pozwól mu spenetrować w głąb – najlepiej tydzień przed demontażem. Ułatwi to odkręcenie i ograniczy ryzyko zerwania gwintu.
  3. Rozgrzej silnik przed demontażem świec – łatwiej je wykręcić gdy silnik jest gorący.
  4. Odkręć świece żarowe ustawionym na odpowiednią wartość kluczem dynamometrycznym, co pozwoli uniknąć zerwania gwintu.
  5. Użyj pokrytego smarem bezsilikonowym odpowiedniego rozwiertaka otworu świecy żarowej do oczyszczenia jej z osadów sadzy.
  6. Po ręcznym wkręceniu nowej świecy żarowej w jej gniazdo, dokręć ją odpowiednio ustawionym kluczem dynamometrycznym. Zalecany moment dokręcenia znajdziesz na pudełku lub w katalogu producenta.
W celu przeprowadzenia regeneracji filtr DPF musi zostać rozgrzany do temperatury ponad 600°C na okres około 10 minut. Aby to osiągnąć sterownik silnika ECU inicjuje wiele działań. Jednym z nich jest tzw. dogrzewanie regeneracyjne. Świece żarowe osiągają wtedy temperaturę dużo ponad 1000°C, również wtedy gdy silnik jest rozgrzany do temperatury roboczej. Powoduje to podniesienie temperatury w komorze spalania, co z kolei zwiększa temperaturę spalin. Wspomaga to proces regeneracji filtra DPF. Niesprawne świece mogą doprowadzić do sytuacji, gdy regeneracja filtra DPF nie będzie możliwa, a skutkiem tego jest zapchanie filtra, co może oznaczać konieczność kosztownej wymiany tego elementu. Dawid Pauszek

4. Ochrona przed nadmiernym schłodzeniem

Świece żarowe mają również swój udział w innym aspekcie związanym ze spalaniem.

Podczas jazdy ze wzniesienia bardzo duże znaczenie ma ochrona komory spalania przed nadmiernym schłodzeniem. W czasie pracy silnika bez obciążenia spada temperatura spalin. Natomiast podczas ponownego przyspieszania silnik na początku emituje zbyt dużo spalin i sadzy. Uruchomienie pośredniego dogrzewania przez świece żarowe podczas pracy silnika bez obciążenia pozwala przeciwdziałać tym problemom. Dawid Pauszek

 

Mając to wszystko na uwadze okazuje się, że odpowiednie działanie świec żarowych ma bardzo istotne znaczenie dla ochrony innych podzespołów samochodu.

Sprawne świece żarowe przekładają się na wiele korzyści. Dlatego należy regularnie sprawdzać ich stan, a w razie konieczności wymieniać - również w okresie letnim. Oprócz obnizenia emisji zanieczyszczeń świece żarowe pozwalają zaoszczędzić, dzięki zwiększeniu trwałości filtra DPF oraz zaworu EGR. Dawid Pauszek

 

Więcej porad odnośnie rozwiązywania problemów związanych ze świecami żarowymi oraz wskazówki dotyczące ich wymiany przedstawiono w materiałach wideo NGK Spark Plug na stronie www.tekniwiki.com lub na kanale YouTube.

 

Źródło: NGK Spark Plug

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).