W miarę jak zasilane baterią pojazdy elektryczne stają się coraz powszechniejszym widokiem na drogach w całej Europie, w sektorze obsługi posprzedażnej pojawia się nowe wyzwanie: jak naprawiać i serwisować elektryczne układy napędowe, gdy tradycyjne metody serwisowania OEM – a nawet dostęp do części zamiennych – mogą być ograniczone, drogie lub zablokowane w sztywnych ograniczeniach dealerskich.
PFI FERSA Automotive, część globalnego specjalisty w dziedzinie łożysk – przedsiębiorstwa Fersa, podejmuje działania, aby wypełnić tę pogłębiającą się lukę. Firma wprowadziła na rynek nową generację zaawansowanych technologicznie rozwiązań łożyskowych zaprojektowanych specjalnie dla pojazdów BEV, mających na celu wydłużenie żywotności układu napędowego, zwiększenie wydajności i zaoferowanie zrównoważonej alternatywy dla kosztownych wymian całych podzespołów.
Złożone wymagania mechaniczne i inżynieryjne nie są obce liderowi technologicznemu z Saragossy. Po opracowaniu rozwiązań łożyskowych dla sektora energetyki wiatrowej, w którym trwałość i niskie tarcie mają kluczowe znaczenie, Fersa, za pośrednictwem swojej marki PFI FERSA, dostosowała swoją cenioną na całym świecie wiedzę specjalistyczną do kolejnych wymogów stawianych przez pojazdy elektryczne.
Sercem nowego, zaawansowanego technologicznie rozwiązania są hybrydowe i izolowane łożyska ceramiczne zaprojektowane w celu zmniejszenia tarcia, ochrony przed wyładowaniami elektrycznymi i wspierania długoterminowej niezawodności w wysokowydajnych elektrycznych jednostkach napędowych. Są to kluczowe komponenty, które w porównaniu z tymi stosowanymi w tradycyjnych silnikach spalinowych i ich osprzęcie muszą sprostać wyjątkowym obciążeniom i wymaganiom w zakresie osiągów – obracają się z wyższymi prędkościami, obsługują większy moment obrotowy i są poddawane zwiększonym obciążeniom termicznym i elektrycznym.
Ale PFI FERSA na tym nie poprzestała. Firma wprowadziła również nową linię produktów pod szyldem Zestawów Naprawczych Jednostek Napędowych (Drive Unit Repair Kits).
Zaawansowane technologicznie zestawy naprawcze jednostek napędowych są przeznaczone do bezpośredniego zastosowania w naprawach elektrycznych jednostek napędowych i obejmują łożyska hybrydowe i szybkoobrotowe, precyzyjne uszczelnienia obrotowe i specjalistyczne elementy uszczelniające – praktycznie wszystko, co jest potrzebne do obsługi złożonych systemów EV. Zestaw naprawczy jednostki napędowej dla samochodu Tesla Model S jest już dostępny, a wersja dla Renault Zoe została właśnie wprowadzona na rynek. Wkrótce pojawi się zestaw naprawczy dla Nissana Leafa.
Podejście PFI FERSA jest typowo praktyczne. Zamiast prosić klientów o wymianę całych jednostek napędowych, gotowe do wymiany łożyska i zestawy oferują rozwiązania typu drop-in, które pomagają przedłużyć żywotność istniejących komponentów, dając niezależnym warsztatom i właścicielom pojazdów BEV dostęp do serwisu na poziomie OEM przy znacznie niższych kosztach.
Początkowe aplikacje koncentrowały się na Tesli Model S i Modelu 3, gdzie testy w warunkach rzeczywistych i próby laboratoryjne wykazały wyraźną poprawę wydajności układu napędowego, mniejsze zużycie i dłuższą żywotność. Firma szacuje, że w niektórych przypadkach klienci mogą zaoszczędzić do 20% w porównaniu z pełną wymianą OEM, bez uszczerbku dla wydajności napędu.
Oprócz zestawów naprawczych, PFI FERSA wprowadziła również innowacyjny produkt do usuwania wycieku płynu chłodzącego w dużych jednostkach napędowych Tesli Model S i X – rozwiązanie prewencyjne, które eliminuje ryzyko wycieku przez uszczelkę wirnika, jednej z najczęstszych awarii w tych silnikach. To kolejny przykład misji marki, której celem jest utrzymanie pojazdów BEV na drogach dłużej i taniej.
Łożyska PFI FERSA zostały zaprojektowane nie tylko z myślą o trwałości, ale także o wydajności. Niższe opory toczenia i tarcia oznaczają mniejsze straty energii, co przekłada się na większy rzeczywisty zasięg, mniej awarii oraz płynniejszą, bardziej responsywną jazdę.
„Elektryczne układy napędowe stawiają zupełnie nowe wymagania komponentom, a konwencjonalne rozwiązania łożyskowe po prostu nie zostały stworzone z myślą o tym środowisku” – wyjaśnia Hugo Santos, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie Fersa. „Nasze łożyska pomagają chronić krytyczne systemy przed zużyciem i uszkodzeniami elektrycznymi, a wszystko to przy jednoczesnej poprawie wydajności. To mały komponent o dużym wpływie. Zarówno dla warsztatów, jak i klientów to dobra wiadomość. Ponieważ lepsze łożyska to nie tylko lepsze osiągi – to pojazdy typu BEV, które dłużej pozostają na drodze, są tańsze w utrzymaniu i zapewniają zadowolenie, kilometr po kilometrze„.
Artykuł sponsorowany FERSA